Forfatter Emne: Skoleskibet Danmark scala 1/75 speciel edition  (Læst 26556 gange)

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Skoleskibet Danmark scala 1/75 speciel edition
« Svar #15 Dato: April 02, 2016, 17:44:53 17:44* »
Citér
jangroth skrev:

Citér
servicechefen skrev:

Det ser godt ud Jan - og det er da utroligt så hurtigt din maling bliver tør!

Jeg tør aldrig begynde at tape vandlinjen på malingen som er påført samme dag..

Kan det passe det er mat maling du bruger?  Det synes jeg også der tørrer hurtigere end det blanke.

Mvh.  Christian

Hej Christian.

Tak.. Ja det tørrer hurtigt, det er en af fordelene ved airbrush.. Når man lægger det på lidt af gangen, tørrer det vandvittig hurtigt.. Det er så også en fordel det er vandbaseret maling.. jeg lavede en fejl med det hvide i starten på et lille stykke, og 1 time efter kunne jeg slibe det ned og male over igen.

Så du skal bare have lært at bruge dit set.. :D

Ja det er mat maling, men regner med jeg vil give det et lag lak, så den kommer til at skinne :)
Hvad var det du puttede i lakken så den holdt sig pæn?

Jeg kommer ikke noget i lakken - bruger blot matt klar lak fra BELTON. Art.-Nr.  324 298

Mvh.  Christian

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: April 03, 2016, 19:10:34 19:10* »
Så skete der lidt igen..

Men det blev ikke til så meget, da jeg bare må konstatere at humbrol maling skifter farve på 5,5 år.. Så det der var malet indvendig, måtte lige males om, for det var godt nok blevet gult :( (billed 1)
2 gange skulle der til, for at det blev hvidt igen, så måtte kanten jo også have en ny gang sort, da der var kommet lidt ud på det under sprøjtningen :|

Så blev der leget lidt med noget farve, for at finde den farve der passer, iht det originale skib.. Det blev meget tæt på originalen..  Det er godt at jeg har billeder af originalen, for rælingen går slet ikke som vist på tegningen, det viser jeg senere når jeg laver den. Det bliver nok på onsdag..:) og den får samme farve

Så fik jeg slebet dækket og lakeret det.

Så kunne jeg igen konstatere at mit sæt ikke er pakket ordentlig, det må åbenbart være straffen for at have skib nr 1..*helplees*
Alle messingstandene til rækværket er forkerte, de har kun 1 hul til kabel, og de er 1 cm for lange, tegningen viser de skal have 3, men originalen har kun 2.. Jaaaaaaaamen.. :@
Jeg har tidligere omtalt koøjerne som mangler, og nu viser det sig så at de 14 der er med, er liiiige små nok, det bliver ikke pænt at se på.. Det er en OMMER..!!
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:21:09 10:21* af Admin »

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: April 04, 2016, 20:07:05 20:07* »
*stress*

Var lige ude og gå sættet godt igennem, og måle de koøjer.. de er 3 mm hvor de sættes ind i hullet, men hullerne er 4 mm..

Så fandt jeg posen frem med alle taljeblokkene i, og der i lå sørme de standere til rækværket... ups..

I morgen skal jeg på billing boat i kolding, så må vi liiiige få en snak om de koøjer.. mm :)

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: April 06, 2016, 19:06:15 19:06* »
Citér
jangroth skrev:

*stress*

Var lige ude og gå sættet godt igennem, og måle de koøjer.. de er 3 mm hvor de sættes ind i hullet, men hullerne er 4 mm..

Så fandt jeg posen frem med alle taljeblokkene i, og der i lå sørme de standere til rækværket... ups..

I morgen skal jeg på billing boat i kolding, så må vi liiiige få en snak om de koøjer.. mm :)

Hej Jan

Jeg har været i mine fittingskasser nu, og de mindste koøjer jeg har 125 stk af, er til 5 mm Ø huller og måler udvendigt 6,15 mm (uden maling).
Det er dem der hos www.modelskibet.dk kaldes 4 mm, da selve lysningen er ca 4 mm (3,42 helt nøjagtigt)

Mvh.  Christian

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: April 06, 2016, 19:14:23 19:14* »
Hej Christian.

