Forfatter Emne: Skoleskibet Danmark scala 1/75 speciel edition  (Læst 26789 gange)

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Skoleskibet Danmark scala 1/75 speciel edition
« Dato: Marts 09, 2016, 09:12:34 09:12* »
Så må jeg vist hellere få lidt lagt op her.. :)
Jeg er en lille hobby nørd, og har gjort mest i fly, og der har vi jo med at når vi bygger scala, skal det være så oprigtig som muligt, og ligne originalen så meget som muligt.

Jeg købte skibet i efteråret 2010, da jeg manglede noget at lave om aftenen. Jeg kørte på det tidspunkt som maskinfører i Århus, ( jeg bor nord for skive) og boede dermed i min campingvogn. (der er ik så meget plads til fly, og jeg kan li store fly gg) Da det sluttede ved indgangen 2011 har skibet bare stået på beddingen på en hylde. Nu er det så taget ned og projektet er genstartet efter 5 års stilstand.

Jeg nåede at bygge skroget og lukke det med undtagelse af bagenden samt lægge lister på de 3 dæk, men det er så ikke lavet helt rigtig, da listerne er lagt helt ud til kanten. Så nu overvejer jeg at få det lavet om ;) for det passer jo ikke med min vision..:D

Jeg har de sidste 3 uger researchet en del på foto, og kan konkludere at skibet har ændret sig en del igennem skibets historie, og jeg har valgt at bygge en model som skibet ser ud idag. Fra oktober til nu har skibet gennemgået en stor restaurering, og skal være sejlklar til påske.

Selv om mine tegninger er fra 2009, er der mange ting som ikke passer, det gælder både udformining af de forskellige overbygninger samt bemalingen af dvs genstande. Så får at få de helt rigtige detaljer med, har jeg bedt om at få lov at komme op på flådestationen i Frederikshavn, for at få taget en masse billeder.

Det skal jeg så Onsdag d 16 Marts kl 11.*lol*

Så nu er går mit projekt for alvor igang..

Jeg har fri hver onsdag, så dagen idag skal bruges på at slibe skrog og rette ind, samt færdiggøre lister på dæk over maskinhuset. Jeg er begyndt at samle maskinhuset, men det er en af de ting som slet ikke passer med tegningerne.. Det er lige fra placering af døre, koøje samt hele udformingen af den bagerste del samt måden det er malet på.

Jeg havde købt Humbrol maling som jeg ville bruge, men syntes det tager for lang tid om at tørre, så man kan arbejde videre med det. Planen er at jeg vil airbrushe det meste, og overvejer at gå over til vandbaseret maling i stede for.

Hvilken farve giver den mest realistiske indtryk til fenderlister mm.. Farven bejdse er nævnt, men kan ikke finde den.. :|

Her er lidt billeder.
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:15:09 10:15* af Admin »

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: Marts 09, 2016, 17:17:18 17:17* »
Så skete der lidt idag.. Fik lavet skroget færdig og slebet samt første gang spartling.
Var begyndt på dæk over maskinhuset og det er også lavet færdig, mangler lige en gang let slibning og noget lak, så kan der komme redningsflåder og ræling på. :)

skønt med en fridag..*lol*
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:16:34 10:16* af Admin »

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Marts 09, 2016, 17:25:41 17:25* »
Her er lidt af det som jeg har opdaget er anderledes på maskinhuset.
Det er meget anderledes..*eek*

så det skal rettes

leg mærke til døren på højre side.. huset er større i højre side..
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:17:33 10:17* af Admin »

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Marts 09, 2016, 21:23:08 21:23* »
Citér
jangroth skrev:

Så må jeg vist hellere få lidt lagt op her.. :)
Jeg er en lille hobby nørd, og har gjort mest i fly, og der har vi jo med at når vi bygger scala, skal det være så oprigtig som muligt, og ligne originalen så meget som muligt.

