Forfatter Emne: Tegninger af danske skoleskibe  (Læst 8669 gange)

Hawke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Tegninger af danske skoleskibe
« Dato: September 26, 2015, 15:05:54 15:05* »
Vi søger efter tegninger af skoleskibet "København", gode tegninger som kan bruges for at bygge en god model.
Har nogen sådanne tegninger?
Nej, jeg ved naturligvis at man kan skrive til museet på Kronborg og få dem derfra, men det tager tid og penge. Måske er der en, som allerede har tegningerne og vil give os en elektronisk kopi?
Vi også søger efter tegninger af "Danmark" og "Georg Stage", men kan ikke finde dem. Eksisterer de i verden? :)
Til gengæld kan vi give jer gratis alle tegninger som findes på vores forum, der er hundreder af dem, gamle og nye skibe, fra forskellige lande. Selvom forumet er russisk, jeg kan giver jer direkte linkerne dertil, og I kan download alt I vil uden at kunne sproget. :)
Så, er der nogen som kan hjælpe?*pray*

Jannie

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: September 28, 2015, 12:32:39 12:32* »
Hejsa.

Jeg kan muligvis godt hjælpe med noget omend det næppe bliver gratis, da jeg ikke har tegningerne elektronisk, men det kommer an på jeres forventninger.
Der er dog liiige et par ting jeg gerne vil have opklaret. Jeg bliver nemlig lidt mistroisk (undskyld - Du er sikkert en fin fyr M/K) når nogen opretter en profil og i deres første indlæg ønsker noget gratis og kan noget med en russisk hjemmeside.
Så, hvem er "vi"? og hvad skal tegningerne bruges til? Ja. De skal jo nok bruges til at bygge modeller efter, men det er de færreste der går i gang med tre sejlskibsmodeller på en gang. Deraf min nysgerrighed ;-) Kan man få oplyst om nogle bestemte tegninger ligger på jeres forum? Hvis der ligger noget jeg er interesseret i, er jeg nok nemmere at overtale til at sende noget gratis.

Jannie

Hawke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: September 28, 2015, 16:04:02 16:04* »
Ups... Jeg må have været alt for oprigtig med mit spørgesmål... eller alt for kort...  *hmm*
Nå godt.

Jeg er naturligvis en fyr, for næsten alle som interesserer sig for skibe og skibsmodeller er jo mænd. Jeg kender kun een kvinde fra St Petersborg, som ved alt om skibe og søfart og søkrigshistorie. Og det er jo forunderligt. :)

"Vi" er vi alle som sidder på vores forum, hvor skibsmodelbyggere og andre som godt kan lige skibe samler sig. Forumet er lige som dette her, men meget større, med større antal deltagere, indeholder megen information, deriblandt tegninger. Enhver kan komme og tage tegninger eller fotografier som han behøver. Det er gratis i 99% tilfælde. Det er fordi jeg troede, at situationen på jeres forum er mer eller mindre den samme, det er fordi jeg skrev "gratis". :)

Her er indgangen til forumet  http://forums.airbase.ru/viewforum.php?id=203

Måske kender du dette forum, og har været der, og taget alt som var interessant for dig. De som bygger modeller almindeligvis ved alt om det i hele internettet. Men jeg troede bare, at det må være vanskeligt for jer, for russisk er noget meget eksotisk for danskere, og det er ikke så nemt at søge efter noget i russisk internet uden at tale sproget.

En dag kom en af vores deltagere til forumet og spurgte om tegninger af barken "København". Ingen kunne hjælpe. Sådanne tegninger findes ikke i russisk, engelsk, tysk eller spansk internet. Så der kom en idee at bede om hjælp i selve Danmark. Dansk er også noget meget eksotisk for os, ligesom russisk for jer, men for mange år siden var jeg elev på et par danske højskoler og har ikke helt glemt dansk siden denne tid. :) Naturligvis ville alle at jeg skulle gå til et af danske forum for at søge efter tegningerne. Der er også fordi jeg skrev "vi" - der er en gruppe mennesker som venter på hvad jeg kan finde ud.
Så en fyr vil bygge en model af "København", og et par andre spurgte, om der findes tegninger for "Georg Stage" og "Danmark". Det er fordi jeg talte om tre skibe på en gang. ;) Bare for at løse tre opgaver med det samme.

