17.12.2017 03:23:42
Navigation
· Debatforum
· Søg
· FAQ
· Login
Debatemner
Nyeste emne
· Tegning af typisk da...
· Amati´s / Kurt Stra...
· Er fundet - spanter/...
· Bygning af "PBR"
· Classic fra Aero-Naut
Mest aktive emner
Ingen emner oprettet
Besøgende
· Gæster online: 4

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 533
· Nyeste bruger: Stonefire
Sidste Brugere Online
madsen6505:38:59
tica06:38:33
DennisJ 1 dag
Admin 2 dage
mogenseverdahl 2 dage
Hojstrand 4 dage
BSJ 5 dage
immertreu 6 dage
Viggo Munck 1 uge
Jannie 1 uge
Se indlæg
skalamodelskibe » projekter » projekter
 Udskriv debat
Bygning af "PBR"
tica
Jeg købte lige før jul et byggesæt af en PBR (Patrol Boat River) fra Deans Marine http://deansmarin...cts_id/222

Det var let påbegyndt og nogen dele er skåret ud efter linjerne og for dem der har haft fingrene i ældre Deans kit ved at at dette typisk vil give problemer når det skal samles men pyt med det det var under ½ pris i forhold til at få det hjem fra UK.

Fittings er et kapitel for sig selv Sad og de dele der skal bruges, vil kræve noget bearbejdning for at de er acceptable.

Originalen er monteret med 2 vandjet men modellen er designet til en RS380 motor med 6V batteri, det erstatter jeg med en Børsteløs på 1000- 1200KV og 2S Lipo.

Sejlklar vægt er sat til ca 1Kg.
tica tilknyttede følgende billede:billede:
pbr2.jpg

Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

tica
Hvad er der så i boksen.

Vacum formet skrog og dæk. (skrog er skåret ud af tidligere ejer)

En pakke med fittings.

Og en række styren plader med optegning af de enkelte del.

En oversigts tegning og en byggevejledning.

Byggevejledningen er meget mangelfuld og nærmest ubrugelig, i følge andre modelsider så skulle byggevejledningen dog være blevet opdateret siden dette kit blev produceret, men jeg har ikke hørt fra Deans ang. dette da de har lukket til den 4 Jan 2016, men har fundet en bygge tråd på nettet som hjælper en del.
tica tilknyttede følgende billede:billeder:
pbr5.jpg

pbr4.jpg

pbr3.jpg

Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

tica
Som nævnt så er fittings ikke de bedste og jeg har bestilt nogen dele der skal erstatte enkelte af dem på nettet.

De fleste er lavet i hvidmetal og kræver nogen bearbejdning for at de kan bruges
pbr8.jpg

pbr7.jpg

Mvh
Carsten

tica
Brugte eftermiddagen med at lime 2 lag forstærkning på rælingen indvendigt. Det er utroligt hvad det gør for stabiliteten af skroget.
pbr10.jpg

pbr11.jpg

Mvh
Carsten

tica
Har fået skåret dækket / overbygning til og slebet det så det passer, billedet snyder med hensyn til kanten midt på. Der er monteret ror rør samt forstærkninger til dette, bagerste dæk er også blevet modificeret da sælger havde skåret ud men skal bruge en anden servo. Det hele er prøve samlet på billedet.

Næste opgaver er at få monteret stævnrør men der skal lige ændres lidt på det P beslag der skal støtte røret, der er i hvidmetal og skal ændres til messing. Mere herop senere.

Mit kamera valgte lige at gå i udu efter kun 11års tro tjeneste så må lige se om jeg kan tage fornuftige billeder med min Iphone.
pbr12.jpg

Mvh
Carsten

tica
Der er sket lidt siden sidst.

Rorstamme og bagerste dæk er monteret samt stævn rør med forstærkning er monteret, jeg valgte at benytte den originale P-stiver til stævn røret.
Og der er indkøbt 3 stk besætning og lidt messing detaljer da det er svært selv at lave patronbælter i 1/24, sigte visir skal bruges til det næste projekt.
pbr15.jpg

pbr16.jpg

pbr17.jpg

pbr13.jpg

pbr14.jpg

Mvh
Carsten

tica
Boksen der skal gemme servo og ror er samlet og slebet til. Samt motor beslag er tilpasset, der kommer en Graupner 260Z 1380KV motor i.
pbr19.jpg

pbr18.jpg

Mvh
Carsten

tica
Der sker lidt på værftet-

Motor fundamentet er limet færdigt og "forstærket" med 2K epoxy.
Noget af styrehuset er samlet.
Og der er skåret en masse dele ude til bla. det forreste maskingeværmontage.
pbr20.jpg

pbr21.jpg

Mvh
Carsten

tica
Det dobbelt .50cal maskingeværstårn er ved at være samlet, det passer sammen som om det er håndtegnet typisk Deans.