Jeg købte skibet i efteråret 2010, da jeg manglede noget at lave om aftenen. Jeg kørte på det tidspunkt som maskinfører i Århus, ( jeg bor nord for skive) og boede dermed i min campingvogn. (der er ik så meget plads til fly, og jeg kan li store fly gg) Da det sluttede ved indgangen 2011 har skibet bare stået på beddingen på en hylde. Nu er det så taget ned og projektet er genstartet efter 5 års stilstand.

Jeg nåede at bygge skroget og lukke det med undtagelse af bagenden samt lægge lister på de 3 dæk, men det er så ikke lavet helt rigtig, da listerne er lagt helt ud til kanten. Så nu overvejer jeg at få det lavet om ;) for det passer jo ikke med min vision..:D

Jeg har de sidste 3 uger researchet en del på foto, og kan konkludere at skibet har ændret sig en del igennem skibets historie, og jeg har valgt at bygge en model som skibet ser ud idag. Fra oktober til nu har skibet gennemgået en stor restaurering, og skal være sejlklar til påske.

Selv om mine tegninger er fra 2009, er der mange ting som ikke passer, det gælder både udformining af de forskellige overbygninger samt bemalingen af dvs genstande. Så får at få de helt rigtige detaljer med, har jeg bedt om at få lov at komme op på flådestationen i Frederikshavn, for at få taget en masse billeder.

Det skal jeg så Onsdag d 16 Marts kl 11.*lol*

Så nu er går mit projekt for alvor igang..

Jeg har fri hver onsdag, så dagen idag skal bruges på at slibe skrog og rette ind, samt færdiggøre lister på dæk over maskinhuset. Jeg er begyndt at samle maskinhuset, men det er en af de ting som slet ikke passer med tegningerne.. Det er lige fra placering af døre, koøje samt hele udformingen af den bagerste del samt måden det er malet på.

Jeg havde købt Humbrol maling som jeg ville bruge, men syntes det tager for lang tid om at tørre, så man kan arbejde videre med det. Planen er at jeg vil airbrushe det meste, og overvejer at gå over til vandbaseret maling i stede for.

Hvilken farve giver den mest realistiske indtryk til fenderlister mm.. Farven bejdse er nævnt, men kan ikke finde den.. :|

Her er lidt billeder.

Det bliver spændende at følge byggeriet - og du er da velkommen til at kikke indenfor i mit værksted på din tur til Frederikshavn, og se de 2 skoleskibe jeg har stående. De er ganske vist ikke opdateret.  Jeg bor ved Nibe, så omvejen er ikke stor for dig.  Men ring 22 17 61 62 inden, så jeg kan være hjemme.
Mvh.  Christian Krogsgaard

Max

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Marts 10, 2016, 10:32:34 10:32* »
En god start på et seriøst projekt du har fået sat gang i der.
Bliver spændende at følge.

Angående dit farve/bejdse spørgsmål kan jeg kun sige, at træbejdse fås i mange farver
både som vand og sprit baseret. Hvilke farve der er bedst til fenderlister kan jeg
ikke svare på.

//Max

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Marts 12, 2016, 07:25:06 07:25* »
Hej Christian..
Tak for indbydelsen, og som modelbygger vil man da gerne tage imod invitationer. Der er da ikke noget mere hyggeligt, en at besøge andre tosser med passion for at være kreativ på en hyggelig måde..:D
Og da vi sejler over til Salling, kører vi jo alligevel over Himmerland hjem, så vi kommer da gerne forbi en tur i løbet af eftermiddagen på onsdag.
Jeg skriver lige en sms til dig tirsdag aften..

Mvh Jan

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Marts 16, 2016, 18:39:32 18:39* »
Så har jeg haft konen med på tur..

Til et godt byggeri hører der sig jo en god research, så vi fik en god tur til Frederikshavn og besøgte skibet, som var ved at være samlet igen. Små 100 billeder er det blevet til, og en snak med staben blev det også til..