Der er ingen katalog for tegninger på vores forum. Jeg ved bare ikke hvilke bestemte tegninger jeg skal nævne. Men jeg kan giver linker til mit opbevaringssted for tegninger i internet. Mange af dem var taget fra forumet, og du kan få nogen forestilling om hvad jeg siger. Der er også mange andre tegninger der, måske tusinde, man må bare søger efter eller spørge.
https://fotki.yandex.ru/users/yuryafanasiev/album/223190/
https://fotki.yandex.ru/users/yuryafanasiev/album/224892/
https://fotki.yandex.ru/users/yuryafanasiev/album/221080/
https://fotki.yandex.ru/users/yuryafanasiev/album/218477/
https://fotki.yandex.ru/users/yuryafanasiev/album/219753/
Kom og kig. :) Du må gerne tage alt du vil.

Jeg håber sagen er blevet lidt mer opklart med dette her lange brev.

Jannie

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Oktober 01, 2015, 07:04:59 07:04* »
Tak for uddybningen. Nej, jeg kender ikke det omtalte forum og det er vist heller ikke så brugbart når man ikke kan russisk ;-)
Jeg kan godt være behjælpelig med tegninger af skoleskibet Danmark. Jeg har en kopi af de oprindelige tegninger, spanterids samt en halvdårlig tegning af riggen, men kan også finde detailtegninger i et par bøger jeg har stående på hylderne.
Til skoleskibet København har jeg et generalarengement. Det er i en meget gammel bog men jeg vil godt kigge på om det kan scannes ind.
Da det er en gratis "vennetjeneste" kan jeg kun tilbyde at scanne i max. A3 format. Dvs. at tegningerne til Danmark skal sættes sammen inden brug. Jeg kan ikke scanne dem i fuld størrelse.
Jeg er lige knap gået i vinterhi og begyndt på modelbygningen for denne sæson, men jeg kan kigge på det i løbet af efteråret/starten af vinteren hvis der ikke, inden da er nogen som har meldt sig med et bedre tilbud. Og så skal det også passe med en dag hvor jeg alligevel skal have bilen med på arbejde. Hvis du ikke har hørt fra mig inden jul er du velkommen til at rykke ved at sende mig en privat besked.

P.S Er for øvrigt kvinde, så nu kender du to ;-)

Hawke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Oktober 01, 2015, 17:32:02 17:32* »
Du er den eneste kvinde jeg nu kende, som bygger modeller :) Almineligvis er kvinder interesseret i noget andet. Havebrug ligesom min kone, måske. Eller ridning. Eller sejlads, ligesom min datter. Eller japanske doramer, jeg ved ikke; men skibsmodellbyggning! Det er jo noget forunderligt! :) Den der kvinder fra St.Petersborg jeg skrev om, er teoretiker såvidt jeg ved :)

Nå godt.

Der er ingen nytte at kunne russisk for at søger efter tegninger hos os. Her er linker til debaterne, hvor ligger for eksempel tegniner af sejlskibe

Sejlskibe - 5  http://forums.airbase.ru/2012/09/t86775--chertezhi-parusnykh-korablej-5.html Denne her er den nyeste, stadigvæk aktiv.
Sejlskibe - 4  http://forums.airbase.ru/2011/10/t83296--chertezhi-parusnykh-korablej-4.html
Sejlskibe -3  http://forums.airbase.ru/2009/02/t66202--chertezhi-parusnykh-korablej-3.html
Sejlskibe -2  http://forums.airbase.ru/2008/12/t64514,6--chertezhi-parusnykh-korablej-2.html

Du kan bare gennemblade det hele, side efter side, uden at prøve at forstå hvad man der taler om. Hvis du finder et billede eller en tegning du behøver, må du bare gerne download det, men glemm ikke at forstørre billedet ved at trykke på den blå linje dernede under det.

Jeg ved ikke, hvad slags tegninger du kan behøve. Der er tegninger av nutidens skibe, gamle dampskibe, fragtskibe, krigsskibe, bogserbåde, særlige mapper for engelske, tyske skibe osv. Jeg ved bare ikke, hvad slags skibe du foretrækker at bygge. :)

Jeg skrev om dine tegninger til vores forum; nu skal jeg bare vente, hvan man skriver i svar.

