Forfatter Emne: Forslag til opbygning af vant  (Læst 2654 gange)

Thomas41

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Forslag til opbygning af vant
« Dato: Marts 16, 2017, 12:24:09 12:24* »
Kære alle,
Tillad en ny bruger i dette forum at stille et spørgsmål omkring opbygning af vantet på Skoleskibet DANMARK. (Hér mener jeg rebstigerne, man kravler op ad).
Jeg er indehaver af en model fra Billing Boats og har være meget, meget længe (28 år!!) om at komme til det stadie, hvor jeg efterhånden er færdig med selve skibet og nu skal i gang med riggen.
Men jeg er lidt luren ved hvordan jeg skal angribe opbygning og montering af vantet. Skal jeg lave det i en form og sætte det hele op, eller skal jeg lave hvert "stige-trin" on-the-spot?

På forhånd tak for hjælpen!
mvh
Thomas
Elev nr. 41 på togt 75 :)

Nick

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: Marts 16, 2017, 20:29:21 20:29* »
Hej Thomas

Og velkommen til

28 år er jo ingen tid for et byggeprojekt ;o)

Den erfaring jeg har gjort mig angående vanter på sejskibe er følgende to muligheder som jeg har prøvet.

1. Den "nemme" er som du skriver at lave en ramme hvor du kan lave både styrbord og bagbord vant på samme  
    tid.
    det bedste er at lave en ramme der kan justeres i længden alt efter hvor i riggen vantet skal bruges.
    F.eks de større sejlskibs plastic byggesæt fra Heller har en justerbar plastic ramme til lige netop dette arbejde.
    Ulempen ved denne metode er dog at få "surret" vantet oppe i mærset / salingen samt nede ved vant  
    skruerne / jomfruerne så det ser pænt ud. Lige meget hvad man gør er det næsten umuligt at få det til at se
    skala rigtigt ud, især når man kommer ned i de små skala størrelser.
    Ang. vævlingerne (trinene man træder på på vej op i riggen) kan de være svære at få sat rigtigt så de er    
    parallelle med vandlinjen eller dækket når man laver vantet på sådan en jig/ramme.

2. Den anden metode er min foretrukne, selv om den nok er mere tidskrævende bliver resultatet meget bedre
    og det er nemmere at stramme det hele op så riggen bliver lige og pæn.
    I den originale rig går vantet rundt om masten, surres som et øje oppe i mærset /salingen og går ned igen til  
    den næste vantskrue / jomfru på samme side. Når alle vanter så er sat, kan man gå igang med vævlingerne.
    Det bedste er at skære et hvidt stykke karton til der passes til så det kan sidde på indersiden af vantet med
    nogle små klemmer. Inden du sætter kartonnet op streger du op med den afstand og vinkel du vil have
    mellem vævlingerne. Derefter er det så "bare" at montere en vævling ad gangen. Denne metode sikrer at de
    bliver parallelle og med lige stor afstand. Men altså noget af et tålmodigheds arbejde.
       Ulempen ved dette kan være at det er svært at komme til naglebænke, kabyshus, maskinhus/flådedæk  
    m.v.  så det kræver lidt planlægning undervejs. Især ved naglebænken rundt om krydsmasten da den jo  
    næsten er dækket til med flådedækket oppe over. Men masser af forskellige pincetter og hæklenåle skulle nok
    kunne klare dette

En god vejlledning til rigning af sejlskibe (de originale) er: Jens Kusk Jensens håndbog i sømandskab som viser ganske godt hvordan riggen er "skruet sammen på sådan en skude.
Der findes også en del gode bøger om rigning af modelskibe. Kan dog ikke lige huske titlen på de bøger jeg har stående derhjemme, så det må du få senere hvis det skulle have interesse. Modelskibet.dk har vist også lidt bøger ang. dette.

Ifald du er blevet lidt rusten i hvor tov-enderne skal sidde på naglebænkene TROR jeg nok jeg stadig har den  
fortegnelse jeg lavede efter vi var med skibet 1989.

Håber det hjalp dig lidt videre på projektet.

Mhv

Nicolai
Elev nr. 32 også på togt 75;)

Thomas41

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Marts 17, 2017, 09:11:40 09:11* »
Hej Nicolai aka 32,
Ja, verden er lille - det samme er modelskibene!
Tusind tak for din meget brugbare forklaring på hvordan, jeg skal komme videre med vantet og ikke mindst vævlingerne (jeg kunne simpelthen ikke huske, hvad de hed!).
Jeg tror bestemt jeg vil gå efter dit forslag nr. 2. Det lyder til at være den bedste løsning. Ja, jeg er allerede opmærksom på krydsmastens kringelkroge. Derfor har jeg også undladt at lime flådedækket på endnu.

