Forfatter Emne: MT17 fra DMI  (Læst 9765 gange)

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Dato: Juni 01, 2015, 19:30:16 19:30* »
Hej fra Frands

Jeg vil lige fortælle lidt om mit projekt, som jeg kører ved siden af bygningen af min Schnellboot S100.
Vores datter kom glædestrålende hjem til os fra et loppemarked bærende på en pose med indhold.
Det var en "gave til hendes far" jeg tog noget der lignede en modelbåd op af posen! i bunden af posen lå der en masse løsdele der var knækket båden.

Normalt spørg man ikke om prisen på en gave, men jeg ville lige hører hvor meget vores datter var blevet snydt :(
Ganske rigtig - Der er en kræmmer her i Danmark som stadigvæk går og griner:)
Hun havde købt båden for 100,-kr. Så måtte jeg lige smile lidt og fortælle hende, at næste gang hun fandt et sådant emne måtte hun kun give max 50.-kr.

Jeg kikkede ned i båden og rystede på hovedet: motoren var rustet sammen, stævnrør og propel sad uhjælpelig fast, roret ligeså.
Overdækket lignede noget fra sidste krig.

Jeg startede med at skære overdækket fri for, at se hvor mange flere ulykker der var under dæk, det var heldigvis ikke så galt, så jeg besluttede, at begynde min restaurering.
Som jeg tidligere har fortalt, er jeg nybegynder inden for modelbygning og har aldrig prøvet, at restaurerer et sådant vrag før.
Så jeg starte med, at finde ud af hvilke model jeg havde fat i.
Jeg fandt et katalog fra DMI fra 1961 hvor prisen var 13.75 kr. for samlesættet.
Så fandt jeg hjemmesiden Skalamodelskibe.dk hvor jeg så, at Christian havde en tegning over sættet.
Så startede opgaven :)
Her viser jeg lige en billedserie fra starten, senere kommer der flere billeder af forløbet :)

Mvh. Frands

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #1 Dato: Juni 01, 2015, 19:44:34 19:44* »
Hej fra Frands

Jeg startede med at få alle delene ud af båden.
Gemme styrhus og opholdsrum.
Så gik jeg i gang med at få repareret roret efter jeg fik det lirket ud.
Rorakslen stod ikke til at redde men jeg ville prøve at rede selve roret.
Jeg fik lavet en ny aksel hvor jeg sled et spor således at roret blev stukket igennem som på den oprindelige model.
Så fil jeg lavet en pak dåse til akslen den blev isat båden og rorstammen blev isat
med ny trækstang som blev låst med en messing wire og senere slagloddet da der ikke vil blive mulighed for rep. når først overdækket er påsat.
Men lige en lille billedserie.

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #2 Dato: Juni 01, 2015, 19:48:40 19:48* »
Så fortsætter vi lige serien med isætning og lodning hvor roret er monteret i båden.

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #3 Dato: Juni 01, 2015, 19:54:33 19:54* »
Så ville jeg prøve at reparere og pudse div. messing dele.
Min første mening var at lave en ny mast. Men da jeg kikkede nærmere på den gamle opdagede jeg mange fine detaljer så derfor besluttede jeg at den gamle skulle reddes.

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #4 Dato: Juni 01, 2015, 20:12:54 20:12* »
Det lykkedes jo meget godt.
Så kunne jeg gå videre i projektet.
Jeg ville nu finde et stævnrør og langt om længe fandt jeg et jeg kunne bruge.
Men jeg ville lige forberede det lidt med et smørerør.
Nu er der nok nogen af jer der dør af grin over min storm P. opstilling men den virkede.
Først borede jeg selvfølgelig hul i stævnrøret.
Så tilpassede jeg et smøre rør, så det passede i rundingen til stævnræret.
Nu skulle jeg så have delene slagloddet, det kunne jo give problemer med sølv indvendig i smørerøret og stævnrøret. Så derfor drejede jeg en rustfri stang således, at nederste del af stangen passede stramt i hullet i stævnrøret og diametrene på den rustfrie stang passede til hullet på smørerøret.
Men det er jo svært at holde så mange ting sammen så jeg fandt på en noget speciel opstilling :):)

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #5 Dato: Juni 01, 2015, 20:15:43 20:15* »
Der var lige et par billeder mere :)

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #6 Dato: Juni 01, 2015, 21:10:37 21:10* »
Så kom turen til et nyt overdæk.
Alle de originale dele fra sættet vil blive genbrugt og manglende dele vil blive genskabt senere.
Mit mål er at båden skal ud at sejle her i sommeren 2015, så det kan godt være det bliver uden kanoner i første omgang.

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #7 Dato: Juni 01, 2015, 21:18:05 21:18* »
Mit stævnrør er nu blevet isat og der er kommet støbemasse omkring .
Her fik jeg et problem jeg havde glemt at trække gardinet for vinduet så solen ramte min båd og støbning som på grund af for meget varme kogte op over støbekassen. Det var ikke efter planen :( men jeg valgte at lade det blive sådan, da jeg ikke ville få en bedre tætning hvis jeg begyndte at skære og fræse i støbemassen.
Jeg fandt en gammel motor fra en færdigkøbt båd og isatte den og et kardanled i min MT17.

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #8 Dato: Juni 01, 2015, 21:21:25 21:21* »
Så var det overdækket der stod for tur

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #9 Dato: Juni 01, 2015, 21:25:32 21:25* »
Så er båden slebet og første gang lak påført

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #10 Dato: Juni 01, 2015, 21:30:52 21:30* »
Så er der kommet indmad i båden og den har fået 3 x lak.
Næste step er maling med nr. 5 panzergrå og rød bund som var den oprindelige farve på MT17.

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #11 Dato: Juni 01, 2015, 21:36:21 21:36* »
I morgen regner jeg med at båden skal prøvesejles før jeg limer overdækket fast.

Fortsættelse følger:):)

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #12 Dato: Juni 03, 2015, 15:55:19 15:55* »
Det ser rigtig godt ud *tup*

Kan se at du bruger Lipo, men hvorfor er du så ikke hoppet med på Brush Less motor ?
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

skj13

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #13 Dato: Juni 03, 2015, 19:43:53 19:43* »
hej Frands
jej ved ikke rigtigt hvad scale DMI lavede den i men jeg byggede den fra tegninger fra dem og det er ca 1/32
Søren K Johansen
Odinsvej 43
3000 Helsingør

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #14 Dato: Juni 03, 2015, 21:44:07 21:44* »
Citér
tica skrev:

Det ser rigtig godt ud *tup*

Kan se at du bruger Lipo, men hvorfor er du så ikke hoppet med på Brush Less motor ?

Hej Carsten
Tak skal du have, båden ser bedre ud nu, selv om den mangler maling :)

Ja det var en god ide, men jeg var så heldig, at jeg fik et komplet sæt: sender, modtager,fart regulator og servo ganske gratis. motoren var en jeg havde fra et gammel racer båd. Så i bund og grund var det for, at spare lidt penge :)
Jeg valgte batterierne på grund af vægt, og fysiske dimensioner.
Når jeg er færdig med min Schnellboot og MT17 bliver mit næste projekt en amerikansk landgangsbåd, med en Jeep som kører i land (Båd og bil er købt) og her kommer jeg virkelig på en prøve med, at minimere vægten samtidig har jeg ikke ret meget plads. Så hvis du har nogle gode ideer til hvordan jeg gemmer alt elektronikken og får plads til batteriet vil jeg blive rigtig glad :)

Mvh
Frands