Er også ved at ændre lidt på stævnen, da skroget er skåret forkert ud så der mangler lige 4-5mm i stævnen og lidt mindre bagud i alt ca. 8cm.
pbr26.jpg

pbr25.jpg

pbr24.jpg

pbr23.jpg

Mvh
Carsten

tica
Der er sket lidt mere, det er noget af et puslespild at få alt til at passe, da der ikke er nogen mål til hvor de enkelte skot skal sidde samt bredden af dem ikke passer med dækdelen.
pbr29.jpg

pbr30.jpg

pbr28.jpg

pbr31.jpg

pbr32.jpg

Mvh
Carsten

Das boot
Fint puslespil som du er ved at samle, kan se at der heldigvis står numre på brikkerne, glæder mig til at se den færdig :-)
Mvh. Brian

tica
Das boot skrev:

Fint puslespil som du er ved at samle, kan se at der heldigvis står numre på brikkerne, glæder mig til at se den færdig :-)

he he Brian, nu er det jo "Deans kvalitet" alt er plottet på styren med en gammeldags penplotter med en nøjagtighed på en træskolængde eller så, selve samlingen af både er ikke gennemtænkt for nybegyndere (forstår godt hvis folk giver op) og bygge instruks aka forvirringen mangler flere punkter og der er ca 10-15% af de nummerrede dele der ikke nævnes i denne, samt der er flere forskellige dele med samme nummer eek

Personligt er jeg glad for at jeg ikke har betalt 1200-1300kr for at få det byggesæt hjem fra Deans, men det er da et opgivet byggesæt der kommer ud og sejle i stedet for at ligge på et loft.

PS: Håber jeg kommer videre i weekenden, har ligget med en svær lungebetændelse hele ugen.
Mvh
Carsten

Das boot
Det er da noget af en udfordring når målene ikke passer særligt godt, men mon ikke du får den kringlet alligevel, god bedring med helbredet og god byggelyst i weekenden :-)
Mvh. Brian

tica
Nøj det går langsomt her på værftet, jobbet tager en del tid og så en ældre bil der skal være klar til træf i starten af Maj.

Men fik da lige limet dækket på, det har krævet en del tilpasning og justering af flere dele, godt jeg har investeret i sådan en her http://www.models...volt-7660/

Men nu skal limen lige hærde så kan jeg komme videre.
pbr33.jpg

Redigeret af tica d. 20.04.2016 08:04:28
Mvh
Carsten

tica
Så er den fundet frem igen.

Billedet viser som den står i dag.
pbr34.jpg

Mvh
Carsten

tica
Er gået i gang med overbygningen og det driller noget da den var skåret skævt ud da jeg købte byggesættet.

Første billede viser hvor skævt det er og det skal laves om Angry

Andet billede viser styrbords side som er skåret i smig så det passer med resten.
pbr36.jpg

pbr35.jpg

Mvh
Carsten

tica
Og der sker da lidt på værftet.

Spray strips monteret, de skal så spartles og slibes til og herefter skal trimtabs monteres.

Grund delen af styrehuset er også ved at være klar.
pbr38.jpg

pbr37.jpg

Mvh
Carsten

tica
Så er trim tabs samt sprayrails spartlet og slebet til.

Det bagerste 50cal maskingevær er færdigt og klar til maling.
pbr40.jpg

pbr39.jpg

Mvh
Carsten

tica
Det går godt nok langsomt på værkstedet selvom det var lang juleferie.

Jeg har brugt noget tid på at lave motorbeslag til konens billing boat coast guard og rydde op i lageret af modelbåde samt fittings og sælge ud, da der er et interessant byggesæt jeg gerne vil have hjem som næste projekt.

Men lidt er da sket, skroget er blevet slebet godt og grundigt, det lignede fjæset af en bumse ramt teenager (beklager ingen fotos), de falske jetdrev er monteret, jeg gave dem lige et stykke messing stang så de ligner de rigtige lidt mere.
Trimflaps er spartlet færdige og jeg er begyndt at montere div. fittings og nøj de er vind og skæve så det kommer til at tage lidt tid at få på plads Sad men sådan er det når man køber et gammelt Deans Marine kit.
pbr42.jpg

pbr41.jpg

Mvh
Carsten

servicechefen
tica skrev:

Det går godt nok langsomt på værkstedet selvom det var lang juleferie.

Jeg har brugt noget tid på at lave motorbeslag til konens billing boat coast guard og rydde op i lageret af modelbåde samt fittings og sælge ud, da der er et interessant byggesæt jeg gerne vil have hjem som næste projekt.

Men lidt er da sket, skroget er blevet slebet godt og grundigt, det lignede fjæset af en bumse ramt teenager (beklager ingen fotos), de falske jetdrev er monteret, jeg gave dem lige et stykke messing stang så de ligner de rigtige lidt mere.
Trimflaps er spartlet færdige og jeg er begyndt at montere div. fittings og nøj de er vind og skæve så det kommer til at tage lidt tid at få på plads Sad men sådan er det når man køber et gammelt Deans Marine kit.

Den skal nok blive flot - men i stedet for "snydedrevene", skulle du egentlig prøve at montere disse:

http://www.hobby-...60010.html

Jeg har et par sæt liggende til en senere projekt, og glæder mig til at se hvor effektive de er!

Mvh. Christian

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
8,896,950 Unikke besøg