Forfatter Emne: Glasfiber forstærkning  (Læst 7759 gange)

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Glasfiber forstærkning
« Svar #15 Dato: Juli 17, 2014, 21:44:23 21:44* »
Citér
Krog skrev:
Hidtil har jeg ikke beklædt mine træskrog med glasfibervæv, men det gør jeg fremover ;-)
Flere af mine skibe var begyndt at tage vand ind, selvom de er spartlet malet osv flere gange, så arbejder træet, og pludselig tager den vand ind..

Bruger 110 gram væv til lige flader, og 50 gram til afrundede emner.. det tynde lægger jeg på i strimler.
Vævet 'limer' jeg på med polyester, smører først på der hvor vævet skal på, lægger vævet på, pensler det derefter med polyester igen.

Bagefter en let slibning, og så polyesterspartel

Det er første gang jeg prøver dette, og umiddelbart ser det ok ud :-)

Det er også sådan jeg har behandlet mine modeller, og de har efterhånden lagt i vandet i ugevis sammenlagt, uden problemer.

Det glæder mig at du ligefrem synes det er sjovt at efterbehandle dine modeller - var lidt nervøs for om du løb sur i det, hvis det drillede.

Jeg formoder at det Jens mener med at polyester ikke er for modelbåde, er hvis overfladen ikke bliver malet efterfølgende.  For ubehandlet vil jeg give ham ret i, at vandet langsomt kan trænge lidt ind i polyesteren, og give en mælkehvid skær - med mindre der er blandet ca 5% parafinolie i, for så er overfladen fuldstændig vandafvisende uden maling.

God arbejdslyst Jørgen!

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.hookd.dk
Glasfiber forstærkning
« Svar #16 Dato: Juli 18, 2014, 09:23:31 09:23* »
Jamen jeg tager det bare stille og roligt Christian, så går det nok, i dag er det Bellonas tur, det bliver med 110 grams væv, det er jo en stor båd ;-)
Jørgen Krog

Bjarne

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Glasfiber forstærkning
« Svar #17 Dato: Juli 18, 2014, 10:15:43 10:15* »
Du går da godt nok til den Jørgen Det er også med at udnytte det dejlige vejr hvor du kan arbejde ude med det

Timekeeper

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Glasfiber forstærkning
« Svar #18 Dato: Juli 18, 2014, 18:09:04 18:09* »
  Hvis man bruger polyester kan man desuden lave sin egen spartelmasse, der helt sikker går i spænd med polyesteren og glasfiberen. Når man har sin blandede polyester, kan man komme omtrent lige dele "glasballoner" og "talkum" i ( jeg kan ikke huske det præcise blandingsforhold, men det kommer sig ikke så nøje ). Derved får man en spartelmasse, hvor man selv kan styre hvor tyk eller tynd den skal være.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Glasfiber forstærkning
« Svar #19 Dato: Juli 19, 2014, 09:36:30 09:36* »
Dejligt at se nogen bygger her i sommer heden *tup*

Ligger selv brak pga. job og andre forpligtigelser.
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.hookd.dk
Glasfiber forstærkning
« Svar #20 Dato: Juli 19, 2014, 11:09:08 11:09* »
:-) ... der er dejligt køligt på mit værft i kælderen, og glasfiberarbejdet skal helst være i fri luft... så det er super Carsten
Jørgen Krog