20.02.2018 22:24:15
Navigation
· Debatforum
· Søg
· FAQ
· Login
Debatemner
Nyeste emne
· RNLI Alice Upjohn
· Airbrush og rengøring
· Bygning af "PBR"
· Søger 8-kanals modt...
· Vandtskruer
Mest aktive emner
· Bygning af "PBR" [23]
· RNLI Alice Upjohn [7]
· Airbrush og reng... [0]
· Søger 8-kanals m... [0]
Besøgende
· Gæster online: 3

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 534
· Nyeste bruger: StigNA
Sidste Brugere Online
immertreu00:46:33
madsen65 1 dag
SHR 2 dage
Holger 2 dage
tica 2 dage
BSJ 4 dage
Allan M 5 dage
Bengtson 6 dage
Jensenknive 1 uge
Fynboen 1 uge
Se indlæg
skalamodelskibe » projekter » projekter
 Udskriv debat
RNLI Alice Upjohn
SHR
Hej brugere af Skala modelskibe

Her på siden vil jeg fra tid til anden, skrive lidt om bygning af RNLI Alice Upjohn

Jeg blev bidt af denne model, da jeg for nogle år siden så den på forside af en brochure fra BECC model accessories (www.becc.co.uk), det var designet og farverne der trickede mig.
Så var det igang med søgning på nettet, byggesættet fandt jeg i England, hos Metcalf Mouldings (har senere solgt virksomheden).

Lidt historie.
Alice Upjohn var stationeret på RNLI stationen i Dungeness, der ligger ud til den Engelske kanal lidt syd for Dovre.
Den er en af de i alt 14 der blev bygget af Rother klassen. Rother klasse er en viderudvikling, baseret på de erfaringer man fik fra Oakley klassen, der blev bygger i alt 26 af denne klassen.
Originalen er dobbelt skroget og udstyret med to Ford Parsons 4 cylinder diesel motorer, der udviklede 52 hp, og havde en maximum fart på lidt over 8 knob og en cruising fart på ca. 7 knob.
Den er bygget i 1977 hos William Osborne i Littelhampton, og kostede 130,000 pund, og var i tjeneste fra 1977 til 1992 hvorefter den blev solgt til New Zealand. Den skulle i dag være i privat eje i Christchurch.
Ønskes yderligere oplysninger om RNLI´s historie og Rother samt Oakley klassen, kan bogen Oakley Lifeboats af Nicholas Leach ISBN 0-7524-2784-9 anbefales.

tica
Spændende projekt ser frem til en god byggetråd.

Alice Upjohn har sin egen FB side https://www.faceb...436385647/ desværre død ejeren sidste år og der er ikke nævnt noget om nyt ejerskab.
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

SHR
Beklager, at der mangled billede I første indlæg, skulle lige have styr på teknikken.
Her er et billede af modellen som Metcalf Mouldings har lavet.
SHR tilknyttede følgende billede:billede:
au.jpg

SHR
Her er den originale RNLI Alice Upjohn oplagt efter endt service.
au_1994.jpg

SHR
Jeg har været så heldig, at finde og besøge søsterskibet J. Reginald Corah, der var stationeret i Swanage fra 1975 til 1991.
test_-_2.jpg

SHR
Modellen er i 1/12, og byggesættet indeholder, skrog og overbygning i glasfiber, delvis fræsede styren dele og så +400 hvidmetal dele, lidt af en mundfuld.
Naturligvis også en byggevejledning og to vejledende tegninger i 1/1, derudover en cd rom, med en del billeder af en færdig model, og så er det bare med at komme igang.
Tegningen har jeg beklædt med afdækninge solie, så der er mulighed for at markkere / tegne uden at ødelægge tegningen.

Kvaliteten er så som så, og der manglede markering (guide) til hvor de dele der skal monteres på dæk mm. skal placers. Der manglede også nogle dele, men de kan dog erstattes.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
alice_upjohn_kit_3.jpg

alice_upjohn_kit_8.jpg

test_-_3.jpg

SHR
Alle hvidmetal delene (+400), blev gennemgået og støbe grater fjernet, og så blev de fordelt i ca. 35 æsker med oplysning om hvor de skal bruges/monteres, så de er klar til den sidste finpudsning, maling og montering.

De to bådshager blev inden beviklingen, lakeret med vandbaseret gulvlak, det giver en fin silkemat overflade.
bdshager.jpg

hvidmeteldele.jpg

SHR
Det første der blev lavet var en arbejdsbedding, så er der styr på skroget under byggeriet.
Et tip:
En hovedpude, eller anden form for pude, er en rigtig god ide at have til denne størrelse skrog, det beskytter skroget under bygningen/håndteringen.
bedding_2.jpg

bedding_1.jpg

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Er du endnu ikke registreret bruger?
Klik her for at oprette dig.

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
9,289,670 Unikke besøg