Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Nick

Sider: [1]
1
oplysninger om træf samt udstillinger / Madsby Legepark.
« Dato: April 08, 2018, 17:08:11 17:08* »
Hej Lars

Jørgen Olsen fra sydsjælland og undertegnede regner også med at dukke op med en skude under armen........ Modelskib altså ????

Mhv
Hans Nicolai Hansen

2
Damp motor / S/S Martha dampmaskine
« Dato: Juni 15, 2017, 20:32:22 20:32* »
Hej igen Egon

Nogen af tegningerne viser fint hvordan damprør frem/retur er ophængt på bagbord side af lastelugerne samt oppe ved apteringen.
Og ganske rigtigt vil der af og til være ændringer i forhold til værft planen.
Så det er jo meget heldigt at Henning Bahs og Erik Balling lige fandt dén gondol at filme :) . Mange ting kan fiskes ud af de originale planer og resten må vi nøjes med at tage fra filmen da jeg ikke tror der eksisterer nogen tegninger af de senere modifikationer. Det skulle da lige være hvis de lå inde i arkivet i kælderen hos Torm.

MHV

Nick

3
Damp motor / S/S Martha dampmaskine
« Dato: Juni 15, 2017, 19:00:29 19:00* »
Hej Egon

Har selv en Martha på bygge beddingen i 1/48, men dog på pause lige pt p.g.a. andre projekter samt at jeg stadig kigger efter tegninger/ dokumentation.
Jeg var for nogle år siden inde på søfartsmuseets arkiv i Kronborg da de havde tegningerne til Aslaug som den jo hed.
Fik kopieret en del samt taget billeder af andre tegninger.
Har bl.a nogle stykker der viser damprør, vandrør, pejle/udluftningsrør på dæk. Der er også tegninger af rørholdere rundt på skibet.
Af fysiske tegninger er jeg temmelig sikker på jeg også har et general arrangement af maskinrummet liggende i rullerne til gondolen.
hvis det skulle have interesse med billeder må vi lige PM da jeg ikke kan komme til mine tegninger lige nu.
Ang. de tanke du nævnte på et tidspunkt, er de ganske rigtigt til ferskvand til brug for besætningen rundt på skibet.
At der står flere end du måske har på din tegning skyldes nok at overbygningen blev ændret med tiden. Udvidelsen midtskibs skyldes helt sikkert at der blev lavet flere kamre midtskibs (samt agter på poopen) mens de forreste mandskabs lukaf blev sløjfet. Har et par billeder af tegning med rørføring for nogen af disse vandtanke da skibet blev bygget.
Selv går jeg og kigger efter tegninger til losse/laste spil hvilket har vist sig temmelig svært. Ved ikke om værftet selv lavede dem (B & W ) eller om de er købt ind udefra
Da Søfarts museet lå på Kronborg have de en værft model stående af et søsterskib i skala 1/48 som jeg også har et par billeder af hvis det skulle have interesse.

MHV
Nick

4
Generel debat om sejlbåde / sejlskibe / Forslag til opbygning af vant
« Dato: Marts 16, 2017, 20:29:21 20:29* »
Hej Thomas

Og velkommen til

28 år er jo ingen tid for et byggeprojekt ;o)

Den erfaring jeg har gjort mig angående vanter på sejskibe er følgende to muligheder som jeg har prøvet.

1. Den "nemme" er som du skriver at lave en ramme hvor du kan lave både styrbord og bagbord vant på samme  
    tid.
    det bedste er at lave en ramme der kan justeres i længden alt efter hvor i riggen vantet skal bruges.
    F.eks de større sejlskibs plastic byggesæt fra Heller har en justerbar plastic ramme til lige netop dette arbejde.
    Ulempen ved denne metode er dog at få "surret" vantet oppe i mærset / salingen samt nede ved vant  
    skruerne / jomfruerne så det ser pænt ud. Lige meget hvad man gør er det næsten umuligt at få det til at se
    skala rigtigt ud, især når man kommer ned i de små skala størrelser.
    Ang. vævlingerne (trinene man træder på på vej op i riggen) kan de være svære at få sat rigtigt så de er    
    parallelle med vandlinjen eller dækket når man laver vantet på sådan en jig/ramme.

