Forfatter Emne: Skrue til Graupner mini sprint.  (Læst 2011 gange)

petter28

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Skrue til Graupner mini sprint.
« Dato: September 05, 2008, 06:29:25 06:29* »
Jeg leder efter nogle andre skruer, til min mini sprint - Det er den type med gevind inde i skruen.
Men jeg kan ikke rigtig finde nogler "direct fit". Findes det ikke?
Det eneste jeg kan finde er skruer med 4 mm hul, til drive dog.

BTW - Findes der en guide til at lave motor vankøling? Og hvor meget kan jeg forvente at eks. 3 omgange alurør, rund om motoren køler?

webmaster c

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #1 Dato: September 05, 2008, 11:52:30 11:52* »
hej peter

Der findes ikke rigtig nogle erstatningsskruer til en mini sprint. Mit bedste forslag er at få lagt en ny aksel evt. flexaksel i båden med 4mm gevind i enden. Derved kan du få utallige props at vælge imellem... men 3mm.... desværre ikke.

Med hensyn til motor vandkøling. Nej jeg har endnu ikke lavet en guide, men der kommer en forkortet udgave her.
Find et alurør i 3-4mm tykkelse. Kom derefter sand i røret og pres enderne sammen så sandet ikke falder ud. Find så din motor frem. Mål diameter. lav et tilsvarende rør/stang men 4-5 mm mindre diameter. Rul nu alurøret omkring det mindre rør. Find ud af hvor langt du skal vikle omkring, der skal jo også være plads til at montere motoren i båden bagefter.
Tag nu alukølingen af røret. Nu da den er lidt mindre end motoren er det nemmere at få den til at sidde helt tæt til motoren.
Find en passende længde og skær enderne af.
Når du så laver selve vandindtaget til vandkølingen så kan du evt bukke et messingrør og vinkle det ned på bunden af båden. Lad det komme ud af bunden, men ikke gå ned under bundens flade. Det skal være flush/plant med bunden.
Buk nu messingrøret i retning mod motorkølingen og du har ingen modstand når du sejler.

Men du ved nok... hvis det går helt galt, så er der ikke langt til søborg og lidt ekstra hjælp B)
Vi holder ikke op med at lege fordi vi bliver gamle...
Vi bliver gamle fordi vi holder op med at lege

JJK

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: September 05, 2008, 18:02:00 18:02* »
Raboesch producerer skibsskruer i messing med 3 mm gevind (nogle endda i 2 mm). Find den du skal bruge her: http://www.raboesch.com/ og bestil den hos Modelskibet.dk (forhandler i DK);)

petter28

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: September 05, 2008, 20:42:06 20:42* »
Tak for hjælpen, begge 2.
Men hvordan kan jeg se hvilken type skrue jeg skal vælge? i deres katalog, står der ikke noget om racer både.

Martin - Jeg har lavet en water jacket nu :-) Det virker og var billigt at lave. En stump gardinstang, 2 o-ring og 2 studser.

JJK

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: September 05, 2008, 21:04:41 21:04* »
Sorry - jeg var ikke opmærksom på at det er en speedbåd:o

petter28

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: September 07, 2008, 12:28:15 12:28* »
Nu har jeg lavet en adapter, så jeg kan sætte skruer med 4mm gevind på.
Men hvilken en skrue kan anbefales?
Motoren: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4484&Product_Name=KDA_20-30_31Turn_S_Brushless_Inrunner
Og batterierne er 3 cellet lipo.
Der sidder en 26 mm skrue på originalt. Den er okay.
Jeg har prøvet en graupner carbon prop, på 31 mm. Men den kunne motoren ikke trække!

webmaster c

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: September 07, 2008, 12:47:37 12:47* »
fint med adaptor.... nu må vi håbe at akslen holder...
Jeg vil nok anbefale en graupner 29 mm. Den har 40mm stigning best.nr: 2318.29 eller du kan prøve en anden 29mm også fra graupner. 2327.29 den har godt nok 47mm stigning, måske lidt for meget for din motor da den ikke har det store moment... men det er bare med at prøve.
Jeg kan ikke se at modelskibet har disse propeller, men jeg ved at det har Holte model.... så enten ring til modelskibet og hør om de kan bestilles hjem eller tag ud forbi rudi og se om de er på lager...

Når du skal prøve den så slå lige på tråden... så tager jeg en af mine både med så vi kan sejle sammen og piske vandet op...;)
Vi holder ikke op med at lege fordi vi bliver gamle...
Vi bliver gamle fordi vi holder op med at lege