10.12.2018 23:33:54
Navigation
· Debatforum
· Søg
· FAQ
· Login
Debatemner
Nyeste emne
· Så er det næsten slut
· OBS !!!! Skriv ikke ...
· Skal vi lukke siden ?
· B20 - 12 fods speedb...
· RNLI Alice Upjohn
Mest aktive emner
Ingen emner oprettet
Besøgende
· Gæster online: 4

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 544
· Nyeste bruger: LarsK
Sidste Brugere Online
Admin07:01:55
Allan M 1 dag
Hojstrand 5 dage
immertreu 1 uge
BRS 1 uge
Viggo Munck 1 uge
servicechefen 1 uge
Per Rise 1 uge
SV 1 uge
Jack 1 uge
Se indlæg
skalamodelskibe » projekter » projekter
 Udskriv debat
B20 - 12 fods speedbåd i skala 1:5
servicechefen
Jeg har i nogle år haft en færdigsamlet Chevy Small Block Street Rod motor i skala 1:6 stående i vitrineskabet - lidt frustreret over ikke at kunne anvende den i en af mine modeller, da den jo er temmelig stor ( 14 cm lang og 12 cm bred)

Så kom løsningen for en uges tid siden, da en kammerat kom i besiddelse af tegningen til Billing Boats gamle B20. Jeg fik en kopi, og så gik jeg ellers i gang i weekenden, med at lave lidt ændringer på tegningen, da jeg synes den var lige i det korte, i forhold til bredden. 71 cm i længden mod 29 cm i bredden er temmelig buttet!

Og da Chevy`en jo ikke fungerer, skal et par el-motorer "gemmes" et sted i båden, så jeg kan få den i søen og styre den.

Derfor har jeg forlænget skroget 14 cm, så der bliver plads til det hele i motorrummet.
servicechefen tilknyttede følgende billede:billeder:
dsc00158_1.jpg dsc00157.jpg dsc00172.jpg dsc00178.jpg dsc00173.jpg dsc00156.jpg dsc00155.jpg

servicechefen
Da jeg gik i gang med at forlænge skroget, indskød jeg blot i 14 cm mellem motorrum og cockpit, men kom senere til at indse, at det ville der ikke komme et jævn og harmonisk skrogform ud af.

Derfor øgede jeg afstanden mellem spanterne næsten ensartet, og så kunne jeg gå i gang med at save spanter.

Det benyttede jeg mig af, da jeg havde vagten på marinemuseet i søndags, og der ikke var ret mange gæster. De tilknyttede modelbyggere har et fint værksted med diverse maskiner, så det tog kun en halv time at save spanterne ud.

Mandag fik jeg så dem stillet på byggepladen, og forbundet med hjørnelisterne.
I forstævnen bruger jeg en listebukker fra Artesania, så jeg ikke skal have listerne i vand eller ammoniak.
dsc00141_2.jpg dsc00143_2.jpg dsc00142_2.jpg dsc00145_2.jpg dsc00148_2.jpg dsc00146_2.jpg

Redigeret af servicechefen d. 13.04.2016 20:58:59

servicechefen
Tirsdag fik jeg beklædt skroget med 1,5 mm mahogni (og birkekrydsfinèr hvor den alligevel skal males), så nu er der lidt slibearbejde.
dsc00150_2.jpg dsc00152_1.jpg dsc00195.jpg dsc00185.jpg dsc00196.jpg

jangroth
Nice..Smile

Fed motor, de fås jo også kørende idag.. men ik liiiige til vores pengpung..Wink
Keep on building..

servicechefen
Fik savet støttespanter ud af et 5 mm stykke egetræ, og det stivede siderne gevaldigt af.
dsc00203.jpg dsc00201.jpg dsc00200.jpg dsc00198.jpg

Das boot
Det ser godt ud, du kan spilleme' hurtig snedkerere et skrog tup
Mvh. Brian

servicechefen

Das boot skrev:

Det ser godt ud, du kan spilleme' hurtig snedkerere et skrog tup

Jow jow Brian - men skroget er jo også det hurtigste at bygge. Resten tager betydelig mere tid..

