Forfatter Emne: Missilbåd Willemoes  (Læst 7808 gange)

Schultz

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Dato: September 11, 2013, 13:42:38 13:42* »
Hej alle.. Jeg er ved at bygge en torpedobåd i Willemoes klassen i 1/35 og skal snart til at give den noget maling. I den forbindelse er jeg kommet meget i tvivl om farven - det er meget svært at måle ud fra fotos - de virker alle sammen forskellige :). Jeg har prøvet med RAL 6014 men jeg synes ikke den rammer helt. Er der evt. nogen der har en bedre ide - eller måske ovenikøbet ved hvilken farve der blev brugt. Tak for hjælpen.

BSJ

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #1 Dato: September 11, 2013, 17:47:37 17:47* »
Jeg ved ikke nøjagtigt hvilken farvekode der blev brugt - men RAL6003 er forslået her: http://www.lowlandswarrior.nl/home/index.php?option=com_content&task=view&id=10&Itemid=8 og den ser da meget rigtig ud - i forhold til min hukommelse af de danske torpedobåde (var bl.a. med Bredal i start 80'erne).

Noget helt andet:
Hvis du er i besiddelse af noget tegningsmateriale til Willemoes klassen som du måske vil dele - så vil jeg gerne høre fra dig.
Mvh
Bjarne

Schultz

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #2 Dato: September 11, 2013, 18:03:45 18:03* »
Bjarne - tak for input. Du har ret - det ser ikke helt skævt ud. Jeg skal give skroget en omgang. Der er godt nok ikke monteret dæk endnu, men for bygge-moralens skyld (min egen ;)) vil jeg gerne have lidt farve på - og det er også lidt nemmere at se på en større flade.
A'propos dæk - jeg har overvejet blasaplade pga. kruminngen - men har set andre steder, at finér skulle være bedre?

Ang. tegning. Jeg har en org. værftstegning skaleret i ca. 1/50 - jeg skal prøve at få den digitaliseret.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #3 Dato: September 11, 2013, 18:30:18 18:30* »
1-1½mm birke finer i god kvalitet er nemt at arbejde med, balsa er også fint men kræver mere arbejde for at få det til at se fint ud,  forsegles med glatfix eller lak blandet op med babypudder for styrke skal der lægges et lag japaner papir med dope som på modelfly men tidsmæssigt så er det nemmere at gå efter finer.

Bygger du i 1/50 ??
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Schultz

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #4 Dato: September 11, 2013, 19:20:50 19:20* »
Tak for input - jeg kan godt se hvor du vil hen. Finér lyder som det rigtige. Skibet er i 1/35 - så det giver omkring 1280 mm i længde

mvh Ole

Citér
tica skrev:
1-1½mm birke finer i god kvalitet er nemt at arbejde med, balsa er også fint men kræver mere arbejde for at få det til at se fint ud,  forsegles med glatfix eller lak blandet op med babypudder for styrke skal der lægges et lag japaner papir med dope som på modelfly men tidsmæssigt så er det nemmere at gå efter finer.

Bygger du i 1/50 ??

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #5 Dato: September 11, 2013, 19:30:53 19:30* »
Halløjsa den gitter konstruktion ser spændende ud er det udført i messing ???

Kan du klare et nærbillede ??
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Schultz

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #6 Dato: September 11, 2013, 19:50:23 19:50* »
Masten er lavet i 4mm rundstok (blomsterpind), messingtråd+div stumper, samt messingblik. Kæmper lige med at få givet det lidt knold og tot-lim - så det hele ikke falder fra hinanden (igen) ;) - Radar er messingblik. Det hele skal self. males grønt og detaljeres.

Citér
tica skrev:
Halløjsa den gitter konstruktion ser spændende ud er det udført i messing ???

Kan du klare et nærbillede ??

haustrup

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #7 Dato: September 22, 2013, 17:00:02 17:00* »
Hej Ole.
Dejligt at se skibet her.
Jeg har lige set RAL farven 6003 på en messe herovre. Jeg fik oplyst at det var en farve som blev anvendt af det tyske Bundeswehr. Jeg synes imidlertid at den var meget grøn, mere æblegrøn end jeg huskede farven på skibet på Holmen, men det har jo forholdsvis let ved at se originalskibet så du kan bedre afgøre det, så jeg hører gerne mere om hvordan farven reelt passer.
Hilsen
Steffen

Schultz

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #8 Dato: September 22, 2013, 20:32:09 20:32* »
Citér
haustrup skrev:
Jeg har lige set RAL farven 6003 på en messe herovre. Jeg fik oplyst at det var en farve som blev anvendt af det tyske Bundeswehr. Jeg synes imidlertid at den var meget grøn, mere æblegrøn end jeg huskede farven på skibet på Holmen, men det har jo forholdsvis let ved at se originalskibet så du kan bedre afgøre det, så jeg hører gerne mere om hvordan farven reelt passer.
Hilsen
Steffen

-

Ja, det er faktisk ikke helt nemt med den farve. Jeg fik følgende farvekode fra Søværnet.: NCS S3005-G20Y, men med al respekt kan jeg altså ikke rigtig få den til at passe med noget - den er nærmest lysegrøn. Du har ret i, at RAL 6003 måske er lidt (for)grøn, men den passer måske meget godt med en værftsny båd. RAL 6014 er lidt for brun, men passer måske meget godt til et lidt mere vejrbidt, falmet look. - Nå men jeg må prøve mig lidt frem på noget af overbygningen så må vi se..

haustrup

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #9 Dato: September 22, 2013, 23:20:38 23:20* »
Hej Ole
På messen var der også dåser af 6006 og 6007, men de virkede lidt for mørkegrønne, så vi må prøve om vi kan afkode søværnets farve på en eller anden måde. Det er i øvrigt utroligt at du har kunnet få den, for de har ellers ikke været til at lokke farvekoder ud af - heller ikke til Flyvefisken, hvor Billing Boats blot kalder dem lysegrå og mørkegrå, hvilket jo er et meget vidt begreb.
Hilsen
Steffen

Bjerge

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #10 Dato: September 24, 2013, 18:04:29 18:04* »
Hej Schultz.

Skriv til mig på j@bjergec.dk i morgen. Jeg har måske noget du kan bruge.

Vh. Bjerge

Schultz

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #11 Dato: September 25, 2013, 23:12:43 23:12* »
Jeg lavede lige agterkahytten - mest som lidt 'moral booster' - altid dejligt at se på noget man har lavet (næsten) færdigt, men også - og især - for at se om farven passede nogenlunde. Der mangler stadig lidt finish - brandslanger, gelænder, tovværk osv. og en smule touch up på maligen hist og her ;)

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.hookd.dk
Missilbåd Willemoes
« Svar #12 Dato: September 26, 2013, 10:49:50 10:49* »
Ser godt ud...
Jørgen Krog

brianbrions

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #13 Dato: September 27, 2013, 16:15:47 16:15* »
Hej Alle
Jeg er i gang med at tegne Willemoes i 3d 1:1 og har lige fået fræset skroget / spanter i 1/32, 4 mm x finner, hvad vil i anbefale til skrog og dæk og overbygning, regner med at benytte 1mm op- skummet PVC plade.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Missilbåd Willemoes
« Svar #14 Dato: September 27, 2013, 19:26:19 19:26* »
@brianbrions  det kræver bare en projekt tråd for sig selv for det lyder spændende B)
Mvh
Carsten