21.10.2018 20:42:18
Navigation
· Debatforum
· Søg
· FAQ
· Login
Debatemner
Nyeste emne
· Palm Beach jet båd
· Riva Aquarama tegnin...
· Coast Guard Thor fra...
· Fartregulator ? idee...
· Alt i kable og stik ...
Mest aktive emner
· Palm Beach jet båd [10]
Besøgende
· Gæster online: 4

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 544
· Nyeste bruger: LarsK
Sidste Brugere Online
AngeloOnline Nu
tica12:07:59
immertreu 1 dag
Lars Bak 6 dage
michaelbm 1 uge
Hojstrand 1 uge
madsen65 1 uge
Birger 1 uge
SV 1 uge
Jack 1 uge
Se indlæg
skalamodelskibe » projekter » projekter
 Udskriv debat
RNLI Alice Upjohn
SHR
Hej brugere af Skala modelskibe

Her på siden vil jeg fra tid til anden, skrive lidt om bygning af RNLI Alice Upjohn

Jeg blev bidt af denne model, da jeg for nogle år siden så den på forside af en brochure fra BECC model accessories (www.becc.co.uk), det var designet og farverne der trickede mig.
Så var det igang med søgning på nettet, byggesættet fandt jeg i England, hos Metcalf Mouldings (har senere solgt virksomheden).

Lidt historie.
Alice Upjohn var stationeret på RNLI stationen i Dungeness, der ligger ud til den Engelske kanal lidt syd for Dovre.
Den er en af de i alt 14 der blev bygget af Rother klassen. Rother klasse er en viderudvikling, baseret på de erfaringer man fik fra Oakley klassen, der blev bygger i alt 26 af denne klassen.
Originalen er dobbelt skroget og udstyret med to Ford Parsons 4 cylinder diesel motorer, der udviklede 52 hp, og havde en maximum fart på lidt over 8 knob og en cruising fart på ca. 7 knob.
Den er bygget i 1977 hos William Osborne i Littelhampton, og kostede 130,000 pund, og var i tjeneste fra 1977 til 1992 hvorefter den blev solgt til New Zealand. Den skulle i dag være i privat eje i Christchurch.
Ønskes yderligere oplysninger om RNLI´s historie og Rother samt Oakley klassen, kan bogen Oakley Lifeboats af Nicholas Leach ISBN 0-7524-2784-9 anbefales.
 
tica
Spændende projekt ser frem til en god byggetråd.

Alice Upjohn har sin egen FB side https://www.faceb...436385647/ desværre død ejeren sidste år og der er ikke nævnt noget om nyt ejerskab.
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.
 
SHR
Beklager, at der mangled billede I første indlæg, skulle lige have styr på teknikken.
Her er et billede af modellen som Metcalf Mouldings har lavet.
SHR tilknyttede følgende billede:billede:
au.jpg

 
SHR
Her er den originale RNLI Alice Upjohn oplagt efter endt service.
SHR tilknyttede følgende billede:billede:
au_1994.jpg

 
SHR
Jeg har været så heldig, at finde og besøge søsterskibet J. Reginald Corah, der var stationeret i Swanage fra 1975 til 1991.
SHR tilknyttede følgende billede:billede:
test_-_2.jpg

 
SHR
Modellen er i 1/12, og byggesættet indeholder, skrog og overbygning i glasfiber, delvis fræsede styren dele og så +400 hvidmetal dele, lidt af en mundfuld.
Naturligvis også en byggevejledning og to vejledende tegninger i 1/1, derudover en cd rom, med en del billeder af en færdig model, og så er det bare med at komme igang.
Tegningen har jeg beklædt med afdækninge solie, så der er mulighed for at markkere / tegne uden at ødelægge tegningen.

Kvaliteten er så som så, og der manglede markering (guide) til hvor de dele der skal monteres på dæk mm. skal placers. Der manglede også nogle dele, men de kan dog erstattes.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
alice_upjohn_kit_3.jpg

alice_upjohn_kit_8.jpg

test_-_3.jpg

 
SHR
Alle hvidmetal delene (+400), blev gennemgået og støbe grater fjernet, og så blev de fordelt i ca. 35 æsker med oplysning om hvor de skal bruges/monteres, så de er klar til den sidste finpudsning, maling og montering.

