Forfatter Emne: S/S Martha dampmaskine  (Læst 1897 gange)

Egon

• Newbie
  • *
    • Vis profil
S/S Martha dampmaskine
« Dato: Juni 13, 2017, 23:23:13 23:23* »
Hej alle, jeg forsætter her under denne tråd om damp, jeg har stadig ikke fået opsnuset Martha's maskine.

Men jeg er i tvivl her, men det ser logisk ud.
Damp til hejsespil, disse kanaler må være fremføring af damprør dertil og videre bagud til sidste spil, på modsat side er der ingen afdækning.
Hvad mener du ?

Nick

• Newbie
  • *
    • Vis profil
S/S Martha dampmaskine
« Svar #1 Dato: Juni 15, 2017, 19:00:29 19:00* »
Hej Egon

Har selv en Martha på bygge beddingen i 1/48, men dog på pause lige pt p.g.a. andre projekter samt at jeg stadig kigger efter tegninger/ dokumentation.
Jeg var for nogle år siden inde på søfartsmuseets arkiv i Kronborg da de havde tegningerne til Aslaug som den jo hed.
Fik kopieret en del samt taget billeder af andre tegninger.
Har bl.a nogle stykker der viser damprør, vandrør, pejle/udluftningsrør på dæk. Der er også tegninger af rørholdere rundt på skibet.
Af fysiske tegninger er jeg temmelig sikker på jeg også har et general arrangement af maskinrummet liggende i rullerne til gondolen.
hvis det skulle have interesse med billeder må vi lige PM da jeg ikke kan komme til mine tegninger lige nu.
Ang. de tanke du nævnte på et tidspunkt, er de ganske rigtigt til ferskvand til brug for besætningen rundt på skibet.
At der står flere end du måske har på din tegning skyldes nok at overbygningen blev ændret med tiden. Udvidelsen midtskibs skyldes helt sikkert at der blev lavet flere kamre midtskibs (samt agter på poopen) mens de forreste mandskabs lukaf blev sløjfet. Har et par billeder af tegning med rørføring for nogen af disse vandtanke da skibet blev bygget.
Selv går jeg og kigger efter tegninger til losse/laste spil hvilket har vist sig temmelig svært. Ved ikke om værftet selv lavede dem (B & W ) eller om de er købt ind udefra
Da Søfarts museet lå på Kronborg have de en værft model stående af et søsterskib i skala 1/48 som jeg også har et par billeder af hvis det skulle have interesse.

MHV
Nick

Egon

• Newbie
  • *
    • Vis profil
S/S Martha dampmaskine
« Svar #2 Dato: Juni 15, 2017, 19:38:01 19:38* »
Hej Nick. Det ser fint ud, men rørføringen er jo gemt under dæk, så ? kun der hvor de  ses.
Jeg fik også tegningerne fra søfartmuseets og synes de viser en hel del af de installationer rundt om på skibet, men det er fra 1927 da man byggede skibet, mange ændringer er kommet siden.
Jeg ved endnu ikke om jeg bygger en attrap maskine, men prøvede at tegne lidt om maskinrummet ud fra hvad man ser i filmen, hvordan de broer ellers er rundt om maskinen er et spørgsmål.
Jeg tager billederne fra filmen til dokumentation, men er da altid interesseret i mere info.

Nick

• Newbie
  • *
    • Vis profil
S/S Martha dampmaskine
« Svar #3 Dato: Juni 15, 2017, 20:32:22 20:32* »
Hej igen Egon

Nogen af tegningerne viser fint hvordan damprør frem/retur er ophængt på bagbord side af lastelugerne samt oppe ved apteringen.
Og ganske rigtigt vil der af og til være ændringer i forhold til værft planen.
Så det er jo meget heldigt at Henning Bahs og Erik Balling lige fandt dén gondol at filme :) . Mange ting kan fiskes ud af de originale planer og resten må vi nøjes med at tage fra filmen da jeg ikke tror der eksisterer nogen tegninger af de senere modifikationer. Det skulle da lige være hvis de lå inde i arkivet i kælderen hos Torm.

MHV

Nick

Egon

• Newbie
  • *
    • Vis profil
S/S Martha dampmaskine
« Svar #4 Dato: Juni 15, 2017, 20:47:00 20:47* »
Fint Nick, men Torm siger de intet har om skibet i arkiverne, de regnede vel ikke med at skuden engang blev et Kultobjekt, jeg har talt med Bo Christensen fra nordisk film der intet husker, Morten Grunwald kan heller ikke huske noget fra filmen, kun meget lidt, så alt hænger på filmen.

Egon

• Newbie
  • *
    • Vis profil
S/S Martha dampmaskine
« Svar #5 Dato: Juni 21, 2017, 00:17:18 00:17* »
Jeg forstår ikke hvorfor dampcylinderene sidder ude på siden af spil, hvordan fanden får den drejet gearhjulene rundt derude fra, virkemåden er den samme som hovedmaskinen med tandhjul eller snekkegear til spillet, dampcylinderen kører bare ud og ind. Nogen der har et forslag ?

Egon

• Newbie
  • *
    • Vis profil
S/S Martha dampmaskine
« Svar #6 Dato: Juni 21, 2017, 14:49:03 14:49* »
Jahuu :D, virkemåden fundet, det er som på et lokomotiv, indvendigt eller udvendigt, gennem gearhjul skift til hvilken del man vil kører af spillet eller anker.