Forfatter Emne: Styring  (Læst 3759 gange)

Das boot

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Styring
« Dato: Februar 25, 2014, 20:43:13 20:43* »
Jeg vil staks starte med at sige at jeg intet ved om RC andet end til en elektrisk bil som jeg fik som knægt, og nu er jeg igang med at bygge en større båd som gerne skulle kunne komme ud på vandet. Mit spørgsmål er så om ikke man kan bruge styringeng fra en RC bil til at styre sit skib, da jeg ikke har brug for flere kanaler til div. ekstraudstyr og kun skal kunne sejle frem/bakke og styre roret til højre og venstre. Er nok klar over at det vil kræve en kraftigere motor til skruen og momont til at drive den rundt, men resten skulle vel så godt kunne bruges, da den servo som drejer forhjulene på bilen, vil kunne bruges til roret. Grunden til at jeg spørger er dels fordi at jeg intet aner om RC og er blevet foræret 2 gamle fjernstyrede biler som jo kunne slagtes til formålet, kan se at hovedmotoren i bilerne og servomotoren er styret fra en printplade og fylder ikke alverden og batteri enheden er på 9,4 volt. Ved nogle af jer om det er muligt at bygge til og kan det holde til at sejle en halv times tid i ny og næ, kunne jo være fedt hvis det kunne rettes til, man kan vel altid skifte delene ud til noget bedre, hvis man bliver helt bims med at sejle :), så kom med jeres bud, alt er kærkomment
Mvh. Brian

Filip L

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Styring
« Svar #1 Dato: Februar 26, 2014, 14:52:26 14:52* »
Ja du kan godt tage elektronikken ud af bilen og sætte det i en båd det kommer bare an på hvilken motor du har tænkt dig at skifte til

Mvh Filip
Mvh Filip *yummy*

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Styring
« Svar #2 Dato: Februar 26, 2014, 17:35:55 17:35* »
Som en mulighed for at teste dit skib er det en ok mulighed men som Filip skriver så kommer det an på hvilken motor du vil bruge i båden, du kan hurtigt få problemer med strøtrækket.

Du skal også være opmærksom på at den type radio kan være svag = dårlig rækkevide samt der ikke er nogen failsafe indbygget hvilket betyder at den vil fortsætte i den retning og med den fart den havde da forbindelsen blev tabt.

Det er muligt at sætte et RC anlæg sammen med en servo og en ESC (Fart regulator) til små penge men selvfølgelig dyre end at bruge det du har nu.

Prøv det af og virker det ikke så har du jo ikke tabt nogen penge på det :)
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

immertreu

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Styring
« Svar #3 Dato: Februar 26, 2014, 18:28:31 18:28* »
Hej
Jeg vil fraråde dig at bruge dele fra gamle biler de forsøg jeg har set virkede ikke
Køb et billigt anlæg med 3-4 kanaler kan købes for 400-500 og en fartregulator og  motor der passer til det skib du bygger så det virker når du skal sejle det får du mere glæde af det andet vil kun give problemer
Bent

Das boot

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Styring
« Svar #4 Dato: Februar 26, 2014, 18:52:01 18:52* »
Hvad skal man købe hvis man nu vælger at droppe ideen med at bruge elektronikken fra bilerne og få noget som er beregnet til et skib fra starten af, synes at det som jeg har set nemt løber op i mange penge, men hvis nu bare man skal have noget som uden en masse fancy ting og i bund og grund kan styre sit skib. Er helt blank på hvad man skal købe og da man ikke har uanede mængder af penge til at smide efter på en førtidspension, så gør det bestemt ikke noget at det samtidigt er billigt. Er nok klar over at man jo får hvad man betaler for og derefter, derfor var det også at jeg lige ville lufte ideen om man kunne bruge det fra en bil. Er der en venlig sjæl som vil være flink at ridse op for mig, hvad man alt i alt skal bruge af dele for at få et anlæg som virker, når man skal købe det helt fra bunden :)
Mvh. Brian

jens nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Styring
« Svar #5 Dato: Februar 26, 2014, 18:54:11 18:54* »
Der er ikke noget forkert i at bruge RC fra en RC bil. Men du skal vide hvad du har gang i. Der er RC lejetøj, og der er RC anlæg i meget høj kvalitet. Hvis det er bygning af en model der har din interesse, brug tiden på det. Du kan købe et 2,4 GHz anlæg til små penge. Køb i Danmark, og få hjælp. Mit sidste råd, byg noget du bliver færdig med. Et skib du for i vandet  1 maj.  MvH……jensN

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Styring
« Svar #6 Dato: Februar 26, 2014, 19:02:44 19:02* »
Der er flere muligheder.

Jeg har købt et "kina" 4 kanals2.4GHz til 120kr med modtager brugt på RC galleriet og det virker uden nogen problemer.

Du kan også gå efter et Spektrum DX4e som er et 4 kanals anlæg på 2.4GHz og der kan fås mange originale og uoriginal modtagere til dette anlæg, det er set til 399kr hos avionic.dk uoriginale modtagere kan fås til under 100kr.

