Forfatter Emne: Slingrekøl  (Læst 2696 gange)

servicechefen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 676
    • Vis profil
Slingrekøl
« Dato: Marts 21, 2014, 22:32:05 22:32* »
Er der èn her inde, der kan give en forklaring på, hvorfor de fleste slingrekølstykker (stabilisatorfinner) er helt perforerede med huller/åbninger?

Jeg kan kun forestille mig, at en stor del af virkningen går tabt, når vandet blot suser igennem hullerne. Meningen er vel, at de skal flytte så meget vand som muligt, for at dæmpe skibets rulninger....

Mvh.
Christian

skjold

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 166
    • Vis profil
    • http://www.dmbl.dk
Slingrekøl
« Svar #1 Dato: Marts 22, 2014, 13:32:11 13:32* »
det er for at bremse vandet at de er lavet sådan
IOS
International Offshore Support Vessel Society
Dansk Modelbygger Laug.

servicechefen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 676
    • Vis profil
Slingrekøl
« Svar #2 Dato: Marts 22, 2014, 14:37:10 14:37* »
Tak for svaret Ole!

Havde også besøg af en kammerat i dag, som kunne forklare at modstanden blev større, når vandet skulle presses gennem en masse huller, frem for blot ved siden af.

Og det fungere jo på de "rigtige" skibe, men om det har nogen effekt på vores små modeller, er en anden sag..