Forfatter Emne: MT17 fra DMI  (Læst 9461 gange)

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #15 Dato: Juni 03, 2015, 21:47:31 21:47* »
Citér
skj13 skrev:

hej Frands
jej ved ikke rigtigt hvad scale DMI lavede den i men jeg byggede den fra tegninger fra dem og det er ca 1/32

Hej Søren
Du har ganske ret, jeg har også været inde og se målene på den originale båd og målt lidt på DMI model og kom til samme resultat som du ikke helt 1/32 men noget deromkring.
De må have haft en skæv regnestok hos DMI :)

Mvh
Frands

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #16 Dato: Juni 03, 2015, 22:08:08 22:08* »
Hej igen fra Frands

Glemte at fortælle at jeg var ude at sejle med båden i dag.
Jeg vil sige at det godt kunne være gået bedre :)

Men det var min egen skyld. Jeg havde taget båden med på arbejde fordi vi har nogle perfekte spejlsøer med 15 - 20 cm vand flad cement bund og helt klar vand
så hvis alt går galt kan man bare gå ud hente skibet :)

Det blæste meget kraftigt fra Nord i Aarhus i dag så der var nogle rimelige høje bølger på søen, Men nu havde jeg taget båden med, så skulle den også prøvesejles.
Jeg havde lagt plastik som overdæk - så skulle der sejles !
Men men - jeg havde taget forkert af retningen så i stedet for, at sejle fremad bakkede jeg. Nå - det blev rettet, så gik det ud midt på søen, det gik meget godt i medvind, men da jeg vente båden i de høje bølger var det vind og bølger der bestemte min retning og det var hen imod en betonkant, så inden jeg fik slået bak ramte jeg kanten :(
Der var ikke store skader kun nogle ridser i lakken og så en såret stolthed :)
Så fik jeg lært, at have tålmodighed også med hensyn til sejlads.

Mvh
Frands

Filip L

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #17 Dato: Juni 04, 2015, 07:19:38 07:19* »
Hvor er det du sejler henne i Århus??? Jeg er nemlig også fra Århus men jeg har aldrig rigtig fundet noget godt sted og sejle
Mvh Filip *yummy*

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #18 Dato: Juni 04, 2015, 16:05:41 16:05* »
Citér
Filip L skrev:

Hvor er det du sejler henne i Århus??? Jeg er nemlig også fra Århus men jeg har aldrig rigtig fundet noget godt sted og sejle

Hej Filip
Jeg skriver til dig senere.

Mvh
Frands

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #19 Dato: Juni 07, 2015, 12:56:12 12:56* »
Hej fra Frands

Vil lige høre om der er nogen der har et godt forslag til udregning af hvor stor en stigning og diameter der må være på en skibs skrue/propel med en speed 400 motor.

Eventuelt hvis der var nogen der havde en generel tabel over motor/skrue stigning og diameter på flere typer af motore.
:)

Mvh
Frands

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
MT17 fra DMI
« Svar #20 Dato: Juni 07, 2015, 15:29:13 15:29* »
Jeg har haft flere samtaler med overingeniøren fra FORCE omkring motorer og skibsskruer, og har flere gange spurgt, om der ikke findes et Excel-ark, hvor jeg bare kunne indtaste lidt data og - vupti! Så ville jeg få alle oplysningerne.

Overingeniøren fortalte mig meget pædagogisk, at noget sådant sandelig ikke var muligt - for så havde han lavet det for længe siden.

På skibe er der alt for mange faktorer, der skal tages i betragtning: Skrogets udformning, længde/bredde forholdet på skroget, skrogets dybdegang, stævnens udformning, agterendens udformning, skibets vægt, motorens omdrejninger, motorens moment, skibsskruens størrelse, antal blade på skibsskruen, stigningen på skibsskruen, skibsskruens udformning og meget, meget mere...

Så løsningen er at prøve sig frem. Omdrejningstallet kan nogenlunde fastlægges for vores modeller, men det afhænger selvfølgelig af skibsskruens størrelse og stigning, som afhænger af....