Man må sige det var det rigtige tidspunkt, for der kommer et nyt hold elever i maj, og skibet stikker syd på i juni og tager på et 5 månders togt. Skibet skal til Rio i forbindelse med OL, og bliver vinteren over i spanien/portugal. Næste år sejler de til de vestindiske øer, i anledning af at det er 100 år siden Danmark solgte øerne til USA. Så næste efterår kommer det hjem igen.

Der er rigtig mange ting på det skib som ikke svarer til tegningerne. Så nu er jeg sku lidt på r..... om jeg skal lave alt det om som jeg har lavet, eller om jeg skal give det mit eget touch, dog med opgradering af nogle af de ting som er bygget om.. Der er noget på skibet der er knap så kønt, men som vil blive pænt, hvis jeg ændrer det lidt.. Specielt de 2 dæk over henholdsvis maskinhuset samt den anden med gummibåden og motorbåden.. De 2 springer mig noget i øjnene, og er bestemt ikke pæne når man kigger ned på dem ovenfra.

Jeg vil på et tidspunkt vise forskellen mellem de originale og dem jeg laver..

Så var jeg i hobby butikken i Ålborg og shoppe lidt..

Var omkring Servicechefen i Nibe og sludre lidt og fik Kaffe.. (og i magle der var mange skibe i det hus..gg) og Christian levede helt op til det billede jeg havde i mit hoved om hvordan han er.. :) Flink og høflig fætter.
Fik pakke med posten idag med ny maling.. dropper Humbrol som har stået 5,5 år og har købt Valljeo farve.. ikke den fortyndede udgave..

Skroget et spartlet for anden gang, så nu skal jeg snart til at sprøjte med lidt maling.. Jeg forventer at skroget bliver malet i påsken..

Så en dejlig fridag er blevet brugt på en fed måde.. :D

Max

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Marts 17, 2016, 10:58:01 10:58* »
Typisk gennemgår skibe jo flere ombygninger eller renoveringer igennem deres ofte lange levetid.
Så generelt kan det nok blive svært at lave en model helt autentisk.
Enten må man nok vælge at gå på kompromis eller også vælge et bestemt tidspunkt i skibets historie.
Det bliver spændende at følge og se hvad du kommer frem til.

//Max

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Marts 19, 2016, 08:59:05 08:59* »
Citér
Max skrev:

Typisk gennemgår skibe jo flere ombygninger eller renoveringer igennem deres ofte lange levetid.
Så generelt kan det nok blive svært at lave en model helt autentisk.
Enten må man nok vælge at gå på kompromis eller også vælge et bestemt tidspunkt i skibets historie.
Det bliver spændende at følge og se hvad du kommer frem til.

//Max

Planen var at jeg ville lave skibet som det ser ud her i 2016.. :)
men nu er det jo et forholdsvis lille skala skib, så jeg skal nok også tænke lidt i hvor mange detaljer jeg vil have med.
Så der bliver lidt ændringer i forhold til tegningerne som er fra 2009..
Men nu skal jeg lige have skroget malet, så finder jeg på noget hen af vejen.. :D
Og Ja.. skoleskibet har ændret sig en hel del i dets historie, så der er lidt forskellige byggesæt som er lavet

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Marts 25, 2016, 18:36:03 18:36* »
Nu ved jeg hvorfor at skibet har stået på hylden i 5 år..

Kors hvor jeg dog hader at spartle og slibe.. Nu er jeg dog nået dertil hvor grovspartlingen og formen er ved at være på plads, og jeg har her til aften grundet første gang.. Kunne godt mærke det er flere år siden jeg sidst har har haft fat i airbrushen, men mon ikke jeg finder rytmen inden det for alvor går i gang..:D
Det drillede lidt.. prøvede først med ufortyndet grunder, men det stoppede sprøjten stille og rolig, så fik den en skvis fortynder, og så løb det..:|

Men pyt.. det skal bare ha et ordentlig lag grunder og slibes ned igen.. Det er noget næmmere at slibe i.:D
I morgen kan jeg så få finspartlet og grundet igen.. Målet er at det skrog skal være færdig her i påsken..;)

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Marts 27, 2016, 17:46:00 17:46* »
Må jo nok bare indrømme at de 5 t'er også gør sig gældende her i dette byggeri..

