17.12.2017 03:23:10
Navigation
· Debatforum
· Søg
· FAQ
· Login
Debatemner
Nyeste emne
· Tegning af typisk da...
· Amati´s / Kurt Stra...
· Er fundet - spanter/...
· Bygning af "PBR"
· Classic fra Aero-Naut
Mest aktive emner
Ingen emner oprettet
Besøgende
· Gæster online: 5

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 533
· Nyeste bruger: Stonefire
Sidste Brugere Online
madsen6505:38:27
tica06:38:01
DennisJ 1 dag
Admin 2 dage
mogenseverdahl 2 dage
Hojstrand 4 dage
BSJ 5 dage
immertreu 6 dage
Viggo Munck 1 uge
Jannie 1 uge
Se indlæg
skalamodelskibe » Generelle ting » Efterlysning
 Udskriv debat
Er fundet - spanter/linjetegning Hjejlen
BSJ
Mit næste projekt kunne godt være Hjejlen.
Det er lykkedes at finde en gammel Billing tegning af Hjejlen - desværre uden tegning af spanterne.
Skulle der være nogen der ligger inde med et ubygget byggesæt af Hjejlen og som evt. kunne lave en fotokopi af spanterne vil jeg være taknemmelig. Dækker naturligvis omkostningerne.
Det kunne også være en linjetegning eller et spanterids.
Var forbi på Hjejlen's kontor i Silkeborg - men de kunne ikke hjælpe mig.
Google fandt en meget lille JPG linjetegning - men alt for lille til at lave noget fornuftigt ud af.

Med venlig hilsen
Bjarne
Billund

Lidt om mig:
Bygger modelskibe for byggeriets skyld. Seneste færdige projekt er F347 korvetten Triton
BSJ tilknyttede følgende billede:billede:
triton27.jpg

Redigeret af BSJ d. 19.05.2013 17:57:12

servicechefen
Hej Bjarne

Jeg har flere byggesæt af Hjejlen liggende, så jeg sender gerne de kopier du har brug for. Du kan evt kontakte mig på ckskibsbygger@hotmail.com

Mvh. Christian
servicechefen tilknyttede følgende billede:billede:
hjejlen.jpg

BSJ
Tusind tak for hjælpen Christian.

Med venlig hilsen
Bjarne

Angelo
BSJ skrev:

Mit næste projekt kunne godt være Hjejlen.
Det er lykkedes at finde en gammel Billing tegning af Hjejlen - desværre uden tegning af spanterne.
Skulle der være nogen der ligger inde med et ubygget byggesæt af Hjejlen og som evt. kunne lave en fotokopi af spanterne vil jeg være taknemmelig. Dækker naturligvis omkostningerne.
Det kunne også være en linjetegning eller et spanterids.
Var forbi på Hjejlen's kontor i Silkeborg - men de kunne ikke hjælpe mig.
Google fandt en meget lille JPG linjetegning - men alt for lille til at lave noget fornuftigt ud af.

Med venlig hilsen
Bjarne
Billund

Lidt om mig:
Bygger modelskibe for byggeriets skyld. Seneste færdige projekt er F347 korvetten Triton

Hej Bjarne,

Jeg kan pt. desværre ikke hjælpe dig med tegningsmateriale vedr Hjejlen - ØV.

Jeg er der imod blevet gjort opmærksom på, at du tidligere har haft et indlæg på vores website i f.m. bygning af korvetten F347 TRITON. Jeg har selv sejlet på TRITON som værnepligtig i 1976/77, og har efter mange års arbejde med modeller af orlogsskibe fremdrevet med sejl fået lyst til at bygge netop Triton.

Triton havde et smukt klassisk skibsdesign, og var på byggetidspunktet der udover datidens svar på det ypperligste, der kunne præsteres indenfor mindre orlogsskibe - fx havde Triton serien den sværeste armering i f.t. deplacement, og konfigurationen af skibenes "dual purpose armering" tillod fx frit skudfeldt for selv primærarmeringen (2 stk. 76 mm Maskinkanon M/60 LvSa (2x1) og sekundærarmering 1 stk. 40 mm Maskinkanon M/48 LvSa2 (1x2)) på næsten 320 grader. Skibene rullede i hård sø, men have der udover fortræffelige søegenskaber qua et optimalt bredde/længdeforhold, et elegant spring og et stævnparti der var optimeret til at skære selv høj og krap sø.