Jeg kan i øvrigt fortælle, at min model har været en del ude at rejse. I en årrække boede og arbejdede jeg i Kina, hvor jeg selvfølgelig havde skibet med. Men det blev kun til en enkelt mast på 4 år!! Til gengæld kom modellen med containerskib hele vejen hjem til Danmark igen, så den har i den grad været til søs.
Det med at være til søs og de udtryk, det afstedkommer, holder ved og afkommet har for længst lagt det døve øre til, når jeg beder junior om "at komme langs" eller "passe op", når han står i vejen!! :)

Tilbage til modellen. Den blev endelig fundet frem i efteråret og gennem hele vinteren er aftenerne blevet brugt på mit lille værksted i kælderen. Derfor glæder jeg mig rigtig meget, når første mast skal monteres.

Endnu engang tak for hjælpen - fra én fra Bagbod Skanse!!

Venlig hilsen
Thomas

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Marts 17, 2017, 16:10:45 16:10* »
Hej Thomas

Spændende at kan komme til at følge dit byggeri af vores gamle skoleskib!

Jeg har også bygget det et par gange, og brugt fremgangmåde 2 som du med rette også vælger.
Det er nu ikke synderlig svært at montere de vævlinger med den rette buede tandlægepincet - blot er kunsten at undgå at "trække" i stagene, så de bliver buede, ved at lave vævlingerne for stramme!

Vedhæfter lidt billeder af den seneste af mine modeller af Danmark:

Mvh.  Christian

Thomas41

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Marts 17, 2017, 21:56:49 21:56* »
Hej Christian,
Hold nu fast! Du har bygget skoleskibet hele to gange!! Jeg er meget imponeret. Rigtig flotte billeder, der giver et godt indtryk af detaljerne. Lægger især mærke til at du har snoet den faste rig, så den er kraftigere og dermed skiller sig ud i forhold til den løbene. Det skal jeg huske.

Jeg har været lidt i tvivl om jeg skulle lave modellen med eller uden sejl. Men efter at have set dine billeder er jeg ikke længere i tvivl. Der skal sættes sejl!

Faldt hér til aften lidt i staver over lugen lige foran maskinhuset. Hér sad skoleskibets legendariske maskinchef Alf altid og spise sin aftensmad. Han var maskinchef gennem 25 år og var noget af en karakter. Han var tidligere flymekaniker fra Flyvevåbnet, men faldt efter sigende i unåde, da han engang hoppede op i cockpittet på en Draken jetjager og kørte den ud til start. Han gik kun klædt i grøn flyverdragt og blanke sorte støvler.
Han byggede engang en signalkanon til Skoleskibet og afprøvede den nede på sit kammer. På en eller anden mystisk måde havde han fået fat i noget krudt og testede kanonen med nogle papirkugler. Det kom der ikke noget ordentligt ud af, så han hoppede ned i maskinen og fandt nogle kuglelejer, der lige passede i røret! Men krudt og stålkugler er som bekendt en helt anden cocktail, der resulterede i et ordentligt brag og en kugle, der fløj gennem skottet lige ind til Hovmesteren, der lå i sin køje. (Vi elever fik bekræftet historien af samme Hovmester).
Efterfølgende fik Alf strenge ordrer om kun at affyre signalkanonen fra poopdækket!! :)
Ja, ja, det var tider!!

Venlig hilsen
Thomas

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Marts 19, 2017, 07:40:15 07:40* »
Velkommen til..

28 år... jamen så har jeg god tid.. :D Har været i gang i 6,5 år nu med mit.. Og kigger også lidt nervøst på tegningerne og
alle de snore og syntes det ser noget uoverskueligt ud.. Men det er jo bare at tage en af gangen, og se hvor det går henad..

mvh Jan

Thomas41

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: Marts 20, 2017, 07:43:47 07:43* »
Hej Jan,
Festlig kommentar - den grinte jeg meget af!
Du skal i øvrigt have tak for de billeder, du har lagt ud fra dit besøg på skoleskibet. Jeg var selv så forudseende, dengang jeg var elev, at jeg tog en del billeder af de forskellige detaljer. Men det er alligevel et noget begrænset materiale.

