Forfatter Emne: Danske rederier  (Læst 2116 gange)

Das boot

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Danske rederier
« Dato: Februar 06, 2015, 19:46:29 19:46* »
Har et lille fif til jer som bygger modeller af fragtskibe fra danske rederier, der kan man på biblioteket låne de bøger som hedder "Danske Rederier" og er skrevet af Bent Mikkelsen og udgivet af Betty Nordgas Forlag. Der findes 15 bøger og på indholdsfortegnelserne til hver bog, står der hvad rederier de indeholder info om. Grunden til at jeg mener de kan være interessante for os modelbyggere skyldes at der er mange fotos i bøgerne, fotos af de forskellige skibe og fra både dæk, styrehus osv osv, så man kan se mange af de detaljer som man ellers ikke ser på de billeder som der normalt bliver knipset af skibene, hvor det typisk bare er et billede fra side og hæk samt stævn.
Jeg har fået en del timer til at gå med at lure detaljer af på billederne og samtidigt er det jo heller ikke den værste læsning man ellers kan fordrive en mørk kold vinteraften med ;-)
Mvh. Brian

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Danske rederier
« Svar #1 Dato: Februar 06, 2015, 20:00:38 20:00* »
Spændende er der nævnt noget om rederiet Ole Skou ? Jeg har en kollega som har sejlet på flere af deres skibe i sin tid.

PS: Ellers et godt tip *tup*
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Das boot

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Danske rederier
« Svar #2 Dato: Februar 07, 2015, 00:54:51 00:54* »
Der er lidt om "skou rederiet" i bog vol.15, men det er mest omtale fra en skipper som har sejlet i rederiet, men mon ikke der løbene kommer flere bøger i serien om de danske rederier. Der findes jo også en bog om skibene fra Skou rederiet i en anden udgave, den har også været nævnt her på forummet før af Jørgen Krog. Til jer som ikke har set det, så hedder den "Skoubådene" og er skrevet af Ole Stig Johannesen og udgivet af Forlaget Nautilus. Der er der også masser af spændende læsning, masser af billeder og tegninger af skrog, dog ikke spanterids desværre for os modelbyggere, men stadig en bog som bestemt er værd af læse hvis man har interesse i skibsfartens historie, denne bog var også skyld i at jeg faldt over de andre bøger som før nævnt på biblioteket.
Mvh. Brian