21.08.2018 02:46:29
Navigation
· Debatforum
· Søg
· FAQ
· Login
Debatemner
Nyeste emne
· Projekt Rivermann fr...
· RNLI Alice Upjohn
· Happy Hunter
· UAW - Schiff Hai - K...
· RC modelskibs-stævn...
Mest aktive emner
· RNLI Alice Upjohn [26]
· UAW - Schiff Hai ... [19]
· Projekt Rivermann... [13]
· RC modelskibs-st... [3]
· Happy Hunter [2]
Besøgende
· Gæster online: 2

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 542
· Nyeste bruger: EbbeM
Sidste Brugere Online
tica09:11:44
EbbeM14:57:59
madsen65 1 dag
Lars Bak 1 dag
Allan M 1 dag
immertreu 1 dag
BRS 1 dag
SHR 2 dage
SV 3 dage
Axel 4 dage
Se indlæg
 Udskriv debat
Rigningstråd
Per Rise
Jeg bygger på Skoleskibet Danmark, men er ikke helt tilfreds med det medleverede rigningstråd.

Der skal benyttes 2 slags - 0,2 mm og 0,5 mm. Det leverede i byggesættet er begge hvid, men problemet er, at begge tråde "fnusser".
Det betyder at rigningen kommer til at se "støvet ud".

Har prøvet at trække trådene gennem stearin, men det synes jeg ikke forbedrer det.

Er der nogle der har nogle erfaringer at øse af?

Vil egentlig også gerne høres jeres mening om farven på tråden - bør den være sort eller brun til Skoleskibet?

På forhånd tak for hjælpen

tica
Nogen bruger en tynd te til at farve rignings tråd men er ikke eksperten på det.

Med hensyn til at det "fnusser" så vil jeg kigge på bivoks i stedet for stearin, det har jeg i min ungdom brugt til div lædersyninger med godt resultat.
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

madsen65
Bruger bivoks, tror også harpiks kan bruges, mod fnusser.

Allan M
Hej Per
Som ung syede og reparerede jeg sejlene til Danmark og jeg mindes en farve lig det billede jeg har lagt ved.
Desuden dufte det dejligt af tjærer

Det brugte tovværk var en anelse lysere end det vi reparerede med. Tænker at var blevet afbleget af solen.
Der var selvfølgelig også steder det var beskidt!
Allan M tilknyttede følgende billede:billede:
73_1_53908_280_280.jpg

Redigeret af Allan M d. 03.08.2018 13:19:41
If you havent grown up by age 50 You don´t have to

www.allanmou.dk
Viggo Munck
Jeg bruger textilfarve til mit tovværk. Dylon er det, jeg bruger, men der er også andre fabrikater.
Opløs det i vand og så ned i en tæt beholder i et par dage. Skylle det under vandhanen og så til tørre. Check på opskriften om der skal tilsættes lidt salt og måske lidt syre.
Jeg har ikke prøvet bivoks - endnu, men det skal jeg. Det er noget pebret at købe, men forsøg dig ved den lokale biavlerforening. De har sikkert lidt tilovers. Hvis du bor i nærheden af Middelfart kan du få lidt af mig.
Husk at tjære gør fødder og lunger sorte

Spring til debat:
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
10,099,698 Unikke besøg