servicechefen
Der har været kunder i butikken de sidste dage, så det er ikke blevet til så meget byggeri. Men har da fået sat højtaleren i et nyt skot, og savet bundbrædder i cockpittet af nogle gamle bøgetræs skuffesider.
Langt de fleste er til at tage op, så jeg kan lægge batterierne helt nede på bunden. De brædder kommer til at hænge sammen med stole og bagsædet.
Og så har jeg forstærket bunden med et ekstra lag krydsfinèr hvor motorer, stævnrør og ror skal monteres.
dsc00209.jpg dsc00206.jpg dsc00208.jpg dsc00215.jpg dsc00216.jpg dsc00217.jpg

Redigeret af servicechefen d. 18.04.2016 23:45:18

servicechefen
I dag fik jeg kun lagt glasvæv på bunden, og klargjort skrueaksler til montering.
servicechefen tilknyttede følgende billede:billede:
dsc00219.jpg

servicechefen
Haven tager meget af ens tid i disse dage, men spartling af bunden og lakering påbegyndt.
dsc00222.jpg

servicechefen
Så er der sket lidt på værftet igen - motorer er monteret.

For at få trækket til skrueakslerne så lige som muligt, var jeg nødt til at fræse fordybninger i bundpladerne, men der er da stadig 1,5 mm tilbage, + bundmaling!

Motorerne er fikseret med lidt kabelstrips, og kører fint uden vibrationer og støj.
dsc00226.jpg dsc00227.jpg dsc00233.jpg dsc00234.jpg dsc00235.jpg dsc00237.jpg

servicechefen
Da jeg har planer om at lade motorattrappen snurre rundt, har jeg brugt det meste af en dag på at få det hele til at køre så let som muligt, og monteret en lille gammel gearmotor på svinghjulet. Jeg mangler på billedet at få fikseret gearmotoren, så den ikke blot drejer rundt selv.
dsc00238.jpg dsc00239.jpg

servicechefen
Det kom ikke til at fungere med gearmotoren monteret direkte - kunne simpelthen ikke være der for ryglænet på bagsædet!

Prøvede så med en mere lydløs gearmotor, at lave en form for remtræk, med motoren placeret på dørken.

Det duede heller ikke - lyden forplantede sig, og kunne ikke bruge gummimembraner, da trækket var for stort. Og desuden bevirkede elastikken, og motoren kørte ujævnt.

Fandt så på at bruge en lille 6v Bühler motor, og lime et tandhjul på akslen, og fastgøre den på motorblokken med dobbeltklæbende tape og lidt superlim. Og endelig var det tilfredsstillende - lydløst og jævn motorgang, især ved kun at forsyne den med en enkelt Lipo celle på ca 4v
dsc00216_2.jpg dsc00233_2.jpg dsc00234_2.jpg

servicechefen
Jeg synes det kunne være sjovt, om rattet bevægede sig i takt med rorerne, så det skulle da prøves.

Jeg brugte nogle tandhjul fra en kasseret servo, og via en miniservo lykkedes det at få rattet til at foretage ca en omdrejning i begge retninger.

Dog er der et lille kosmetisk problem - rat og ror drejer i hver sin retning!
Og da de 2 servoer er forbundet med en Y-kabel, kan jeg jo ikke reversere blot den ene servo. Løsningen har en ven lovet at hjælpe med - at mikse 2 kanaler på senderen.
dsc00236.jpg dsc00235_2.jpg dsc00210_2.jpg dsc00239_2.jpg dsc00240_2.jpg

BRS
det er flot, kan du ikke flytte servoen så den trækker på modsatte side af tandhjulet til rattet? så skulle den dreje modsat rundt,tror jeg
mvh BRSWink

michaelbm
Du kan også bruge denne:
Servo Reverser
Think twice - you can only cut once!

http://Modelskibet.dk
servicechefen

BRS skrev:

det er flot, kan du ikke flytte servoen så den trækker på modsatte side af tandhjulet til rattet? så skulle den dreje modsat rundt,tror jeg
mvh BRSWink

Det ændrer ikke på rattets omløbsretning - servoen skal endevendes!

servicechefen

michaelbm skrev:

Du kan også bruge denne:
Servo Reverser

Tak for tippet Michael!

Men hvis det glipper med at mikse et par kanaler, så endevender jeg blot rorservoen - hvis der er plads. Tror dog jeg skal have fat i en lavprofil servo så..

tica
Det er et fedt projekt du har gang i.

Du kan bruge deltawing / V-tail setup på din sender til t få dem til at dreje hver sin vej.
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

servicechefen
Er ved at gøre et forsøg på at sætte læderbetræk på sæderne - ikke nemt at få pænt og jævnt!
dsc00018.jpg

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
10,521,153 Unikke besøg