Servo'er fås igen i alle prislejer, og har billige som har levet længe og dyre der er døde efter et år såååå ja.

Fartregulator der findes fornuftige mellem 300 og 500kr men igen det kommer jo an på hvilken motor = strømtræk du skal bruge.

Mvh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

jens nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Styring
« Svar #7 Dato: Februar 26, 2014, 19:14:17 19:14* »
Citér
Das boot skrev:
Hvad skal man købe hvis man nu vælger at droppe ideen med at bruge elektronikken fra bilerne og få noget som er beregnet til et skib fra starten af, synes at det som jeg har set nemt løber op i mange penge, men hvis nu bare man skal have noget som uden en masse fancy ting og i bund og grund kan styre sit skib. Er helt blank på hvad man skal købe og da man ikke har uanede mængder af penge til at smide efter på en førtidspension, så gør det bestemt ikke noget at det samtidigt er billigt. Er nok klar over at man jo får hvad man betaler for og derefter, derfor var det også at jeg lige ville lufte ideen om man kunne bruge det fra en bil. Er der en venlig sjæl som vil være flink at ridse op for mig, hvad man alt i alt skal bruge af dele for at få et anlæg som virker, når man skal købe det helt fra bunden :)

Jeg var inde på Modelskibets hjemmeside. Futaba ATTACK 40 MHz, tilbud 499,- Det er et meget stabilt anlæg, testet i gennem mange år.

jens nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Styring
« Svar #8 Dato: Februar 26, 2014, 19:20:26 19:20* »
Citér
tica skrev:
Der er flere muligheder.

Jeg har købt et "kina" 4 kanals2.4GHz til 120kr med modtager brugt på RC galleriet og det virker uden nogen problemer.

Du kan også gå efter et Spektrum DX4e som er et 4 kanals anlæg på 2.4GHz og der kan fås mange originale og uoriginal modtagere til dette anlæg, det er set til 399kr hos avionic.dk uoriginale modtagere kan fås til under 100kr.

Servo'er fås igen i alle prislejer, og har billige som har levet længe og dyre der er døde efter et år såååå ja.

Fartregulator der findes fornuftige mellem 300 og 500kr men igen det kommer jo an på hvilken motor = strømtræk du skal bruge.

Mvh
Carsten

Enig, jeg har selv slagtet RC fra knust hellicopter. Alt virker, men det er ikke det råd du giver en begynder. MvH.  jensN

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Styring
« Svar #9 Dato: Februar 26, 2014, 20:09:25 20:09* »
Var nu så privilegeret at det var splittet ad og varen kunne testes før køb :-)

Men ellers er det rigtigt man skal sikre sig at det første man køber virker så man ikke går død i l.... udstyr
Mvh
Carsten

Das boot

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Styring
« Svar #10 Dato: Februar 26, 2014, 20:33:06 20:33* »
Spørger sikkert dumt, men hvis jeg nu f.eks køber det sæt ( Attack til 499,-) som Jens linker til, kan se at der er 2 servo´er med i sættet og går ud fra at en er til styring af motor og en til sit ror. Så er det vel kun en motor til skruen og en fartregulator som man skal have købt for at kunne sejle med skuden eller er jeg helt galt på den ???
Mvh. Brian

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Styring
« Svar #11 Dato: Februar 26, 2014, 20:47:51 20:47* »
Det har du ret i du skal kun finde fartregulator til motoren og så har du en servo i overskud til en anden model.

Personligt ville jeg så nok vælge at bruge en tand mere og købe enten en DX4e + modtager eller en denne http://modelskibet.dk/product.asp?product=9243 og  så vælge den servo og fartregulator som er nødvendig til projektet men jeg forstår godt at du ikke vil smide det store efter et RC anlæg når du ikke ved om det er dig.
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Styring
« Svar #12 Dato: Februar 26, 2014, 20:49:56 20:49* »
PS: Hvis det er så kan jeg lige gennemgå mine gamle 2 kanals 27MHz anlæg og se om der er et der virker tilfredsstillende, hvis det er tilfældet at der et der er ok kan du få det for portoen.

Mvh
Carsten
Mvh
Carsten

Das boot

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Styring
« Svar #13 Dato: Februar 26, 2014, 21:16:02 21:16* »
Jeg takker og det er et super flot tilbud Carsten, og håber du finder et som kan bruges :). Vil være rart at kunne finde ud af om det med sejladsen er noget som fanger sin interesse, det med at bygge er gået rent ind på hitlisten og timerne flyver afsted og har flere skibe i tankerne til fremtidige byggerier.
Mvh. Brian

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Styring
« Svar #14 Dato: Februar 26, 2014, 21:27:33 21:27* »
Jeg mener det var dig der ringede til mig en aften for nogle uger siden. Hvis jeg har ret i det, tilbød jeg dig at kikke ned til mig i Nibe, så skal jeg nok hjælpe dig i gang.  Jeg har både nye og brugte dele af alt det du skal bruge, og skal nok sørge for det passer sammen.

Jeg regner jo meget med at vi skal sejle sammen i gadekæret i Aalborg på et tidspunkt!

Mvh. Christian

Tlf. 22176162