Men med en 400-serie el-motor med et omdrejningstal på omkring 12.000-16.000 vil jeg starte med en 3-bladet skibsskrue på ca. Ø25-Ø30 mm og så arbejde mig gennem sortimentet derfra. Overordnet må motoren ikke blive varmere end at du kan holde den i hånden. Varm motor kræver mindre skibsskrue eller skibsskrue med mindre stigning.

Lidt mere info: http://www.modelskibet.com/tips-tricks/skalahastighed/
Think twice - you can only cut once!

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #21 Dato: Juni 07, 2015, 16:37:58 16:37* »
Hej Michael

Det var rigtig mange ting man skal tage højde for, jeg tror ingeniøren bare vil holde på en hemmelighed :) :)
Næææ der er nok noget om sagen, jeg havde håbet det samme som du, at der var et Excel regneark.
Nå alting skal jo heller ikke være let :)

Jeg har allerede prøvet, at gøre mine erfaringer! Jeg havde en ny skrue med 3 blade med en diameter på 25 mm og en stigning på 30 -35 men den var jeg lidt betænkelig med at bruge.
Så havde jeg en gammel 2 bladet skrue der godt nok havde en diameter på 30 mm og en stigning på omkring 35-40 grader.
Men det, at der kun var 2 blade mente jeg opvejede den store diameter.
Jeg skulle blive klogere!

Jeg satte båden i vandet det blæste stadigvæk, men ikke så meget som forleden dag og det gik super godt båden røg af sted og kom også fint tilbage i modvind og bølger.
Det gik jo superfint og jeg muntrede mig.
Efter 3-4 minutter undrede jeg mig dog lidt, for midt ude på søen begyndte det, at gå noget langsomt og så stoppede motoren lige pludselig:(
Nå - jeg måtte så bare, gå over til den anden bred og vente på at båden drev i land.

Ja - Ha ha jeg havde brændt motoren af, jeg glemte jo lige, at sejle ind til land og mærke på hvor varm motoren var, efter den første runde :(
Nå jeg havde heldigvis en anden motor til, at ligge den er nu isat og båden kan sejle igen.
Det var derfor jeg havde håbet på, at der lige var noget smarte udregninger man kunne gøre.

Nu vil jeg prøve, at sejle en tur med den anden skrue, men mærke på motoren ind imellem, og som du skriver, så må jeg prøve mig frem.

Jeg skal lige og læse dit link
og mange tak for din forklaring :)  
Mvh
Frands

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #22 Dato: Juni 07, 2015, 21:52:21 21:52* »
Hej Frands.

Du er jo ikke mindre end fenomenal til at lave vandkølinger - hvorfor ikke på MT 17?

Mvh.  Christian

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #23 Dato: Juni 07, 2015, 22:48:09 22:48* »
Hej Christian

Tak skal du have.
Der er ikke meget plads tilbage i båden og det kan ikke blive i messing for så bliver det en U-båd.
Næ det var en spøg! Lige nu ligger båden perfekt i forhold til original vandlinjen, så kommer overdæk og div. ting, det vejer ikke meget, men jeg skal passe på vægten.
Samtidig kan jeg ikke løfte motoren ret meget på grund af akslen, jeg ved godt, at jeg har et kardanled imellem, men jeg vil nu gerne have, så lige et træk på som muligt.

Jeg ved ikke om der findes en halv vandkøleprofil til motoren, og virkningen af en sådan kan nok diskuteres?
Så jeg bliver nok nød til, at gøre som Michael foreslog.

Men jeg er nysgerrig om du vil fortælle, hvad der sidder på din MT17 af motor og skrue?

Mvh
Frands
P.S.: har du fået min mail mht. vandpumpe?

Frands Frandsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
MT17 fra DMI
« Svar #24 Dato: Juni 08, 2015, 11:36:13 11:36* »
Hej fra Frands

Jeg sad lige i middagspausen og søgte lidt på nettet, Her fandt denne hjemmeside.

Den hedder: RC Boat Calculator
Hjemmeside: http://www.radiocontrolinfo.com/information/rc-calculators/rc-boat-calculator/

og denne på skibsskruer

http://www.radiocontrolinfo.com/information/rc-calculators/rc-boat-propeller-database/

Eller denne:

http://model-boats.com/rc/calc/

Når jeg kommer hjem skal jeg lige have set nærmere på sagen :)

Mvh
Frands