Glæder mig til at se flere billeder af din model. Det er i øvrigt noget af et imponerende hobbyværksted du har!

mvh
Thomas

Thomas41

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: Marts 20, 2017, 07:47:53 07:47* »
Har fundet en rigtig god film på Youtube, der viser hvordan man monterer vævlinger på vantet:

mvh
Thomas

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: Marts 22, 2017, 07:09:15 07:09* »
Hej Thomas.. tak tak, jeg stor nyder det også og kan lave mange ting derude.. ;)
Er kommet lidt videre, har bare ikke fået opdateret tråden, skal liiiige have en sidste detalje med, da jeg har lavet bagenden af skibet om, da jeg fik lavet noget sjusk sidste år.. og det kan vi ikke have.. :D
Der er lagt lidt ud på https://www.facebook.com/groups/460704997603846/ som er en gruppe kun for skoleskibet fra Billing boat.

Fed video, lad os få nogle flere af dem for os uvidende, som aldrig har sejlet med sådan et skiv.. :)

madsen65

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: Marts 22, 2017, 07:12:03 07:12* »
Har set video'en.
Har jeg ret i, at han starter med en alm. knude.?

Thomas41

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: Marts 22, 2017, 08:27:41 08:27* »
Hej Jan,
Nej, vi kan ikke have sjusk. Problemet med sjusk er jo, at det er det, man selv kommer til at fokusere på efterfølgende.
Jeg selv må også til at rette lidt op på en dum fejl, jeg lavede på et "svagt" tidspunkt. Jeg kom i kampens hede til at male gelænderet på poopdækket brunt og det var først efter særdeles besværlig montering, jeg indså fejlen. Det skal korrekt være hvidt, hvilket det var på mit togt.

Med hensyn til maling, så vil jeg dog gerne lige have lov til at blære mig lidt. Da jeg tilbage i 1989 var på skoleskibet, havde det en brun pyntestribe omme agter lige over og under "Danmark". Jeg var så fremsynet, at jeg fik mig en lille biks (maritimt ord for dåse!!) med hjem med lidt maling. Så min model har i dag ORIGINAL farve ;)
Jeg fik også noget af den gule maling. Ganske utilgiveligt blev det hjemtaget i en plast-biks. Men krads terpentin baseret maling holder ikke længe i en plastbeholder, så den var helt død efter et år.

mvh
Thomas

Thomas41

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: Marts 22, 2017, 08:28:58 08:28* »
Hej Madsen,
Ja, jeg tror du har ret. Det var også en detalje, jeg lagde mærke til. Men eftersom det er et dobbelt halvstik, han bruger på resten af vanterne, vil jeg også forsøge mig med det på det første vant. Det kommer i øvrigt lidt an på, hvor stor knuden bliver.

mvh
Thomas

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: Marts 22, 2017, 15:33:33 15:33* »
Fed detalje med maling.. med hensyn til bemaling har gelænder mm ændret farve i årenes løb.. I dag er det igen brunt, men en noget lysere en det på de gamle billeder..
Jeg har jo med vilje undladet at male messing tingene, for at give skibet lidt bling effekt, da det jo er nr 1 i den nye serie.. DE får liiiige lidt brasso så de ser pene og skindende ud.. :D Der er også andre ting jeg vælger at give en anden farve, for at give det et fedt look.. Men sån er vi modelbyggere jo forskellige og fokuserer forskelligt

Thomas41

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: Marts 23, 2017, 09:09:43 09:09* »
Hej Jan,
Brasso pudsede messingdele - respekt!! Det kommer til at se flot ud.
Ja, messing var der en del af på skoleskibet. Ved ankomst til ny havn, skulle al messing pudses. Især messingkanten langs lønningen på hoveddækket var noget af en udfordring. Det gik der gerne en hel dag med for 5-6 elever.

En enkelt røverhistorie fra en ankomst skal vi da lige have med! Og den omhandler selvfølgelig føromtalte maskinchef Alf.
Ved ankomst i Tampa i Florida, skulle vi ligge ved en meget fin kaj, midt inde i byen. Vi blev modtaget af borgmesteren, byens spidser samt et stort hornorkester.
Problemet med den valgte kajplads var dog den, at den var omkranset af et fint smedejernsgelænder. Det resulterede i at gangvejen ikke kunne komme ned på kajen, men red på kanten af omtalte gelænder.
Så mens borgmester, spidser og hornorkester så noget chokeret til, sprang Alf ned på kajen iført unifinform og skærebrænder. Inden nogen nåede at reagere, havde han nedlagt 3 meter af det flotte gelænder!!
Og så kom gangvejen på plads!! :)
mvh
Thomas