Forfatter Emne: RNLI Alice Upjohn  (Læst 14463 gange)

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Dato: Februar 02, 2018, 14:11:42 14:11* »
Hej brugere af Skala modelskibe

Her på siden vil jeg fra tid til anden, skrive lidt om bygning af RNLI Alice Upjohn

Jeg blev bidt af denne model, da jeg for nogle år siden så den på forside af en brochure fra BECC model accessories (www.becc.co.uk), det var designet og farverne der trickede mig.
Så var det igang med søgning på nettet, byggesættet fandt jeg i England, hos Metcalf Mouldings (har senere solgt virksomheden).

Lidt historie.
Alice Upjohn var stationeret på RNLI stationen i Dungeness, der ligger ud til den Engelske kanal lidt syd for Dovre.
Den er en af de i alt 14 der blev bygget af Rother klassen. Rother klasse er en viderudvikling, baseret på de erfaringer man fik fra Oakley klassen, der blev bygger i alt 26 af denne klassen.
Originalen er dobbelt skroget og udstyret med to Ford Parsons 4 cylinder diesel motorer, der udviklede 52 hp, og havde en maximum fart på lidt over 8 knob og en cruising fart på ca. 7 knob.
Den er bygget i 1977 hos William Osborne i Littelhampton, og kostede 130,000 pund, og var i tjeneste fra 1977 til 1992 hvorefter den blev solgt til New Zealand. Den skulle i dag være i privat eje i Christchurch.
Ønskes yderligere oplysninger om RNLI´s historie og Rother samt Oakley klassen, kan bogen  Oakley Lifeboats af Nicholas Leach  ISBN 0-7524-2784-9  anbefales.

tica

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Indlæg: 1065
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #1 Dato: Februar 02, 2018, 19:26:01 19:26* »
Spændende projekt ser frem til en god byggetråd.

Alice Upjohn har sin egen FB side https://www.facebook.com/Ex-RNLI-Alice-Upjohn-203814436385647/ desværre død ejeren sidste år og der er ikke nævnt noget om nyt ejerskab.
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #2 Dato: Februar 07, 2018, 21:36:37 21:36* »
Beklager, at der mangled billede I første indlæg, skulle lige have styr på teknikken.
Her er et billede af modellen som Metcalf Mouldings har lavet.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 17:33:38 17:33* af Admin »

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #3 Dato: Februar 07, 2018, 21:38:31 21:38* »
Her er den originale RNLI Alice Upjohn oplagt efter endt service.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 17:34:10 17:34* af Admin »

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #4 Dato: Februar 09, 2018, 15:29:21 15:29* »
Jeg har været så heldig, at finde og besøge søsterskibet J. Reginald Corah, der var stationeret i Swanage fra 1975 til 1991.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 17:34:43 17:34* af Admin »

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #5 Dato: Februar 12, 2018, 14:02:28 14:02* »
Modellen er i 1/12, og byggesættet indeholder, skrog og overbygning i glasfiber, delvis fræsede styren dele og så +400 hvidmetal dele, lidt af en mundfuld.
Naturligvis også en byggevejledning og to vejledende tegninger i 1/1, derudover en cd rom, med en del billeder af en færdig model, og så er det bare med at komme igang.
Tegningen har jeg beklædt med afdækninge solie, så der er mulighed for at markkere / tegne uden at ødelægge tegningen.

Kvaliteten er så som så, og der manglede markering (guide) til hvor de dele der skal monteres på dæk mm. skal placers. Der manglede også nogle dele, men de kan dog erstattes.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:34:27 18:34* af Admin »

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #6 Dato: Februar 15, 2018, 16:20:04 16:20* »
Alle hvidmetal delene (+400), blev gennemgået og støbe grater fjernet, og så blev de fordelt i ca. 35 æsker med oplysning om hvor de skal bruges/monteres, så de er klar til den sidste finpudsning, maling og montering.

De to bådshager blev inden beviklingen, lakeret med vandbaseret gulvlak, det giver en fin silkemat overflade.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:35:26 18:35* af Admin »

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #7 Dato: Februar 18, 2018, 20:56:06 20:56* »
Det første der blev lavet var en arbejdsbedding, så er der styr på skroget under byggeriet.
Et tip:
En hovedpude, eller anden form for pude, er en rigtig god ide at have til denne størrelse skrog, det beskytter skroget under bygningen/håndteringen.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:35:57 18:35* af Admin »

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #8 Dato: Februar 25, 2018, 10:21:14 10:21* »
Der er ting der skal monteres under og over vandlinjen bl.a. nogle udstødnings ventiler og bundventiler, hvilket kræver at der bliver boret div. huller. For ikke at få alt for megen lim uden for limstedet, blev der sat tape over hullerne, derefter blev noget af tapen fjernet lige akkurat der hvor limen til ventilen skal være.
Limfladen blev slebet, så limen (epoxyen) kan få en god overflade, at hæfte på.

