Forfatter Emne: Billing Boats vinduesrammer mv.  (Læst 1679 gange)

haustrup

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Billing Boats vinduesrammer mv.
« Dato: Januar 28, 2015, 13:52:49 13:52* »
Billings vinduesrammer ser ud til at være fremstillet af rundt messing der er fræset i profil, for det meste i en T-profil eller en U-profil, og dernæst bøjet i facon til de konkrete vinduer, dørrammer og vindspejl.

Hvordan har de kunnet bøje disse profiler uden at de tilsyneladende "flader ud/åbner sig" under bøjningen, eller i hvert fald kun i yderst minimal grad? Jeg går ud fra at de har haft en matrice eller lignende for at opnå ensartetheden i størrelserne, men hvordan har de kunnet styre selve bøjningsstedet?
Eller er det bare så simpelt at det har matricen sørget for?

Det sker jo ofte af vi mangler enkelte vinduesrammer, og da jeg har en hel del større rammer, som har samme profil som Billings, men som jeg ikke kan genkende hvilken model de tilhører, så var det måske en mulighed for at kunne fremstille de rammer jeg mangler, hvis der er en mulighed for at kunne bøje dem selv uden matrice.

De større rammer tilhører hverken Billing, DMI eller VHT modeller, så hvis nogen af jer ved hvem der har brugt de samme messingprofiler til andre modeller, så hører jeg gerne om det.

servicechefen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 676
    • Vis profil
Billing Boats vinduesrammer mv.
« Svar #1 Dato: Januar 28, 2015, 14:48:56 14:48* »
Hej Haustrup.

Jeg har forsøgt at ændre en større ramme til en mindre, men kunne ikke engang rette den store ramme op, uden den simpelthen knækkede.
 Det er vel kendetegnende for messing, at når først det har været bukket meget kraftigt, lader det sig ikke rette op igen uden brud..

tica

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Indlæg: 1057
    • Vis profil
Billing Boats vinduesrammer mv.
« Svar #2 Dato: Januar 28, 2015, 15:51:48 15:51* »
Hej

Messing hærder når det bukkes / bøjes hvis det varmes op bliver det blødt igen og kan formes som det ønskes (alt med måde selvfølgeligt)

Hvis du skal bukke den H liste uden den deformere så skal du nok lave en jig den lægges i.som holder siderne på plads og giver dig den ønskede radius.

Mvh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.