Forfatter Emne: Lim spant/skrog træskib  (Læst 1236 gange)

michko

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Lim spant/skrog træskib
« Dato: April 03, 2017, 10:37:39 10:37* »
Hej
Jeg går efter års pause (helbred) nu i gang med at bygge en Cutty Sark. Der er eferhånden så mange forskellige typer lim, og så vil jeg blot høre hvilken lim i selv bruger til samling af det grundlæggende og senere alt det der "kan ses"

Jannie

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Lim spant/skrog træskib
« Svar #1 Dato: April 03, 2017, 11:19:56 11:19* »
Til træ mod træ bruger jeg helt almindelig hvid trælim/snedkerlim.
Til plast mod plast bruger jeg den samme lim som man bruger til plastikbyggesæt. Der findes forskellige typer og de købes samme sted som forhandler plastikbyggesættene.
Til sammenføjning af forskellige materialer. F.eks træ mod plast eller træ mod metal bruger jeg Loctite. Tror den hedder superlim, hurtiglim, all round eller lignende. Det er som regel den de har i supermarkeder.

michko

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Lim spant/skrog træskib
« Svar #2 Dato: April 03, 2017, 11:47:05 11:47* »
Mange tak. Jeg vil så gøre det samme. Sjovt at komme i gang, nu er bedding og bordet til at bygge på klar. Og jeg har efterhånden fået rettet køl, fo og agter samt spanterne op. de havde slået sig af at ligge.

Viggo Munck

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Lim spant/skrog træskib
« Svar #3 Dato: April 08, 2017, 11:12:19 11:12* »
Hurtiglim.
Det hedder cyanoacrylat eller forkortet CA. Det hærder på få sekunder, når det er under tryk mellem to flader. Derfor kaldes det også sekundlim. Hærdningen gælder også når det kommer mellem to fingre. Så det skal undgås. Lægerne bruger det til at lime flænger med.
Husk at tjære gør fødder og lunger sorte

michko

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Lim spant/skrog træskib
« Svar #4 Dato: April 08, 2017, 12:27:22 12:27* »
Vil blot runde af med en bemærkning. Jeg bestilte det hele hos HobbyKarl (.dk) og det kom dagen efter. Super at have den helt rigtige lim.