Forfatter Emne: opbygning af dæk  (Læst 9579 gange)

gallus

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Dato: Januar 19, 2015, 08:43:44 08:43* »
Hej. Har genoptaget min hobby fra drengetiden nu hvor pensionen er en kendsgerning, men kan ikke huske noget som helst af hvordan jeg gjorde :-)
Er gået i gang med Skoleskibet Danmark og har lyst til at give den en rigtig god finish, bl.a. ved at dække dækket med maghoniplanker med sådan lidt sort imellem.
Har talt med modelskibet (Michael tror jeg nok) og har prøvet at bruge sådan nogle tyndt skårne strimler at sorte styren plader, men kan ikke rigtig få skåret i tilpas tynde strimler. Har også hørt nogen sige, at man kan bruge en blyant til at trække op imellem plankerne.

hvis nu jeg vælger stregemetoden - er der så nogen der har erfaring med hvilken type blyant man så bør bruge ? Går ud fra at markeringen vil blive tydeligere efter lakering.
Er der andre metoder nogen har anvendt ? eller en link til nogle artikler desangående ?

Glæder mig til en evt. response - det kribler helt vildt i fingrene for at komme videre - da jeg er gået lidt i stå, fordi jeg har fået den ide at "planke" før jeg monterer endeligt.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #1 Dato: Januar 19, 2015, 09:22:25 09:22* »
Prøv at kigge på min bygge tråd, jeg skære strimler der lidt bredere end dæksplankerne er høje og stille dem på højkant så er bredden fast og det overskydende er nemt at slibe ned efeter det værets er skåret væk med en kniv.

http://www.skalamodelskibe.dk/forum/viewthread.php?thread_id=1063&rowstart=40
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.hookd.dk
opbygning af dæk
« Svar #2 Dato: Januar 19, 2015, 11:45:57 11:45* »
Det er den metode med sort styren jeg skal bruge her en af dagene, det er til plankedækket på Bellona, jeg har bestilt både 0,25 og 0,5 mm sort styren, og har god lim der kan bruges til styren :-)
Jørgen Krog

gallus

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #3 Dato: Januar 19, 2015, 12:12:54 12:12* »
Jamen, hvor er det herligt med de kommentarer. Nu er jeg ikke i tvivl - det bliver selvfølgelig 0,5 mm styren og super at følge den omtalte tråd - Det er nøjagtig sådan det skal se ud til sidst.
havde forestillet mig at bruge UHU Hart lim - mener at Michael nævnte at den binder hvad som helst - men hmmm, der er jo ikke meget at lime på med de smalle stykker styren. Er lidt nervøs for at jeg vil komme til at klatte rundt med limen - fx ovenpå listerne.

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #4 Dato: Januar 19, 2015, 13:19:45 13:19* »
Jeg laver en lille test om lidt, så ser du hvordan jeg limer, men med en anden lim :-)
Jørgen Krog

gallus

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #5 Dato: Januar 19, 2015, 14:39:33 14:39* »
Ser bare frem til din lille test :-)

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #6 Dato: Januar 19, 2015, 16:43:37 16:43* »
Det er første gang jeg prøver det her, de tynde styrenstrimler har det med at bøje når de er skåret fra, og det kan være svært at få dem placeret mellem plankerne.
Jeg er lidt nervøs for at lime planker på et stort dækstykke... mon det får dækket til at bøje med al den lim?

Jørgen Krog

gallus

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #7 Dato: Januar 19, 2015, 17:43:56 17:43* »
Hvor var det godt at se. Føler mig mere og mere sikker på mit projekt.
Hvad er dog det for en vidunderlig spids LIMTINGEST du bruger ? Jeg har haft rigtig meget bøvl med liming op til nu (en tidliger model jeg skulle prøve med).

Christian Koch

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #8 Dato: Januar 19, 2015, 21:29:57 21:29* »
På små modeller laver jeg en skabelon af dækket i alm papir, og der på limer jeg dæksplankerne med en passende mellemrum, og når så alle lister er færdigmonteret, spartler jeg sort spartelmasse ned i alle fugerne.  Det er ganske alm vægspartelmasse som jeg kommer lidt sort maling i, og når så det er godt tørt, får det lige en tur med rystepudseren - det er jo nemt, når dækket ligger frit på bordet, og ikke nede mellem spanter og lønningen.

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #9 Dato: Januar 19, 2015, 21:32:05 21:32* »
Her er de forskellige dæk så pudset og lakeret.  Fugebredden kunne jeg nu godt have været lidt mere omhyggelig med, men sådan gjorde jeg den gang (for ca 10 år siden)..

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #10 Dato: Januar 19, 2015, 21:36:11 21:36* »
Så er alle dæk (som jo stadig kun sidder på papir) klar til at blive limet fast med alm vandfast snedkerlim i bunden af modellen.  Forinden er dækket finjusteret med en saks, så den passer præcis i båden.  Modellen er St. Canute fra Billing Boats.

gallus

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #11 Dato: Januar 19, 2015, 23:17:27 23:17* »
Mange tak for den metode også. Er det almindeligt, at selve plankningen bliver omkranset af tvær- og langsgående lige stykker ? Jeg kan se alle de viste dæk har det - og jeg kan ikke se det på tegningerne for DANMARK.

Hvis du læser dette KROGH - vil du så være rar at oplyse mig om den der jeg kaldte "limtingest" man kan se i din video. Om jeg så skal køre helt til Århus for at købe en sådan - så starter jeg i morgen deropad :-)

Christian Koch
Sønderborg

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #12 Dato: Januar 20, 2015, 00:57:58 00:57* »
Jeg prøver at finde ud af hvor limen er købt, og sender dig en PM :-)
Jørgen Krog

Krog

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #13 Dato: Januar 20, 2015, 01:00:27 01:00* »
servicechefen :-) ... den snedkerlim hæfter vel ikke på styren, det er nemlig styren mit plankedæk skal limes på..
Jørgen Krog

PeterM-J

• Newbie
  • *
    • Vis profil
opbygning af dæk
« Svar #14 Dato: Januar 21, 2015, 13:06:42 13:06* »
Inspirerende snak om dæk. Vil have disse ideer in mente når jeg kommer til dækket på "Danmark".