2. Den anden metode er min foretrukne, selv om den nok er mere tidskrævende bliver resultatet meget bedre
    og det er nemmere at stramme det hele op så riggen bliver lige og pæn.
    I den originale rig går vantet rundt om masten, surres som et øje oppe i mærset /salingen og går ned igen til  
    den næste vantskrue / jomfru på samme side. Når alle vanter så er sat, kan man gå igang med vævlingerne.
    Det bedste er at skære et hvidt stykke karton til der passes til så det kan sidde på indersiden af vantet med
    nogle små klemmer. Inden du sætter kartonnet op streger du op med den afstand og vinkel du vil have
    mellem vævlingerne. Derefter er det så "bare" at montere en vævling ad gangen. Denne metode sikrer at de
    bliver parallelle og med lige stor afstand. Men altså noget af et tålmodigheds arbejde.
       Ulempen ved dette kan være at det er svært at komme til naglebænke, kabyshus, maskinhus/flådedæk  
    m.v.  så det kræver lidt planlægning undervejs. Især ved naglebænken rundt om krydsmasten da den jo  
    næsten er dækket til med flådedækket oppe over. Men masser af forskellige pincetter og hæklenåle skulle nok
    kunne klare dette

En god vejlledning til rigning af sejlskibe (de originale) er: Jens Kusk Jensens håndbog i sømandskab som viser ganske godt hvordan riggen er "skruet sammen på sådan en skude.
Der findes også en del gode bøger om rigning af modelskibe. Kan dog ikke lige huske titlen på de bøger jeg har stående derhjemme, så det må du få senere hvis det skulle have interesse. Modelskibet.dk har vist også lidt bøger ang. dette.

Ifald du er blevet lidt rusten i hvor tov-enderne skal sidde på naglebænkene TROR jeg nok jeg stadig har den  
fortegnelse jeg lavede efter vi var med skibet 1989.

Håber det hjalp dig lidt videre på projektet.

Mhv

Nicolai
Elev nr. 32 også på togt 75;)

5
Kun for forhandlere. / Nyhed - August 2016
« Dato: September 08, 2015, 19:21:51 19:21* »
Coasteren hedder idag Noordborg og er under restaurering så vidt jeg kan se på dets hjemmeside. Hjemmesiden er ganske vist på hollandsk men der er mange fine billeder af originalen, både mens den var aktiv og mens den er under renovering.  Linket er:
http://members.home.nl/struner/overzicht.html
Mhv
Nick

6
Generel debat om slæbebåde / Frigga
« Dato: November 16, 2013, 23:14:03 23:14* »
Hej vil bare lige ønske held og lykke med projektet. Jeg har også lige et par yderligere informationer hvis det kan glæde:
Der blev bygget Frigga (nybyg. #597), Freja (#598) og Fenja (#600) og blev alle bygget på Lindø værftets datter værft i Klaipeda i Litauen. Værftet har siden bygget en stribe af slæbe både til svitzer der minder meget om disse.
http://www.steinhagen-modelltechnik.de/ sælger glasfiber skroget i skala 1/50 Hvis du vil hurtigere igang med bygningen af dæk og overbygning. Model skroget/formen blev i sin tid fremstillet af en Frank Jørgensen, der for en del år siden lavede modeller for lindø værftet. hvad angår drevene, er det såkaldte azimuth propellere, du kan hos www.krickshop.de finde et par der passer i størrelsen i skala 1/50
Jeg har selv et skrog af denne model fra Steinhagen som på et tidspunkt skal limes sammen til noget der kan bruges og kvaliteten fejler ikke noget på det skrog jeg fik hjem.
Endnu engang held og lykke med projektet.