Jannie

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Oktober 01, 2015, 19:18:11 19:18* »
Lige nu bygger jeg skoleskibet Danmark og det bliver jeg nok ved med mange år fremover ;-) Det går ikke så hurtigt da der også er arbejde, hus, børn og andre interesser at passe ;-) Men engang vil jeg gerne bygge nogle af rederiet Nordens skibe og den første Georg Stage samt det danske oliebekæmpelsesfartøj Gunnar Seidenfaden (søsterskib til Gunnar Thorson) og sikkert også Fulton som jeg har tegninger til.

Hawke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Oktober 04, 2015, 15:02:23 15:02* »
Lige nu bygger jeg skoleskibet Danmark og det bliver jeg nok ved med mange år fremover ;-) Det går ikke så hurtigt da der også er arbejde, hus, børn og andre interesser at passe ;-) Men engang vil jeg gerne bygge nogle af rederiet Nordens skibe og den første Georg Stage samt det danske oliebekæmpelsesfartøj Gunnar Seidenfaden (søsterskib til Gunnar Thorson) og sikkert også Fulton som jeg har tegninger til.[/quote]

Naturligvis er det ikke so nemt at bygge modeller og passe hus og børn :) Det kan jeg godt forestille mig.

Hvad vedkommer tegningerne af barken "København"... Nogle af de vores, som sidder her på vores forum, siger at de har studeret mange forskellige fotografier af modeller af "København", som findes i internettet.  De skriver, at modellerne er ulige, det vil sige, at man må have brugt tegninger med forskellige slags forvanskninger. De beder dig at sende et fotografi af tegningerne som du har, de vil gerne sammenligne det med billederne af "København".

Og der kom endnu en og spurgte, om du måske har en veninde, som har tegninger af Søløven-klass minestrygere. :) Eller kanske en ven som har sådanne tegninger? :)

Hawke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Oktober 04, 2015, 15:08:33 15:08* »
Citér
Allan M skrev:

Og jeg ligge ikke inde med tegninger af omtalte skibe.

Allan. (O:

Har du måske tegninger af Søløven-klass minestrygere? En af os er meget interesseret i disse skibe. Faktisk er der mange hos os som samler al mulig information om danske eller svenske skibe.

Hawke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Oktober 05, 2015, 15:26:13 15:26* »
Sådanne kvalitet af tegninger vil passe. :)

Nej, det er ikke "København", det er "L'Avenir", 40% af mamaksimalstørrelsen.

Hawke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Oktober 05, 2015, 15:30:06 15:30* »
Ups, billedet vil ikke klynge sig til ... *hmm*

Nej, det lykkedes til syvende og sidst. :D

Hawke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Oktober 10, 2015, 19:01:56 19:01* »
I læser bare, ingen svarer.

Danskere, svar noget, por favor. :)

Eller det er en slags sanktioner mod Rusland? *hmm*

Det er hvad vi har for ubåde:
http://forums.airbase.ru/2008/11/t64596--chertezhi-podvodnykh-lodok-2.html
http://forums.airbase.ru/2007/04/t36834--chertezhi-podvodnykh-lodok.html

Tag alle tegninger, hvis I vil.

Jannie

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Oktober 11, 2015, 17:37:15 17:37* »
Som sagt: Jeg skal nok finde noget frem, men er lige knap gået i vinterhi endnu.

Jannie

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: December 02, 2015, 10:42:35 10:42* »
Mørket er over os her i Danmark og jeg har fundet lidt frem. Hvis i vil have det gratis kan jeg tilbyde at scanne til A3 størrelse og gemme som pdf. Tegningerne af Danmark vil så blive "bidt over" i flere mindre tegninger som i så selv må stykke sammen. Kan det bruges?
Er du på facebook? Vi har en gruppe for skibsmodeltegninger. Her kan jeg evt. lægge filerne så i kan hente dem.

Jannie

Hawke

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: December 03, 2015, 13:15:55 13:15* »
Nej, jeg selv har ingen facebook, men der skal nok findes en af os, som kan tage tegninger fra jeres gruppe. Så du må gerne sende dem dertil, hvis det er mer passende for dig.
Eller må du meget gerne sende tegninger direkte til min email yuryafanasiev@yandex.ru

Jannie

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: December 12, 2015, 06:17:50 06:17* »
Så er København på vej til Rusland via mail ;-)
Tegningerne er også lagt i gruppen skibstegninger til modelskibe på facebook.