projekter > Projekter

Schnellboot S100 af Frands Frandsen

(1/14) > >>

Frands Frandsen:
Jeg hedder Frands Frandsen og for et stykke tid siden var jeg inde på jeres hjemmeside og her så jeg alle jeres flotte skibsmodeller, jeg kan se, at der er meget jeg skal lærer endnu.  Jeg er helt ny i faget som modelbygger, men jeg har interessen og tålmodigheden, så jeg håber i vil hjælpe med gode råd og vejledning.
Jeg vil gerne fortælle lidt om mit projekt som hedder Schnellboot S100.
Hvorfor vil jeg bygge en Tysk Schnellboot S100 fra 1944.
Jeg har i flere år gået og tænkt på at blive modelbygger, jeg kunne ikke beslutte mig for om jeg skulle bygge et RC fly eller båd.
Jeg må erkende, at jeg er blevet ældre og det, at styrer et RC fly kræver hurtige reaktioner og hvis man ikke har det er katastrofen total og man må bygge et nyt fly. Så valget blev en RC båd, men det skulle jo ikke være et fragtskib, det måtte godt gå lidt hurtigere, så var det, at jeg faldt over den Tyske Schnellboot S100.
Det var et slankt skib med mulighed for indbygning af 3 motorer og så var det et skib med en barsk historie.
Så derfor kastede jeg mig ud i min første bygning af en model.
Jeg vil nok blive smilt af, fordi jeg valgte, at købe et plastik kit fra Italeri 1/35. Men som skrevet var det mit første projekt, så jeg regnede med, at få hjælp, fra de færdigstøbte plastdele. Næste projekt bliver så, måske bygget af træ.
Siden har jeg fået en gammel model fra DMI, at typen MT17 som var i en meget dårlig forfatning. Den er jeg også ved at reparerer (modellen er bygget af træ)så jeg er i gang med min videreudvikling.  

Lidt historie om Schnellboot udviklingen fra 1916 til 1945
De Tyske Schnellboot startede under 1 Verdenskrig i 1916 hvor de blev anvend typisk til bevogtning.
Men i 1917 blev der udviklet 4 både alle med maskinkanoner. Derudover blev 2 af bådene udstyret med en bov torpedorør. De fik alle 3 motorer af samme type som sad i Luftskibene, bådene kunne opnå en fart på ca. 30 knob med en sejl tid på 5-7 timer.
I 1918 blev der bygget yderligere 15 både til den Kejserlige Flåde.
Skibsværfterne som byggede disse både var Lürssen, Oertz, Naglo og Roland
Efter 1 Verdenskrig arbejdede man videre med Schnelboot typerne, men under sløringsnavnet ”civile”  besætninger og uden våben.
Så den første ”schnellboot” efter 1 Verdenskrig hed Oheka 1 og videreudviklingen hed Oheka 2 og de lignede en ganske almindelig Yacht, men sjovt nok var begge både med 3 motorer og regningen til disse både blev betalt af private Amerikanerne.
 
Grunden til dette hemmelighedskræmmeri  skyldes Traktat af Versaille, som begrænsede hvilke skibe Tyskland måtte bygge efter 1 Verdenskrig.
Den første ”rigtige Schnellboot” kom i flåden i 1930 den havde 3 Daimler-Benz 12 cylinder benzin motorer efter flere ”skjulte betegnelser” kom den til sidst til at hedde S1.
Dens højeste fart var 34 knob. Så i 1934 blev S1 udrustet med 2 stk. bovtorpedorør og en 20 mm Flak kanon.
I 1933 var man kommet frem i rækken til S6. Det var den første båd med Diesel motor 3 stk. MAN l-7 firtakt men den kunne skyde en fart at 32 knob.
Den næste serie S10-13 fik en ny udviklet Daimler-Benz 16 cylinder 4 takt V-motor (MB502) med disse motorer kunne man komme op på 36,5 knob.
Rigsmarinen blev i omdøbt til Krigsmarinen. I 1939 fik Lürssen-værftet ordre på at bygge yderligere 24 Schnellboot.
Under krigen blev der videreudviklet forskellige ting (Lürssen efekten) som fik den totale hastighed op omkring 45 knob, så det var det hurtigste fartøj under krigen.  
Der blev under krigen bygget 216 stk. Schnellboot.
Det kan tilføjes, at Danmark købte 19 af de overlevne Schnellboot efter krigen og sejlede med dem op i 60’erne, men det er en hel anden historie.
Hvis man er interesseret i en meget mere udførlig historie og billede dokumentation, kan jeg kraftig anbefale, at se på nedenstående link udarbejdet af Karl Scheuch.
 Jeg er gode venner med Karl Scheuch, han har iøvrigt sejlet med Schnellboot  Jaguar typen (efter krigen), han er helt fantastisk, han har fortalt mig rigtig meget om de tyske Schnellboot igennem tiden.
http://www.s-boot.net/kontakt-dk.html
http://www.marinemuseum.de/