De 5 t'er står for, ting tager tæmmelig tit tid.:D
Har ikke fået nær så meget tid i hobbyrummet som ønsket, men er da nået lidt på vej..  (en af vores børn med kone og børn,er flyttet i hus her i påsken, og de skulle have lidt hjælp) så skroget bliver ikke færdig i påsken som jeg havde sat næsen op efter, men i morgen bliver den da hvid.. Så må farven fra vandlinjen og under komme på onsdag, den får 2 gange.

Efter grovspartlingen, blev den grundet 2 gange med efterfølgende smårep og slibning og slut slibning med korn 400, så blev den grundet en 3 gang.. i morgen får den lige en let gang med 400 igen og så noget farve på.. Nu er jeg ved at være tilfreds, men for s..... hvor jeg dog hader den del.. Men mon ikke jeg hurtig glemmer de her dage..

Blev ret hurtig gode venner med airbrushen igen, så syntes selv det er gået fint.

Har fået kigget godt og grundigt i kassen og på tegningerne, og ifølge kassen er alle fittings i sættet..men..!! Det er det så ikke.. mangler nogle lister (dem som skal sidde på skroget bagpå og i stævnen lidt nede af siden) dem redder jeg med nogle små fyrlister som jeg har liggende, og sliber dem halvrunde.. Jeg mangler også alle koøjerne til skrog og hytter, ca 100 stk.. Der er 14 koøjer med til dvs kasser på dækket..:| Jeg skal vist have fat i Kent næste gang jeg kommer der ned..B)

Her er lidt fra forvandlingen til klar til farve:)
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:19:18 10:19* af Admin »

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Marts 28, 2016, 17:24:58 17:24* »
I dag tog jeg mig liiiige lidt sammen, og startet tidlig.. Så kom i mål med mine tidligere forventninger om påskeferien.. *lol*

Havde lidt problemer med at ramme den rigtige blanding mellem maling og fortynder, startede med at lave det hvide for tyndt, men havde rigeligt maling, så der blev tilsat maling i glasset indtil det havde den rigtige konsistens.. Den grønne var så lige modsat, det var først 3 gang den blev tynd nok..*hmm*

Men et rimeligt godt resultat som jeg godt kan leve med..:)
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:20:13 10:20* af Admin »

Max

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Marts 28, 2016, 18:51:28 18:51* »
Det ser godt ud *tup*

//Max

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Marts 28, 2016, 22:14:02 22:14* »
Det ser godt ud Jan - og det er da utroligt så hurtigt din maling bliver tør!

Jeg tør aldrig begynde at tape vandlinjen på malingen som er påført samme dag..

Kan det passe det er mat maling du bruger?  Det synes jeg også der tørrer hurtigere end det blanke.

Mvh.  Christian

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: Marts 29, 2016, 02:55:22 02:55* »
Citér
servicechefen skrev:

Det ser godt ud Jan - og det er da utroligt så hurtigt din maling bliver tør!

Jeg tør aldrig begynde at tape vandlinjen på malingen som er påført samme dag..

Kan det passe det er mat maling du bruger?  Det synes jeg også der tørrer hurtigere end det blanke.

Mvh.  Christian

Hej Christian.

Tak.. Ja det tørrer hurtigt, det er en af fordelene ved airbrush.. Når man lægger det på lidt af gangen, tørrer det vandvittig hurtigt.. Det er så også en fordel det er vandbaseret maling.. jeg lavede en fejl med det hvide i starten på et lille stykke, og 1 time efter kunne jeg slibe det ned og male over igen.

Så du skal bare have lært at bruge dit set.. :D

Ja det er mat maling, men regner med jeg vil give det et lag lak, så den kommer til at skinne :)
Hvad var det du puttede i lakken så den holdt sig pæn?