Ja det bliver liiige stort nok så..*hmm*
De skulle helst ikke være over 4 mm ø

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: April 06, 2016, 19:45:52 19:45* »
Dagen note.. Jeg er sku en NØRD..!!

Fridagen idag blev brugt i hobbyrummet, men jeg havde ikke regnet med at jeg skulle bruge 7 timer på 2 rælinger..*hmm*

Rælingerne skulle laves af en 7 mm liste, men så var det jeg gik lidt i skala mode.. 7 mm liste ville svare til en ræling på 52 cm.. No way.. det vil se dum ud.. så jeg måtte igang med at modificere mit skrog, da spanterne ikke ville passe til en smallere liste. Så det var gang i dremel, og skære spanterne skrå, slibe og male.

Så kom jeg til selve rælingen.. Tegningen viser at listen skal gå fra agterdæk til dæk i stævn, og følge buerne.. Men det gør det jo ikke i virkeligheden, de går lige ud og fortsætter på indvendig side. I bag bliver de enda bredere, så den 7 mm liste måtte skæres ned til en smallere version og skæres til i begge ender, så det kan ligne originalen så meget som muligt. Næste gang jeg arbejder på skibet, vil der komme lister på siden af skroget, i fortsættelse af rælingerne.

Farven på rælingerne er den samme som på den brede liste under, men den er foryndet 50% og giver den lidt anden nuance, helt ligesom på originalen..:)

Jeg lægger lige 2 billeder med som dokumentation for rælinger og farve;)

Så der gik rigtig meget tid med at få lavet en lille smule..*helplees* Men hva.. Der er jo ingen tid på hvornår den skal være færdig:D

Så her er lidt og kigge på..:)
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:23:01 10:23* af Admin »

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: April 06, 2016, 19:48:54 19:48* »
Fortsættelse Følger..;)
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:24:19 10:24* af Admin »

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: April 13, 2016, 18:14:45 18:14* »
Så blev der lidt igen.. meget lidt..:|

Weekenden gik med lidt havearbejde, da konen mente jeg godt kunne give hende en hånd med den 5500 kvm store have.. *hmm* Nå.. men de få gange om året den skal skal have den store tur, så går det nok..:D

Fortsatte med liste arbejde i stævnen, og som jo er helt anderledes en på tegningen. Jeg har valgt at efterligne originalen på dette punkt, men nu kommer dilemmaet så.. Skulle jeg vælge mine ideer med farve eller skulle jeg holde mig til original farverne?? Listerne på skibet er jern, og derfor malet brune. Jeg syntes ikke den farve passer særligt godt, og når vi nu arbejder i træ, ville det jo være oplagt at holde træfarven hele vejen rundt.. Listerne har jeg lavet i 2 mm egerundstok, som jeg har slebet ca 0,7 mm af, så den ligger pænt ind i mod siden. Jeg har valgt at lægge en liste på dækkanten så det kommer til at ligne.. Der mangler liiige de der små lister, men det må komme næste gang. Jeg skal også have skaffet nogle flere lister til agterenden, da jeg ikke har flere. *helplees*

Jeg fik fat i nogle koøjer i messing som er et nr større en dem jeg havde, men de er kname heller ik for store, det er ik mere en lige til at de dækker hullet.. Så jeg må nok hellere prøve at få fat i nogle af plastik, og se om ikke de passer bedre.. Gør de det, er der så lige 125 koøjer der skal males..B)

Her er lidt fra dagens arbejde samt lidt fra det originale skib..
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:25:40 10:25* af Admin »

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: Maj 11, 2016, 06:16:37 06:16* »
Sommeren er her, og haven får den store omgang, og det har den gjort i en måned nu..
Må nok se i øjnene at der er ikke bliver tid til at hygge med projektet før til efteråret igen. På søndag tager vi til Rhodos i 15 dage, og hen over sommeren skal jeg have bygget dobbelt carport.. og sat andre små projekter igang i den lille 5500 kvm have..

