Forfatter Emne: Paintbrush  (Læst 2457 gange)

shipbuilder

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Paintbrush
« Dato: Juli 15, 2013, 12:35:52 12:35* »
Hej..

Jeg er helt grøn ang. sprøjtepistoler..
Jeg har malet alle mine modeller med pensel, og nu må jeg hellere springe ud i det der med sprøjtemaling..
Som sagt har jeg aldrig haft sådan en i hånden og jeg ved heller ikke hvad der er godt at lægge ud med samt hvordan man vedligeholder sådan noget..
Så lige nu er jeg meget modtagelig for råd og hjælp ang. sprøjtemaling..

Mange hilsner

Shipbuilder

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Paintbrush
« Svar #1 Dato: Juli 15, 2013, 16:26:33 16:26* »
Hejsa

Der findes 2 grundtyper.

Single action og dobbelt action på den sidste styre du både mængden af maling samt luft via triggeren denne er lidt svære at håndtere efter min mening.

Det vil være fornuftigt at købe en god lydløs kompressor til den samt reduktions ventil og vand udskiller.

En god kraftig slanger er også et must i forhold til de tynde plastslanger der typisk følger med.

Den skal holdes pinlig ren ellers svigter den hurtigt, der findes div. rensevæsker der passer til de enkelte mærker af maling men ved der er en del der bruger vindspuds.

Jeg skiller altid mine totalt og renser dem når jeg er færdig med dem.

Træning er alfa og omega så der ryger noget maling før man har fået følingen med det.

Når du skal købe maling så købe den fortynder som der anbefales til airbrush det vil skåne dig for nogle af de problemer andre har haft inklusiv mig selv.

Her er lidt muligheder for at kigge og købe.

http://www.modelskibet.dk/group.asp?group=213

http://www.modelskibet.dk/group.asp?group=394

http://www.customcolors.dk/Private%20sider/index%20Airbrush%20private%20kunder.htm
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Paintbrush
« Svar #2 Dato: Juli 15, 2013, 16:36:25 16:36* »
Hej shipbuilder

Før i tiden brugte jeg alm. sprøjtepistol til kompressor, men da jeg en dag lige snuppede en spraydåse med hobbymaling i den rette nuance, har jeg næsten ikke brugt andet siden..

Det er jo nemt blot at ryste dåsen godt, spraymale det der skal males, og så blot vende dåsen på hovedet og give en pift til der kun kommer drivmiddel - færdig arbejde!

Ellers er det gang i kompressoren med vandudskiller, hælde det forventede forbrug af maling i beholderen på pistolen, male emnet - og så det trælse rengøring af pistolen bagefter med masser at fortynder mm.

Jeg anvender dog stadig sidstnævnte metode, men kun hvis det er rigtig meget der skal males - altså flere modeller samtidig. Ellers synes jeg det går meget til spilde, både maling og fortynder, hvis det blot er en lille model.

Så hvis du ellers kan finde den rette farve på spraydåse, vil jeg anbefale dig at forsøge med denne metode først.

Mvh.  Christian

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Paintbrush
« Svar #3 Dato: Juli 15, 2013, 16:44:08 16:44* »
Jeg ser lige tica`s svar, og havde ikke lige tænkt på airbrush - muligheden.  Nok fordi jeg en gang har forsøgt mig et par gange med en alt for billig onkel Harald model, og kun har meget dårlige erfaringer med den maleteknik.
Men med en kvalitetsudgave som dem Tica henviser til, skal du da nok få et godt resultat ud af det..

shipbuilder

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Paintbrush
« Svar #4 Dato: Juli 15, 2013, 18:55:05 18:55* »
Hej og tak for jeres svar..

Jeg har i mange år brugt humbrol maling og pensel..
men, jeg er jo helt på et sidespor hvad angår sprøjtepistoler og hvor dyrt det er.. nu var jeg lige så stolt og havde samlet ca. 800 kr sammen.. men nu kan jeg da godt se det bliver en dyr affære hvis jeg vælger at købe en..  
Jeg er jo gået hen i en størrelse hvor det er lige før jeg bliver nød til at skal have sådan en, da jeg på et tidspunkt gerne vil prøve kræfter med selvbyg..
Men de skibe jeg har er efterhånden så store at det skal sprøjtes på for at give et pænt resultat..
men af hvad jeg lige har set bliver det for dyrt at starte med for det første; en anden maling, en pistol, rensnings midler, og så ved jeg jo ikke om min egen kompresser virker til formålet..

Vi må se hvad det bliver til.. ellers mange tak for hjælpen..  

Shipbuilder

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Paintbrush
« Svar #5 Dato: Juli 15, 2013, 19:11:24 19:11* »
Hvis du har en kompressor så kan den bruges det vigtigste er at du her en effektiv vandudskiller på.

Humbrol kan godt bruges til aribrush du skal bare bruge den rette fortynder. Kan se at nogen bruger xylen til humbrol hvis du gør det så bør du bruge maske da det er noget der brænder hjerneceller af i hurtigt tempo.

Rensvæske er ikke så dyrt og der er jo nogen som bruger ajax vindus puds på flaske.

Du kommer langt med denne http://www.modelskibet.dk/product.asp?product=6060 og en slange http://www.modelskibet.dk/product.asp?product=5503
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.