De to bådshager blev inden beviklingen, lakeret med vandbaseret gulvlak, det giver en fin silkemat overflade.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
bdshager.jpg

hvidmeteldele.jpg

 
SHR
Det første der blev lavet var en arbejdsbedding, så er der styr på skroget under byggeriet.
Et tip:
En hovedpude, eller anden form for pude, er en rigtig god ide at have til denne størrelse skrog, det beskytter skroget under bygningen/håndteringen.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
bedding_2.jpg

bedding_1.jpg

 
SHR
Der er ting der skal monteres under og over vandlinjen bl.a. nogle udstødnings ventiler og bundventiler, hvilket kræver at der bliver boret div. huller. For ikke at få alt for megen lim uden for limstedet, blev der sat tape over hullerne, derefter blev noget af tapen fjernet lige akkurat der hvor limen til ventilen skal være.
Limfladen blev slebet, så limen (epoxyen) kan få en god overflade, at hæfte på.

For at sikre 100% tæthed, blev der indvendig lagt glasvæv over hullerne, og vævet blev sikret og mættet med epoxy iblandet filler, købt hos LKR Epoxy ApS. http://lkr-epoxy.dk

Billedet viser en af ventilerne.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
bagside_af_bundventil.jpg

klargring_til_bundventiler1.jpg

_bundventil.jpg

 
SHR
For at der kan være plads til skruerne, er det nødvendigt at gøre afstanden fra A-holderene til skroget lidt større. Der skal prøves rigtig rigtig mange gange med forskellige afstands stykker (som jeg har lavet i styren), før den rette afstand er acceptabel. Afstanden betyder noget hvis jeg senere vælger, at skifte de medfølgende hvidmetal skruer ud, med nogle større i messing.

Inden A-holderne gøres fast til skroget, med fire 2,0 mm messing bolte og møtrikker i hver holder (der er f…. ikke megen plads til fingrene), skal man også sørge for, at stævnrørene har den rette position/linje, så der ikke opstår skævheder i gennemføringen, når dette er acceptabelt, kan holderen limes fast og bolte og møtrikker sikres med epoxy.

Beklager række følgen af billederne.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
a-holder_bolte_og_mtrkker_sikret.jpg

prve_montering_af_a_holdere.jpg

 
SHR
Ind i mellem går det ikke så hurtigt med byggeriet, men der er altid lidt man kan lave.
Syntes rattet skulle ligne det, der er på søster båden som jeg besøgte.
Så det var bare med at komme i gang med polering af hvidmetallet, derefter lakering med klar silkemat lak inden beviklingen. Lakken gør, at fingrene ikke bliver ”sorte” så de ikke smitter af på den hvide snor.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
3_.jpg

2_5.jpg

1_.jpg

 
tica
SHR skrev:

For at der kan være plads til skruerne, er det nødvendigt at gøre afstanden fra A-holderene til skroget lidt større. Der skal prøves rigtig rigtig mange gange med forskellige afstands stykker (som jeg har lavet i styren), før den rette afstand er acceptabel. Afstanden betyder noget hvis jeg senere vælger, at skifte de medfølgende hvidmetal skruer ud, med nogle større i messing.


Hej Steen

Personligt så ville jeg skrotte de hvidmetal skruer ud med messing med det samme, de er noget af det værste knald der er lavet hvis modellen skal sejle. De bliver nemt deformeret ved slag og stød samt der er ikke i særlig god balance så de kan nemt give uønskede vibrationer ved sejllads.

Mvh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.
 
SHR
tica skrev:

SHR skrev:

For at der kan være plads til skruerne, er det nødvendigt at gøre afstanden fra A-holderene til skroget lidt større. Der skal prøves rigtig rigtig mange gange med forskellige afstands stykker (som jeg har lavet i styren), før den rette afstand er acceptabel. Afstanden betyder noget hvis jeg senere vælger, at skifte de medfølgende hvidmetal skruer ud, med nogle større i messing.


Hej Steen

Personligt så ville jeg skrotte de hvidmetal skruer ud med messing med det samme, de er noget af det værste knald der er lavet hvis modellen skal sejle. De bliver nemt deformeret ved slag og stød samt der er ikke i særlig god balance så de kan nemt give uønskede vibrationer ved sejllads.

Mvh
Carsten


Hej Carsten

Det ligger en L og R i messing til senere brug.
 
