Forfatter Emne: vand som ballast  (Læst 4126 gange)

kim-holm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
vand som ballast
« Dato: August 10, 2014, 15:45:32 15:45* »
hej
jeg starter om kort tid op med mit næste projekt, som skal være en af DONG`s pushertugs joulius i 1:50
den bliver bygget helt fra bunden, da der ikke findes noget byggesæt
spanterne vil jeg forsøge at finde fra en skude der ligner den, og da jeg bor i aabenraa hvor skibet har hjemme, er den nemt at komme til at tage billeder af den!
i mit sidste bygge projekt, rotterdam i 1:50. har jeg behov for 26 kilo ballast,og det vil jeg gerne undgå at skulle slæbe på! (bor på 2sal)
så spørgsmålet er, kan der laves tanke i bunden imellem spanterne, som kan bruges til vandballast, og hvordan laver jeg det?
kom med nogle input, og vi tager den derfra! og da jeg ikke er begyndt på båden endnu, er det stadig muligt at inkorporer nogle tanke i bunden
min ide er at skuden, skal sættes i vandet, og så skal der være en pumpe der fylder ballast tankene, og efter endt sejlads, skal den samme pumpe kunne lænse tankene!
hvordan gør jeg og hvor meget vand skal der bruges
jeg tror at sejlklar vægt på båden bliver 25 kilo, og at båden kommer til at veje 6-8 kilo, så der skal en del ballast i

mange hilsner kim
jeg startede med ingenting, og har stadig det meste tilbage

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
vand som ballast
« Svar #1 Dato: August 10, 2014, 18:16:28 18:16* »
Citér
kim-holm skrev:
hej
jeg starter om kort tid op med mit næste projekt, som skal være en af DONG`s pushertugs joulius i 1:50
spanterne vil jeg forsøge at finde fra en skude der ligner den, og da jeg bor i aabenraa hvor skibet har hjemme, er den nemt at komme til at tage billeder af den!
i mit sidste bygge projekt, rotterdam i 1:50. har jeg behov for 26 kilo ballast,og det vil jeg gerne undgå at skulle slæbe på! (bor på 2sal)
så spørgsmålet er, kan der laves tanke i bunden imellem spanterne, som kan bruges til vandballast, og hvordan laver jeg det?
kom med nogle input, og vi tager den derfra! og da jeg ikke er begyndt på båden endnu, er det stadig muligt at inkorporer nogle tanke i bunden
min ide er at skuden, skal sættes i vandet, og så skal der være en pumpe der fylder ballast tankene, og efter endt sejlads, skal den samme pumpe kunne lænse tankene!
jeg tror at sejlklar vægt på båden bliver 25 kilo, og at båden kommer til at veje 6-8 kilo, så der skal en del ballast i

mange hilsner kim

Hej Kim.
Joulius - er det den der ligner Vølund/Valkyrien, som blev bygget på Dannebrog værftet til ELSAM i 1983? Altså med den ekstra høje styrhus på stolper?  

I så fald har jeg tegninger som du måske kan bruge - i hvert fald til skroget.

Og ang. vand som ballast:  Hvis du er på facebook, kan du prøve at finde Martin Holst fra Thyborøn, da han lige har lavet det system i hans nye trawler med masser af billeder og beskrivelser!

Mvh.  Christian

kim-holm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
vand som ballast
« Svar #2 Dato: August 10, 2014, 18:41:39 18:41* »
Citér
servicechefen skrev:
Citér
kim-holm skrev:
hej

mange hilsner kim

Hej Kim.
Joulius - er det den der ligner Vølund/Valkyrien, som blev bygget på Dannebrog værftet til ELSAM i 1983? Altså med den ekstra høje styrhus på stolper?  

I så fald har jeg tegninger som du måske kan bruge - i hvert fald til skroget.

Og ang. vand som ballast:  Hvis du er på facebook, kan du prøve at finde Martin Holst fra Thyborøn, da han lige har lavet det system i hans nye trawler med masser af billeder og beskrivelser!

Mvh.  Christian

hej christian

det er helt nøjagtigt den slæber vi taler om, med styrhuset på stylter hehe
spanttegningen kunne jeg godt tænke mig, så er jeg da et godt stykke af vejen allerede!
jeg finder lige martin holst på fjæsen, tak for tippet

mvh kim

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
vand som ballast
« Svar #3 Dato: August 10, 2014, 19:31:15 19:31* »
Vi har en model i skala 1:25 stående af Joulius på Springeren, Maritimt oplevelsescenter i Aalborg, så jeg har masser af billeder af den.

kim-holm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
vand som ballast
« Svar #4 Dato: August 10, 2014, 19:37:10 19:37* »
når jeg nu ser den model i 1;25, tror jeg at det er størrelsen der skal bygges, i 1:50 bliver vist et nummer for småt tror jeg, hvor lang er den på billedet?

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
vand som ballast
« Svar #5 Dato: August 10, 2014, 20:20:46 20:20* »
Ja, 1:25 er meget passende - den er ca 130 cm som Vølund jeg er ved at bygge.

kim-holm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
vand som ballast
« Svar #6 Dato: August 10, 2014, 21:11:11 21:11* »
farverne den har på billederne, passer ikke til nutidens bemaling, nu er den hvid og blå og med orange skorsten. søsterskibet calorius er i dong`s røde farver
jeg vil mægtigt gerne have fingrene i de tegninger du har af skroget evt. i 1.25 hvis det kan ordnes?, men du kan jo trylle christian hehe

mvh kim

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
vand som ballast
« Svar #7 Dato: August 10, 2014, 21:37:46 21:37* »
Citér
kim-holm skrev:
farverne den har på billederne, passer ikke til nutidens bemaling, nu er den hvid og blå og med orange skorsten. søsterskibet calorius er i dong`s røde farver
jeg vil mægtigt gerne have fingrene i de tegninger du har af skroget evt. i 1.25 hvis det kan ordnes?, men du kan jo trylle christian hehe

mvh kim

Nej kim - trylle kan jeg altså ikke.  Jeg benytter mig gerne af PostDanmark, he he...

Allan M

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.allanmou.dk
If you havent grown up by age 50 You don´t have to