Forfatter Emne: Forstøring af tegning  (Læst 5139 gange)

Filip L

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Forstøring af tegning
« Dato: December 29, 2013, 19:35:30 19:35* »
Hej alle jeg har en tegning på et skib i 4 løse A4 ark men jeg vil gerne scanne tegningen og så forstørre A4 arkene 50% op så jeg ender med 8 A4 ark hvordan gør man det?

Tak på forhånd

Mvh Filip ;)
Mvh Filip *yummy*

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Forstøring af tegning
« Svar #1 Dato: December 30, 2013, 09:05:43 09:05* »
Hej Filip

Du scanner alle 4 sider og samler dem i et tegne / billedbehandlings program som Photoshop her efter kan du printe ud i den størrelse du har behov for og så klippe klister dem sammen til en stor tegning.

Ved at Krog har gjort dette flere gang, kan være han kommer på med gode råd !

Mvh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Filip L

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Forstøring af tegning
« Svar #2 Dato: December 30, 2013, 09:45:43 09:45* »
tak jeg må se om jeg kan finde ud af det senere i dag ellers så skriver jeg lige igen

mvh Filip
Mvh Filip *yummy*

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Forstøring af tegning
« Svar #3 Dato: December 30, 2013, 12:24:41 12:24* »
Hej Filip

Eller du kan gøre som jeg der ingen scanner har - lægge tegningen på en kopimaskine, og så forstørre med f.eks. 160 %, eller hvad der nu passer dig at bygge en model i.  De fleste kopimaskiner på offentlige steder, kan som regel kopiere i A3 ark, og så skal der ikke så mange til at stykke en tegning sammen.

Mvh. Christian

Filip L

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Forstøring af tegning
« Svar #4 Dato: December 30, 2013, 12:37:23 12:37* »
hej Christian ja det er en god ide og jeg har prøvet det før men det er bare nu har jeg fået min egen printer så syntes jeg at det ville være godt at jeg bare kunne gøre det hjemme fra

tica jeg er stødte ind i et problem jeg ville forstøre det i paint men efter som dett er en pdf fil så kan paint ikke åbne det hvad gør jeg?

Mvh. Filip
Mvh Filip *yummy*

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Forstøring af tegning
« Svar #5 Dato: December 30, 2013, 12:57:45 12:57* »
Nu ved jeg ikke hvilken scanner du har men jeg bruger en Canon 8000F og her kan jeg vælge hvad format jeg vil gemme i og jeg ville bruge eks. jpg eller måske et format der ikke komprimere så meget.
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Filip L

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Forstøring af tegning
« Svar #6 Dato: December 30, 2013, 13:46:03 13:46* »
Min printer den hedder canon PIXMA MG 2450 og det er den jeg bruger til at scanne med men skal jeg være helt ærlig så ved jeg ikke om den kan vælge format

Mvh Filip

P.s.
Jeg har fundet ud af hvordan man forstørre det op fordi at jeg prøvede med en anden tegning som ikke var en pdf fil og det gik faktisk rigtig godt
Mvh Filip *yummy*

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.hookd.dk
Forstøring af tegning
« Svar #7 Dato: December 30, 2013, 17:18:11 17:18* »
Hvis du har brug for hjælp, så kontakt mig, jeg er efterhånden vant til det :-) samler også tegningerne i en stor jpg fil og printer ud på A4 ark som jeg sætter sammen til en tegning
Jørgen Krog

Filip L

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Forstøring af tegning
« Svar #8 Dato: December 31, 2013, 00:26:15 00:26* »
Tak krog men det har jeg selv fundet ud af men nu er der bare det at jeg skal have lavet en pdf fil om til en jpg fil

mvh Filip
Mvh Filip *yummy*

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Forstøring af tegning
« Svar #9 Dato: December 31, 2013, 08:28:52 08:28* »
Hej Filip

Jeg gætter på at du bruger genvejs knapperne på din printer / scanner !

Hvis du kun har tegningen i PDF format så udskrives den og scannes.

Du skal bruge det program som understøtter alle funktioner i scanner MP Navigator. Her har du muligheden for at scanne dine tegninger og gemme dem i det format du ønsker.
Mvh
Carsten

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.hookd.dk
Forstøring af tegning
« Svar #10 Dato: Januar 01, 2014, 15:18:52 15:18* »
PhotoShop CS5 kan sagtens vise en pdf fil, og der kan den så gemmes som jpg
Har du problemer med det, så mail den til mig, så returnerer jeg den som jpg :-)
Jørgen Krog

Filip L

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Forstøring af tegning
« Svar #11 Dato: Januar 01, 2014, 20:37:15 20:37* »
Ok men jeg kigger lige på det igen i morgen for jeg giver ikke op ude kamp:@

Mvh Filip

P.S. Tak for tilbudet krog
Mvh Filip *yummy*

Timekeeper

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Forstøring af tegning
« Svar #12 Dato: Januar 02, 2014, 11:27:00 11:27* »
En anden god metode - ifølge min overbevisning.

Først så kræves det at du har tegningerne i et rigtigt billedformat (.jpg, .bmp, osv) Jeg synes i hvert fald ikke jeg har kunnet få noget fornuftigt ud af en pdf direkte (andet end at print den ud).
Mange gange har man måske fundet et billede på nettet. Disse har ofte som standard en opløsning på 72 dpi. Det er stort set for lidt til alt andet end at vise dem på en skærm. Man hiver så billedet ind i et billedbehandlingsprogram ( Adobe Photoshop, Corel Photo Paint, el.lign.). Én mulighed er så at trække billedet ud til den ønskede størrelse. Det giver i regelen ikke et optimalt resultat, da billedet bliver meget groft og kornet, fordi man har for få billedpunkter at arbejde med. Det jeg plejer at gøre er at "resample" billedet. Denne funktion ligger i de fleste billedbehandlingsprogrammer. Jeg plejer at start med at lave nogle flere billedpunkter, f.eks. ved at resample billedet fra 72 til 300 dpi. Det gør ikke billedet større (kun på skærmen) men programmet laver en teoretisk beregning af nogle flere punkter. Hvis billedet er i en fornuftig kvalitet til at begynde med, kan resultatet faktisk blive ganske godt. Nu har vi så et billede der er i en bedre opløsning end det vi startede med. Man kan så nu enten hive og trække i billedet til man får størrelsen man ønsker (kald evt en lineal (ruler) frem på skærmen). Eller man kan også her bruge "resample" funktionen. Blot i stedet for at resample til et højere antal dpi, så retter man i størrelsen på tegningen, og når man har størrelsen på originaltegningen, så skal der ikke mange indtastninger til på plastichjernen, før man har den nye størrelse. Nogle billedbehandlingsprogrammer har vist også mulighed for at ændre billedstørrelsen i procent.