Forfatter Emne: Fjernstyring? Tvivl?  (Læst 2040 gange)

Maslak

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fjernstyring? Tvivl?
« Dato: November 05, 2016, 21:44:12 21:44* »
Jeg har for mange år siden bygget skibe, og har stadig et lille analog anlæg på fire kanaler fra Futaba, og det var jo sjovt dengang.
Nu er jeg blevet interesseret i at lave noget lignende igen, men jeg vil have hele pakken denne gang.
Der skal være funktioner til alt hvad hjertet kan begære. Lys, lyd, røg, hæk og bov propeller, Kraner på dækket som kan operere, ankerspil, you name it. På et tidspunkt kan en dampdrevet motor komme ind i billedet, hvis jeg når så langt.
Så kommer spørgsmålet! Hvad for et anlæg skal jeg investere i? Jeg kan se at der er skriverier om Graubner MC 20. Jeg har set på nettet at der er en MC 19, som er specielt for Både, men den skal vist udbygges en del for at kunne det jeg gerne vil have, og så vil prisen vel være den samme.
Jeg har også set på et sæt som hedder Carson 14 canals Refleks stick multi pro 2,4 Ghz, men jeg aner intet om det kan det der skal til.
Med den erfaring som I må sidde inde med i dette forum, må der være gode råd og vejledning at hente.
Mvh

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fjernstyring? Tvivl?
« Svar #1 Dato: November 06, 2016, 07:10:13 07:10* »
I dag bruger man mest 2,4 ghz, og så er det ligegyldigt hvad den skal bruges til.. I gamle dage.. For år tilbage var der jo bestemte frekvenser man skulle bruge, afhængig af hvad du ville betjene.. De er der stadig, men de gamle anlæg forvinder stille roligt, og ligger hjemme i en kasse og bliver glemt..:D
Det ypperste du kan få på markedet i dag, men som også koster kassen, er det her..

http://www.modelskibet.dk/product/graupner-mc-32-computersystem-hott-pro-bluetooth-sender-11578/

Det kan lidt af hvert og kan køre med flere modtagere..
Og med alle de planer du har der, slipper man hurtigt op for kanaler.. Alternativet er at bruge 2 anlæg på et stort projekt, men det er altså noget af en stor sende pult og have om nakken ..

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
Fjernstyring? Tvivl?
« Svar #2 Dato: November 06, 2016, 11:39:25 11:39* »
Det er en rigtig god ide at tælle op hvor mange kanaler, du skal bruge og hvor mange kanaler, som du yderligere forventer.

Det er billigere i længden at købe et anlæg med et par ekstra kanaler.

Graupners HoTT anlæg har nogle fordele til modelskibe:
[olist=1]Alle deres mc-anlæg har Nautic-moduler indbygget fra fabrikken. Dermed kan du selv bestemme kombinationen af 4 servo-kanaler eller 8 tænd/sluk-kanaler på de 2 mulige Nautic-kanaler (skal være på kanal 5, 6, 7 eller 8).
For alle Graupner-anlæg med indbygget computer er det muligt at køre med 2 aktive modtagere (en modtager til hovedskib og en modtager til redningsbåd). Graupner mc-32 kan dog køre med op til fire aktive modtagere.
Alternativt kan du dele funktionerne op på flere modtagere, som dog ikke kan være aktive samtidigt. Dermed er der ingen begrænsninger på antallet af kanaler (jeg har på denne måde 1280 kanaler i alt på mit Graupner mc-32).
[/olist]
Think twice - you can only cut once!

Maslak

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fjernstyring? Tvivl?
« Svar #3 Dato: November 06, 2016, 13:04:33 13:04* »
Ok tak for jeres svar. Jeg kan forstå på jeres svar at jeg vil få størst glæde af et MC-32 anlæg, og det er lidt i den dyre ende, men jeg kan se at prisen i Tyskland er noget lavere end her i landet.

Jeg skal lige vænne mig til jargonen, for jeg er ikke helt med på det med nautic-moduler, men jeg kan forstå at det giver mulighed for at tilkoble flere servoer end de fire som man normalt har på stilk-kontakerne.

Jeg har ingen anelse om hvor mange kanaler jeg får brug for, men jeg vil ikke gå ned på udstyr, som man siger, men forskelligt lys skal kunne tændes og slukkes, og røg og lyd, og fremdrift og styring, og side- propeller for og bag, kraner på dækket ankerspil, hvad ved jeg. Det kan da være jeg ændrer på behovet, hvis mine byggeevner svigter mig, men det er detailler som giver det bedste indtryk, og noget af det som jeg har føjet på her, som side-propeller, fandtes ikke på det skib jeg vil bygge, men det vil øge manøvrering på snævre steder.

Jeg skal jo købe servoer og lydanlæg, men jeg kan se at der er switches i Beier-anlægene så der kan jo spares lidt. Røgmaskinen kan jeg selv lave, men det løber jo hurtigt op i pris for elektronikken, men skidt med det, for jeg har tænkt mig at have det sjovt, og jeg glæder mig til at komme i gang med bygning af skibet.

Helsingør skibsmuseums hjemme side kan jeg i øvrigt anbefale at man kikker ind på, hvis man mangler skibstegninger til at bygge noget ud fra. Henriette derinde er rigtig sød til at svare når man har en efterspørgsel på noget som måske ikke rigtig findes i deres digitale system endnu. Man kan også komme derind og affotografere tegninger, men så skal man give forvarsel, så de kan finde tegningerne i arkivet til man kommer.