Forfatter Emne: Antenne  (Læst 2564 gange)

Kaptajnen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Antenne
« Dato: Marts 18, 2014, 13:43:10 13:43* »
Hejsa

Jeg har en Robbe F-14 Navy 40 mzh sender med tilhørende modtager,
Skal antennen være oppe i fri luft eller kan kan den godt ligge gemt i skrovet, og alligevel få god rækkevidde, hvad gør af jeres antenner på de gode gamle anlæg.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Antenne
« Svar #1 Dato: Marts 18, 2014, 13:56:16 13:56* »
Antenne virker bedst når spidsen af ledninger er i fri luft (eller så tæt på som muligt) du må ikke rulle den op men føre den rundt i skrovet, hold den så langt væk fra motor og fartregulator som muligt.

En løsning kan være et stykke plastrør som dem der bruges til RC biler som placeres i skrovet og rækker så højt op inden i overbygningen som muligt og trække antenneledningen op i denne.

PS: Du må ikke afkorte antenneledningen det vil bare forringe rækkeviden samt give nogle "sjove" problemer med servoer og esc'en.

Husk også at støjdæmpe motoren med kondensatorer ellers vil det også give problemer.

Håber det giver mening.

Mvh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
Antenne
« Svar #2 Dato: Marts 18, 2014, 15:47:20 15:47* »
Jeg plejer at trække antenneledningen rundt i skroget lige under dækket.

Rækkevidden bliver selvfølgelig forringet fra de ca. 1000 meter til ca. 300 meter, men hvis mit modelskib er mere end 100 meter har jeg nok større problemer end radioens rækkevidde.
Think twice - you can only cut once!

Kaptajnen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Antenne
« Svar #3 Dato: Marts 19, 2014, 06:44:38 06:44* »
Tak for svar, det vil jeg også gøre med min antenne i Nordkap.