Forfatter Emne: Batteri  (Læst 4298 gange)

Kaptajnen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Batteri
« Dato: April 15, 2014, 08:03:58 08:03* »
2 stk. blybatteri på 6v der parallel forbindes fungere det som 12v

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Batteri
« Svar #1 Dato: April 15, 2014, 08:26:16 08:26* »
Nej du får stadig 6V men med den samlede kapacitet af de 2 batterier (de bør være med samme kapacitet) dvs. 2 stk 6V 7Ah = 6V 14Ah

Hvis du vil have 12V så sættes de i serie så giver det 2 X 6V 7Ah = 12V 7Ah.
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Kaptajnen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Batteri
« Svar #2 Dato: April 15, 2014, 08:53:17 08:53* »
Tak Tica var nemlig i tvivl om de skulle forbindes i parallel eller serie..
Den her side er guld for begynder.

jens nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Batteri
« Svar #3 Dato: April 19, 2014, 10:58:44 10:58* »
Det er en rigtig dårlig ide at forbinde to ens batterier parallelt. De skal være helt ens, de skal være opladt helt ens, ellers oplader det stærkeste batteri det svage.
http://www.action-electronics.co.uk/pdfs/P103.pdf
Her en løsning hvor det problem løses elektronisk.
Men," keep it simple stupid" Vælg simple løsninger der virker! JN

Kaptajnen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Batteri
« Svar #4 Dato: April 19, 2014, 16:52:15 16:52* »
Tak Jens for dit råd, jeg vil heller ikke serie forbinde 2 batterier jeg kan ligeså bruge et 12v 7Amp det fylder ligeså meget som 2 stk 6 volt batterier.
Og så har det den fordel at jeg kan få dem gratis på arbejdet.
Håber bare jeg kan finde plads til et i Nordkap.

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Batteri
« Svar #5 Dato: April 19, 2014, 22:00:55 22:00* »
Citér
jens nielsen skrev:
Det er en rigtig dårlig ide at forbinde to ens batterier parallelt. De skal være helt ens, de skal være opladt helt ens, ellers oplader det stærkeste batteri det svage.
http://www.action-electronics.co.uk/pdfs/P103.pdf
Her en løsning hvor det problem løses elektronisk.
Men," keep it simple stupid" Vælg simple løsninger der virker! JN

Hej Jens

Så kan jeg regne ud, at det er en meget dårlig idè, at jeg har serieforbundet et par batterier i min SAR båd.  Den kører på en 5000 mAh 7,4 v lipo, men vandpumpen til vanddyssen kører bedst på 11,1 v, så jeg har serieforbundet hovedbatteriet med en 2200 mAh 3,7v lipo, som så kun er forbundet i det øjeblik kontakten er aktiveret til pumpen.

Det påvirker overhovedet ikke hastigheden på båden, at jeg bruger sprøjten i kortere eller længere tid, og har da også snart sejlet med båden i et år på denne måde, og med de samme batterier.  Men nu bliver jeg lidt betænkelig, når jeg ser dit svar, og jeg har forbundet så vidt forskellige batterier - både hvad spænding og kapacitet angår!

Mvh.
Christian

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Batteri
« Svar #6 Dato: April 20, 2014, 07:35:09 07:35* »
Hej Christian

Jeg går ud fra at du piller batterierne fra når du ikke sejler samt at du balancere det store Lipo'er hver gang du lader, for så ville jeg ikke være så bekymret for det, specielt når det kun er til udstyr der aktiveres ind i mellem.

Dit 7,4V Lipo består af 2 stk 3,7V celler som er forbundet i serie og det er netop for at sikre den bedste performance og holdbarhed at man balancere Lipoer.

Mvh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

jens nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Batteri
« Svar #7 Dato: April 22, 2014, 17:08:29 17:08* »
Mit svar gik på bly batterier. En Batteri type der ikke kræver stor opmærksomhed.  LiPo, derimod må kun være i modellen under flyvning. I de meget store modelfly er to tre LiPoer paralleforbundet, men kun under flyvning. LiPo kommer kun ind i modelskibs bygning, ved meget små modeller(mindre vægt), eller racerbåde. JN

jens nielsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Batteri
« Svar #8 Dato: April 22, 2014, 17:45:50 17:45* »
Lad mig lige tage en vigtig ting en gang til. En moderne fartregulator har BEC (meget store har ikke, men det er ikke relevant her) Den forsyner modtager med strøm. Modtageren skal ikke forsynes med strøm fra egen kilde! Hvis du i din konstruktion har to fartregulatorer, skal den røde ledning klippes på den ene. JN