MHV
Nick

7
Projekter / Norsk linetrawler Urvaag
« Dato: August 23, 2013, 19:17:10 19:17* »
Hej
Jeg kom lige til at kigge på billederne af din flotte linetrawler og kan se at du for noget tid siden søgte noget info ang. radarer antenne scannere:
Ifølge de kloge lærerbøger fra navigations skolen, drejer en radar scanner på almindelige fartøjer med ca. 20 omdr./min. men kan ligge på mellem 12 og 60 omdr.  På hurtiggående fartøjer, bruges nogle radarer med mindst 40 omdr./min.
Det skib jeg befinder mig på nu har Kelvin Huges radarer, hvor 10cm antennen drejer med 23 omdr./min (stor scanner), mens den lille drejer med ca 24 omdr./min.

Håber det kan hjælpe

MHV
Nick
M. Puncher

8
Generel debat om slæbebåde / Hjælp til Ral kode på Mærsk supply F-Type
« Dato: December 22, 2010, 21:06:55 21:06* »
Hej Dixon.
De originale farver i Mærsk er som du siger fra Hempel, men rederiet bruger maling fra flere forskellige leverandører (Sigma, International, Jotun osv.) og dermed kan farverne faktisk være temmelig forskellige fra den originale Hempel farve især den dæksrøde har jeg set være over i det mørkebrune.
En anden ting er at farverne bleger meget i sollys, især creme farven på apteringen bliver mere lys med tiden og den dæksrøde har det også med at miste kuløren med tiden. At gå ud fra farven på fotos synes jeg er utroligt svært, for hvordan var det lige med lyset den dag billedet blev taget, så det kan snyde en del.
Jeg har haft maler prøver med hjem på en stump træ plade fra en mærsk båd engang (Hempel) og fandt frem til følgende med hjælp af en farve handler som vi mente var tættest på den originale:
(Farverne er alle i glans 40 dvs næsten matte).

Mærsk blå: (S 1060-B )  Sadolin, glans 40, Base: W2 0,51 liter
                  AN 5,  L5,   KN 9
Dæks rød:  (S4050-Y90R)  4400 Futura 40 alkyd,
                   Base B3 500 ml, J=2.00 O=19.90, P=10.40, T=0.10
Creme gul: (S0507-Y20R)  4400 Futura 40, Base B1 500 ml,
                   L=0.80 M=0.30
Hvis du ikke skal bruge ret meget creme farve, kan du mikse følgende fra Humbrol: 33% af #74 og 67% af #34. Derefter spray tyndt lag med Humbrol Satin Cote.
Ville gerne have vist et par billeder af Trein Maersk jeg har stående, men kan ikke få skidtet ind i fotoalbummet.
Håber at ovenstående kan bruges. :)

9
Efterlysning / Vendbar skrue
« Dato: April 03, 2010, 13:58:04 13:58* »
Hej,

Det firma du skal kigge efter er Aeronaut deres hjemmeside er: http://www.aero-naut.de/

De har dog ikke det du kigger efter på deres hjemmeside, så du skal have fat i et rigtigt katalog.

De har i mange år lavet vendbare propellere både i tre og fire bladet versioner i messing.
Det nyeste katalog jeg har, er fra sidste år og der kunne man stadig få den firebladet version.
Bladene på propellen er skruet på og kan derfor skiftes, så man skal huske at bestille den rigtige propel diameter når man bestiller sit propelanlæg.
Propeller hovedet er ca. 15 - 20 mm i diameter, dertil kommer så bladene oveni. Det maximale omdrejninger anlægget kan tåle mener jeg ligger omkring 800 omdr/min (er ikke hjemme hos mit katalog i øjeblikket).

Hvad angår problemet med at finde et sted at købe sådan en dims i DK, kniber det lidt mere. Det eneste sted jeg har fundet indtil videre der handler Aeronaut og fået god service er:  http://www.model-hobby.dk/

Du skal nok regne med temmelig længe leveringstid da dele som dette kun bliver lavet på bestilling og hvad prisen angår skal du nok regne med den gale side af de 1000 kr for sådan et propelanlæg.


MHV

Nick

Sider: [1]