Nå, men til sagen kerne. Jeg kan forstå, at du ligger inde med tegningsmateriale i form af bl.a. linje spant tegninger , opstalt, evt. general arrangement mv., og mit spørgsmål er derfor, om du eventuel er villig til at dele dette materiale? Søgning på diverse websites, orlogsbasen mv. har ikke givet resultat.

mvh
Angelo

BSJ
Hej Angelo.

Naturligvis kan og vil jeg hjælpe dig - tegningssættet består af en 10-15 ark. Målestok er angivet til 1/50 men det passer ikke lige helt på de enkelte tegninger - så mål efter....

Tegningerne stammer tydeligvis fra værftet - altså som Triton så ud fra værftet. Som du sikkert har bemærket blev Triton bygget om (mast, radar, broen, armering m.v.) det kræver lidt research hvis du vil ramme perioden omkring 1976 (jeg var faktisk elev på Triton i sidste kvartal af 76 - udenlandstogtet gik til Oslo, om efteråret, langrend i regntøj - hurrææ)

Når jeg har et sæt kopier klar til forsendelse (en uges tid), så giver jeg lige lyd fra mig igen så vi kan få detaljerne på plads.

Pris: Der kan højest blive tale om dækning af forsendelsen.

Med venlig hilsen
Bjarne

Edit: Billeder fra mit byggeri http://luftfotogr...index.html
Redigeret af BSJ d. 29.10.2015 18:20:45

Angelo
Hej Bjarne,

SUPER! - jeg takker mange gange, og kvitterer naturligvis med en tilsvarende gæstfrihed hvis der måtte være andre tegninger du måtte stå og mangle. Jeg gør mest i minimodeller af sejlførende orlogsskibe fra perioden 1700 - 1860 og danske Marstaller sejlskibe, men jeg har da enkelte tegningssæt fra nyere tid (SLOV-kl, WILM-kl, NIJU-kl.).

Husker udmærket togtet til Oslo - minelæggeren MØEN var skoleskib sammen med TRITON. Jeg skiftede fra MØEN til TRITON nogen tid efter. Blev derfor meget imponeret over din model, og fik lyst til at "kikke tilbage i tiden" ved at kunne bygge TRITON. Som jeg skrev i min første mail, så havde TRIT-kl et fantastisk klassik og smukt design. Jeg har faktisk et nogle billeder af TRITON/MØEN fra netop turen til Oslo hvis du skulle være interesseret.

mvh
Angelo

BSJ
Hej igen Angelo.

Kan du ikke sende mig en besked med din adresse? Jeg har tegninger klar til forsendelse.

Mvh
Bjarne

Angelo
Hej Bjarne,

Sure - adressen er følgende:

Klaus Angelo Møller
Vandværksvej 12
2670 Greve
Tlf.: 4185 0529

mvh
Angelo

PS. Jeg har vedhæftet kopi af de billeder fra Osloturen som jeg omtalte. På billederne ses MØEN og TRIT liggende på siden af hinanden på honnørkajen i Oslo og et par billeder, hvor vi på hjemturen udfører RAS med light jackstay (replenishment at sea - transferring personnel)og bugseringsøvelse. Den flotte fyr yderst til venstre på billedet fra Holmenkollen er ego ;0)
Jeg har endvidere tilladt mig at vedhæfte et stemningsbillede fra samme vinter på Holmen. Det er et billede med Peder Skram i sin oprindelige form, hvor den havde to 127 mm kanontårne og ingen SAM central agter. Det er i øvrigt BELLONA der ligger på siden, og man kan lige ane hækken af TRIT yderst til venstre under mastekranen.
Angelo tilknyttede følgende billede:billeder:
2015-11-01_8.jpg

2015-11-01_7.jpg

2015-11-01_6.jpg

2015-11-01_5.jpg

2015-11-01_4.jpg

2015-11-01_3.jpg

2015-11-01_1.jpg

2015-11-01_0.jpg

skjellerup
Har du stadig tegninger af denne? Hvis ja kan man måske låne/købe et kopi?

DennisJ
Hej Bjarne (BSJ)
Jeg har sendt dig en PM vedrørende tegninger til Triton.
Venlig hilsen Dennis

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
8,896,946 Unikke besøg