SHR
Så blev redningskransene klar til grunding og maling. Den støbte bevikling der er på kransene syntes jeg ikke om, så de blev fjernet, der kommer senere en rigtig bevikling.
De to hvidmetal holdere til kransene passer slet ikke, så der måtte lige laves et par nye i messing, så nu mangler jeg kun, at købe den rette størrelse bolte til monteringen.
Håber EA Model-bygge materialer ebbe.andersen(@)mail.tele.dk har nogle jeg kan bruge.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
thumb_img_8252_1024.jpg

thumb_img_8254_1024.jpg

 
SHR
Næste step, er motor fundamenterne.
Jeg valgte, at lave nogle kiler hvorpå der blev monterede en plade af krydsfiner. Inden pladen blev limet på kilen, monterede jeg fire 3mm bolte på hver plade, de blev efterfølgende sikret med en møtrik, så boltene ikke løsnede sig ved en evt. udskiftning af motoren. Alt blev naturligvis lakeret, her brugte jeg vandfast gulvlak, da det ikke giver nogen lugt gener.

Inden begge motorfundamenter blev limet fast, blev placeringen testet igen og igen, for der skulle jo ikke være skævheder når epoxyen var hærdet.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
test_af_motor_placering_.jpg

frdige_motor_fundamenter.jpg

 
SHR
Næste step, er motor fundamenterne.
Jeg valgte, at lave nogle kiler hvorpå der blev monterede en plade af krydsfiner. Inden pladen blev limet på kilen, monterede jeg fire 3mm bolte på hver plade, de blev efterfølgende sikret med en møtrik, så boltene ikke løsnede sig ved en evt. udskiftning af motoren. Alt blev naturligvis lakeret, her brugte jeg vandfast gulvlak, da det ikke giver nogen lugt gener.

Inden begge motorfundamenter blev limet fast, blev placeringen testet igen og igen, for der skulle jo ikke være skævheder når epoxyen var hærdet.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
test_af_motor_placering__1.jpg

frdige_motor_fundamenter_1.jpg

 
servicechefen
Spændende model at følge, og en super beskrivelse af byggeriet. Fortsæt endelig med det!
 
SHR
Tak til servicechefen for interessen og tak for de fine ord, jeg skal nok fortsætte.
Ja det er en dejlig model men den kræver sin mand. Det er den første model jeg har kastet mig ud i efter, at have bygget og fløjet med RC svævefly i ca. 40 år.
Det ville være dejligt, om der var flere der ville dele deres erfaringer med os her på Skalamodelskibe.dk

Nu tilbage til byggeriet:
For at sikre, at begge stævnrør havde den samme position, monterede jeg et par løse afstands stykker på akslerne (plast slange), inden stævnrørene blev limet fast, de fik også lige et par støtter.

Så blev motor installationen færdig, og hullerne i skroget lukket med epoxy.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
stvnrr_i_limet.jpg

6_afstands_stykker_.jpg

 
SHR
Da noget af rælingen skal flugte med det nederste dæk mellem for og agter dækket, skulle der fjernes noget glasfiber. Det letteste er, at bore en hulens masse små huller, så man kan save/brække det overskydende væk. For at boret ikke skulle smutte, satte jeg maler tape (Tesa maler tape), på ydersiden og når boret brød igennem glasfiberen, havde jeg lagt noget hvidt relativt fast skum fra noget Tv/elektronik indpakning bag bore stedet, så var der styr på det.
Nu venter jeg kun på godt vejr, så jeg kan komme uden for og slibe, da det ikke er sundt for lungerne, at slibe glasfiber inden dørs.
Ps.: Beklager, men billederne kom til at ligge i omvendt række følge.
SHR tilknyttede følgende billede:billeder:
thumb_img_8198_1024.jpg

thumb_img_8197_1024.jpg

thumb_img_8196_1024.jpg

thumb_img_8195_1024.jpg

thumb_img_8194_1024.jpg

 
michaelbm
Smart at bore alle de små huller.

En Proxxon stiksav med fintandet klinge kan også anvendes. Det er vigtigt at save fra den rigtige side, så gel-coat ikke ødelægges.
Think twice - you can only cut once!
 
http://Modelskibet.dk
Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord



Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
10,324,602 Unikke besøg