Det var lidt om mig og bådenes historie jeg vil nu vise lidt at byggeprojektet når jeg lige får styr på hvordan jeg indsætter billeder, så fortsættelse følger :)

Mvh
Frands

Admin:
Hej Frands

Velkommen til :-)

Det tekniske først.

1:Der kan pt kun sættes 1 billede ind i hver indlæg så for at sætte flere bileder ind skal du klikke "reply" og indsætte et billeded i svaret husk tekst.

2: Link til internettet gøres aktive ved at fremhæve hele teksten og så klikke på" Jordkloden med pilen" neden under tekstfeltet.

Mvh
Admin

tica:
Hejsa

Der er faktisk mange der har valgt et plastbyggesæt til at bygge en S-Boot. Og med dit valg af Italeri 1/35 så har du mulighed for at købe fotoetched fittings så den kan blive rigtig fin.

Hvis du ikke kender German S-Boats af Steve Wiper så tag et kig på den, der er umiddelbart mange gode billeder og tips.

http://www.modelskibet.dk/product.asp?product=8464men der er også andre derude, jeg har 4 foeskellige bøger stående ang. S-Boot.

Der er et medlem af Vallensbæk Modelskibs Klub som har en sådan.

Frands Frandsen:

--- Citér ---tica skrev:
Hejsa

Der er faktisk mange der har valgt et plastbyggesæt til at bygge en S-Boot. Og med dit valg af Italeri 1/35 så har du mulighed for at købe fotoetched fittings så den kan blive rigtig fin.

Hvis du ikke kender German S-Boats af Steve Wiper så tag et kig på den, der er umiddelbart mange gode billeder og tips.

http://www.modelskibet.dk/product.asp?product=8464men der er også andre derude, jeg har 4 foeskellige bøger stående ang. S-Boot.

Der er et medlem af Vallensbæk Modelskibs Klub som har en sådan.


--- Afslutning på citat ---



Hej tica
Tak for dine tips, jeg kendte ikke bogen af Steve Wiper. Men det er en jeg vil have købt.
Ja - jeg håber, at min båd bliver præsentabel, jeg vil i hvert fald gøre et forsøg :)
Kender du medlemmet fra Vallensbæk ?
Det kunne jo være sjovt at udveksle erfaringer.
Jeg har bygget min båd om 3 gange på grund af vægtproblemer, så alt er blevet minimeret i vægt og jeg ligger på nuværende tidspunkt på 2,6 kg. Det er fint, jeg har regnet ud, at når båden er færdig vil vægten være 3,1 kg det svare til en fuldt lastet båd i 19444 :)
Mvh
Frands

Frands Frandsen:

--- Citér ---Admin skrev:
Hej Frands

Velkommen til :-)

Det tekniske først.

1:Der kan pt kun sættes 1 billede ind i hver indlæg så for at sætte flere bileder ind skal du klikke "reply" og indsætte et billeded i svaret husk tekst.

2: Link til internettet gøres aktive ved at fremhæve hele teksten og så klikke på" Jordkloden med pilen" neden under tekstfeltet.

Mvh
Admin
--- Afslutning på citat ---



Hej Admin
Tak for dit råd.
Som du kan se har jeg prøvet, at "snyde" med at flytte billedet derhen hvor jeg gerne ville have haft det.
Men den gik ikke :)
Jeg vil prøve, at gøre som du skriver, men det kan jo blive til mange "indlæg" hvis man gerne vil vise en arbejdsproces, er der begrænsninger for hvor mange indlæg man må lave ? (jeg er klar over max billedstørrelse)

Mvh
Frands

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version