Så god sommer til jer, jeg kommer tilbage til senere på året.. ;)

shipbuilder

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: Maj 11, 2016, 12:54:12 12:54* »
Hej.. hvis det er efter det originale ville jeg male det..
Jeg har et ligne projekt, jeg fik overtaget fra et dødsbo.. Nu er den strippet til dæk og de grimme lister er pillet af.. og nu har jeg købt mig nogen plastic halvbue lister jeg klistre på..
Jeg mangler en del fittings, jeg ikke kan finde i den rodekasse der fulgte med..
Men tilbage til malingen, så ville jeg male dem fordi at sådan skal det se ud.. nu i det her projekt er alt hvad han mente skulle "se mørkt ud" er lakeret.. og i mit hoved så det dumt ud..
Det ser fuldendt ud hvis man maler det..

Hilsner Shipbuilder

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: Oktober 12, 2016, 17:59:09 17:59* »
Ja.. så er jeg tilbage i hobbyrummet.:)
Eller retter var.. Man skal jo starte blødt op igen, så har været i gang fra kl 9 - 17, men tyvstartede lidt i søndags med rengøring og klargøring af '' Det kreative rum'' samt finde ud af hvordan det nu var det hele*lol*

Jeg havde jo en lille udfordring med maskinhuset, for at få det til at ligne nutidens skib, og den er jeg gået i gang med.
I mens at spartel og grundmaling har tørret, har jeg brugt en masse tid på tegningerne, for at få det små ting med fra bunden, og det kan godt ske det var dumt, for det har godt nok givet en masse undren og yderligere studeringer. Det havde nok været en fordel at være sømand i det her tilfælde.. :|Lige nu virker det her rigning som meget uoverskueligt.. Men der er jo ikke andet for en at tage lidt af gangen.. Der er jo stadig meget andet der skal laves først..

Eller håber jeg da i har haft en dejlig sommer, min har været fin og ser frem en tid uden havearbejde mm.:D

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: Oktober 23, 2016, 18:13:41 18:13* »
Engang i mellem... bare engang imellem, fortryder jeg at jeg er lidt nørdet.. B)
Rigtig meget tid er gået med næsten ingenting, små ændringer og tilpasninger og nye opdagelser som gør at jeg tilpasser det liiiige.. Men på et tidspunkt må man virkelig spørge sig selv om ikke nok er nok..:D

Har fået rigtig mange detaljer med på maskinhuset og dækket over. Syntes godt nok det dæk så kavt ud, men skibet har jo fået nyt dæk i vinter, og dermed nyt design. Så er det jo jeg opdager at dækket under redningsflåderne faktisk er væk, så der er åbent og flåderne står på et skellet.. så blev jeg enig med mig selv om, at det måtte være som det er. Jeg tilpassede dækket foran og får rækværket med som på skibet. Der bliver lige lidt omkring flåderne jeg skal have justeret ind når de er sat på.
Jeg er ved at male redningsflåderne, men ellers vil jeg lade meget af det gyldne være gyldent.. syntes det giver lidt bling bling og det er jo skib nr 1 af speciel edition.. :D
Jeg har fået fat i nogle koøjer med glas, som passer 100.. Det syntes jeg passer rigtig godt, de har samme form som dem på skibet, men jeg kan ikke nænne at male dem hvide, da det virkelig ser godt ud med det bling bling på siden. Jeg har ikke sat dem i endnu, men kun haft dem i løse for at se hvordan det tog sig ud..

Omkring dørene på skibet, er de jo i dag hvide og lavet af jern pga de regler der nu er, men skibets besætning syntes det har ødelagt det lidt, og taget en del af charmen.. Så de syntes jeg skulle holde mig til tegningen og lave brune døre.. Så det gør jeg.

I den tilbygning som der er lavet på maskinhuset, står skibets nødgenerator. Bag skorstenen står der en tank til hydraulik, og så er der alle de luft og ventilations ting.. Og som i kan se har jeg ladet de 2 bagerste luger ned til maskinrummet stå lidt åbne, så varmen kan komme ud. :D

Jeg lader billederne tale for sig selv.. Der er lidt fra det rigtige skib og byggeriet..

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: Oktober 23, 2016, 18:16:03 18:16* »
maskinhus
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:27:26 10:27* af Admin »

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil