Forfatter Emne: Spejlvende spanterids  (Læst 3967 gange)

Kaptajnen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Spejlvende spanterids
« Dato: Marts 11, 2014, 13:10:32 13:10* »
Hej
Er der nogen der ved om man kan spejlvende en PDF fil ?
Hvis jeg jeg tager et screenprint og spejlvender det ændre den nenmlig str. forholdet :|
En mulig er selvfølgelig at finde en kopimaskine der kan spejlvende, vi har en stor og flot en på arbejde men ved ikke om den kan kunne ihvertigfald ikke få den til det.

MarkusAndersen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Spejlvende spanterids
« Svar #1 Dato: Marts 11, 2014, 14:30:32 14:30* »
Hej

Adobe Photoshop eller Adobe Photoshop Elements skulle kunne gøre det, men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre, hvis "ingen kopi" sikkerheds indstillingen i PDF filen er sat til eller andre indstillinger.

Det jeg ville skrive var egentlig at Adobe Photoshop eller Elements kan ÅBNE en PDF og bearbejde indholdet direkte.

Alternativt kan man hente det frie (gratis) GIMP "gnu image manipulation program". Det kan også åbne en PDF, vise billeder og redigere dem. Der er en funktion til "flip horizontal" til at spejlvende billedet. Et virkelig godt program med utrolig mange funktioner.
http://www.gimp.org/

Jeg kan tage et image fra en PDF, ved fra hovedmenuen at vælge "edit" og "copy file to clipboard". Så tager den en kopi af indholdet og ikke bare det på skærmen.

Herefter kan man bruge et grafik program og paste det ind i. (brug "sæt ind" eller "paste" funktionen.)

Det er ikke alle grafik programmer der kan lave en "mirror"/spejlvend funktion. Windows paint kan ikke.
IRFANVIEW eller FOTOGRAFIX er gode programmer til billedbehandling som kan. Men der er flere absolut gode programmer. De kan hentes på nettet.

mvh.

Markus
Marcus Tullius Cicero (106-43 f.kr.) : Det er med mænd som med vin. Alderen gør de dårlige sure og de gode bedre.

Bjarne

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Spejlvende spanterids
« Svar #2 Dato: Marts 11, 2014, 14:33:20 14:33* »
Når jeg printer noget ud bruger jeg Paint shop pro 7 den er rigtig god

Timekeeper

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Spejlvende spanterids
« Svar #3 Dato: Marts 11, 2014, 14:39:07 14:39* »
Jeg har ikke prøvet, direkte at bearbejde en PDF-fil, men screendump'et til en billedfil vil ikke være nogen dårlig idé ( eksempelvis til jpg ).
  Hvis du så hiver det ind i et billedbehandlingsprogram som Corel Photo Paint eller Adobe Photoshop kan du behandle det i alle ender og kanter. Ved at indlægge en lineal ( insert ruler ) som hjælpefunktion kan du hele tiden holde øje med størrelsen. Man kan der også ofte sætte et referencepunkt på et vilkårligt sted i billedet ( set origin ). Ved så at bruge resample-funktionen, kan du ændre størrelsen og også opløsningen af billedet. Man kan også bare bruge at trække i hjørnerne af billedet. Det vil beholde den samme opløsning på billedet, og blot ændre størrelsen på pixels. Det kan være udmærket, hvis man et billede i høj opløsning, og blot skal lave nogle småjusteringer, men det har man som oftest ikke fra et screendump

Timekeeper

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Spejlvende spanterids
« Svar #4 Dato: Marts 11, 2014, 14:54:37 14:54* »
Lige en ting mere.

Hvis kopiering af billeder er deaktiveret, eller du har en pdf-fil, kan man lave en "printscreen". På maskinen jeg sidder ved hér hedder funktionen (knappen) "prtsc". Den kopierer hele skærmbilledet til udklipsholderen. så man finder den bedste version af det billede man ønsker, og får det så vidt muligt til at fylde hele skærmen, og laver så en printscreen. Dernæst åbner man et billedbehandlingsprogram - åbner et nyt billede, der er stort nok til at rumme screendump'et ( 72 dpi ). Så trykker man [ctrl-v] eller indsæt. så skulle screendump'et gerne blive indsat. Dernæst skal det overflødige beskæres. Man indsætter så en maske omkring det udsnit man ønsker. Derefter beskærer man med "crop to mask".
Så har man et billede man kan begynde at arbejde med. Resample til man har det i en tilfredsstillende opløsning. Igen kopiere det ind på et større arbejdsareal, Lave en mirror funktion, så man får hele spanteridset osv. osv.

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.hookd.dk
Spejlvende spanterids
« Svar #5 Dato: Marts 11, 2014, 20:11:43 20:11* »
PaintShopPro og PhotoShop er vist ikke gratis, men programmet gimp er, og det kan klare de fleste Photo opgaver :-)
Jørgen Krog

Kaptajnen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Spejlvende spanterids
« Svar #6 Dato: Marts 12, 2014, 08:28:37 08:28* »
Mange tak for jeres hurtige & mange svar -
Løsningen på mit problem blev at jeg downloadede Gimp & fik spejlvendt mit spante rids, og kunne så printe ud.
Dejligt med sådan et Forum når man kuin er
Modelskibsbygger lærling. *bye*