Forfatter Emne: Fartregulatorer  (Læst 9094 gange)

BRS

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Dato: Marts 19, 2013, 07:43:51 07:43* »
Jeg er igang med: Fairmount Alpine og det gå fint undtagen mht Rc styring hvor jeg er fuldstændig blank. Jeg har 3 regulatorer,men det er kun den ene der virker,hvis jeg bytter dem rundt mellemkanalerne virker den ene  af de 2 andre i kort tid  (20 sek ca ) også bliver den håndvarm. Kan man måle på modtageren/fartregulatoren om der er signal eller på anden måde se om der mangler forbindelse,senderen virker udmærket når jeg bruger den reg. der virker. Jeg har fjernet den lille røde ledning på stikket fra reg. til modtageren på de 2 jeg har bøvl med, fordi modtageren kun må få strøm fra een reg. Håber at der er hjælp at hente inden værftet bliver lock-outet her medio  april.

immertreu

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #1 Dato: Marts 19, 2013, 09:00:16 09:00* »
Hej
Det lyder ikke godt
Ikke alle anlæg virker på samme måde jeg bruger graupner der kan alle regulator give strøm har du prøvet en af gangen det kan jo være der er en der ikke virker?
Flyt til en anden kanal for at teste anlæget
Virker det med servor tilsluttet?
Der må være en fejl et eller andet sted
Håber du for det til at virke
Bent

jens nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #2 Dato: Marts 21, 2013, 07:33:41 07:33* »
Citér
BRS skrev:
Jeg er igang med: Fairmount Alpine og det gå fint undtagen mht Rc styring hvor jeg er fuldstændig blank. Jeg har 3 regulatorer,men det er kun den ene der virker,hvis jeg bytter dem rundt mellemkanalerne virker den ene  af de 2 andre i kort tid  (20 sek ca ) også bliver den håndvarm. Kan man måle på modtageren/fartregulatoren om der er signal eller på anden måde se om der mangler forbindelse,senderen virker udmærket når jeg bruger den reg. der virker. Jeg har fjernet den lille røde ledning på stikket fra reg. til modtageren på de 2 jeg har bøvl med, fordi modtageren kun må få strøm fra een reg. Håber at der er hjælp at hente inden værftet bliver lock-outet her medio  april.

Hej den der virker har tre ledninger. De to der har klippet rød ledning, virker kun med batteri til modtageren. Eller med den med tre ledninger, tilsluttet modtager, i THRO stikket.

BRS

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #3 Dato: Marts 21, 2013, 08:38:44 08:38* »
Mange tak, men hvor sidder " THRO" stikket på modtageren ( Robbe 8-kanal)  stikkene er mærket :" 8/B , 1-7 , DSC "
Hilsen BO (BRS)

jens nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #4 Dato: Marts 21, 2013, 09:05:02 09:05* »
Tænd senderen, sæt batteri i B/8, prøv med en servo hvilken kanal der er throttel.

BRS

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #5 Dato: Marts 21, 2013, 09:45:28 09:45* »
Tak, jeg prøver når jeg kommer hjem
Bo

BRS

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #6 Dato: Marts 21, 2013, 15:26:08 15:26* »
Det lysner, det virker på ror og de 2 motorer, nu er spørgsmålet, skal jeg fjerne den røde ledning på den sidste regulator ( til bov-propellen ) og så kun have extern strøm til modtageren? Kunne jeg evt. slutte den til 8/b på modtageren og flytte den over til kanal 8 på senderen? Mange tak for hjælpen, jeg var ved at gå lidt "sukkerkold"
Jeg ved godt nok stadig ikke hvorfor det der med : Shrottle betyder.
Vh Bo

jens nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #7 Dato: Marts 21, 2013, 16:35:09 16:35* »
Throttle er speederen, lige som i en bil. En ventil (karburator) du åbner for at bestemme farten. Du kan vælge fartregulering uden den røde ledning, hvis regulatorerne har BEC. batteri eleminering kredsløb. Og forsyne modtageren fra et 6 V batteri eller Accu.

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
Fartregulatorer
« Svar #8 Dato: Marts 21, 2013, 19:21:43 19:21* »
Citér
Mange tak, men hvor sidder " THRO" stikket på modtageren ( Robbe 8-kanal) stikkene er mærket :" 8/B , 1-7 , DSC "
Hilsen BO (BRS)

På robbe F-14 er der ikke som på de nyere, 2,4 GHz anlæg tale om THRO, AIR osv. "kanaler".

Anlægget er uden disse moderne begreber.

Kanal 1 = Ror
Kanal 2 = Valgfri (fx Bow-thruster)
Kanal 3 = Motor 1
Kanal 4 = Motor 2
Kanal 5 = Valgfri
Kanal 6 = Valgfri (eller Multi-modul)
Kanal 7 = Valgfri (eller Multi-modul)
Kanal 8 = Valgfri (eller Multi-modul)

Stikket "8/B" betyder kanal 8 eller batteri. Men i praksis er det ligegyldigt hvilket stik, der får strømmen ind.
Think twice - you can only cut once!

jens nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #9 Dato: Marts 22, 2013, 15:59:56 15:59* »
hej BRS, Hvis du er medlem af en model skibs Klub, er hjælp indenfor meget tæt på. men hvis ikke , brug dette forum.
Mvh JN

BRS

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #10 Dato: Marts 23, 2013, 07:05:07 07:05* »
Jeg er desværre ikke medlem af nogen klub, der er ingen her i nærheden ; jeg bor i Tranbjerg ved Århus, men indtil nu har jeg fået rigtig god hjælp herinde, jeg mangler lige at få vandpumpen koblet på , så skulle det hele forhåbentlig køre ;)

BRS

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #11 Dato: Marts 29, 2013, 07:35:32 07:35* »
det kniber med at få vandpumpen igang? Hvis jeg skifter kanal vil den Sxh afbryder godt starte bowpropel,men ikke pumpen, er det en mulighed at bytte SXH afbryderen ud med en lille servo og mikroswitch?

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
Fartregulatorer
« Svar #12 Dato: Marts 29, 2013, 08:34:24 08:34* »
Graupner SXH kan kun tænde og slukke for een elektrisk forbruger (fx vandpumpe). Skal du tænde/slukke for flere ting, skal du bruge en SXH pr. ting.

Du kan måske bruge en SXM, der kan tænde/slukke for op til 4 forskellige forbrugere.

SXM kan klare en maksimal belastning på 4 ampere.

SXH kan klare en belastning på maksimalt 16 ampere.
Think twice - you can only cut once!

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #13 Dato: Marts 29, 2013, 08:34:44 08:34* »
Pumpen har nok for stor startstrøm til at SXH vil starte den, men ja en mikroswitch og en servo vil være en fin løsning.

Hvilken type pumpe bruger du ?
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

BRS

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fartregulatorer
« Svar #14 Dato: April 05, 2013, 14:37:09 14:37* »
Lige kommet hjem fra påskeferie, det er en 6 v. tandhjulspumpe fra Robbe, hvis jeg skiller den ad kan den godt køre direkte fra batteri,men ikke når den er samlet, så du har nok ret mht for stor startstrøm selvom jeg ikke helt forstår det. Det bliver så nok en servo.