For at sikre 100% tæthed, blev der indvendig lagt glasvæv over hullerne, og vævet blev sikret og mættet med epoxy iblandet filler, købt hos LKR Epoxy ApS. http://lkr-epoxy.dk

Billedet viser en af ventilerne.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:37:05 18:37* af Admin »

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #9 Dato: Marts 04, 2018, 17:44:40 17:44* »
For at der kan være plads til skruerne, er det nødvendigt at gøre afstanden fra A-holderene til skroget lidt større. Der skal prøves rigtig rigtig mange gange med forskellige afstands stykker (som jeg har lavet i styren), før den rette afstand er acceptabel. Afstanden betyder noget hvis jeg senere vælger, at skifte de medfølgende hvidmetal skruer ud, med nogle større i messing.

Inden A-holderne gøres fast til skroget, med fire 2,0 mm messing bolte og møtrikker i hver holder (der er f…. ikke megen plads til fingrene), skal man også sørge for, at stævnrørene har den rette position/linje, så der ikke opstår skævheder i gennemføringen, når dette er acceptabelt, kan holderen limes fast og bolte og møtrikker sikres med epoxy.

Beklager række følgen af billederne.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:37:58 18:37* af Admin »

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #10 Dato: Marts 17, 2018, 14:34:28 14:34* »
Ind i mellem går det ikke så hurtigt med byggeriet, men der er altid lidt man kan lave.
Syntes rattet skulle ligne det, der er på søster båden som jeg besøgte.
Så det var bare med at komme i gang med polering af hvidmetallet, derefter lakering med klar silkemat lak inden beviklingen. Lakken gør, at fingrene ikke bliver ”sorte” så de ikke smitter af på den hvide snor.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:40:40 18:40* af Admin »

tica

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Indlæg: 1065
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #11 Dato: Marts 17, 2018, 15:25:37 15:25* »
Citér
SHR skrev:

For at der kan være plads til skruerne, er det nødvendigt at gøre afstanden fra A-holderene til skroget lidt større. Der skal prøves rigtig rigtig mange gange med forskellige afstands stykker (som jeg har lavet i styren), før den rette afstand er acceptabel. Afstanden betyder noget hvis jeg senere vælger, at skifte de medfølgende hvidmetal skruer ud, med nogle større i messing.


Hej Steen

Personligt så ville jeg skrotte de hvidmetal skruer ud med messing med det samme, de er noget af det værste knald der er lavet hvis modellen skal sejle. De bliver nemt deformeret ved slag og stød samt der er ikke i særlig god balance så de kan nemt give uønskede vibrationer ved sejllads.

Mvh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #12 Dato: Marts 17, 2018, 17:54:21 17:54* »
Citér
tica skrev:

Citér
SHR skrev:

For at der kan være plads til skruerne, er det nødvendigt at gøre afstanden fra A-holderene til skroget lidt større. Der skal prøves rigtig rigtig mange gange med forskellige afstands stykker (som jeg har lavet i styren), før den rette afstand er acceptabel. Afstanden betyder noget hvis jeg senere vælger, at skifte de medfølgende hvidmetal skruer ud, med nogle større i messing.


Hej Steen

Personligt så ville jeg skrotte de hvidmetal skruer ud med messing med det samme, de er noget af det værste knald der er lavet hvis modellen skal sejle. De bliver nemt deformeret ved slag og stød samt der er ikke i særlig god balance så de kan nemt give uønskede vibrationer ved sejllads.

Mvh
Carsten


Hej Carsten

Det ligger en L og R i messing til senere brug.

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #13 Dato: Marts 31, 2018, 09:05:41 09:05* »
Så blev redningskransene klar til grunding og maling. Den støbte bevikling der er på kransene syntes jeg ikke om, så de blev fjernet, der kommer senere en rigtig bevikling.
De to hvidmetal holdere til kransene passer slet ikke, så der måtte lige laves et par nye i messing, så nu mangler jeg kun, at købe den rette størrelse bolte til monteringen.
Håber EA Model-bygge materialer  ebbe.andersen(@)mail.tele.dk  har nogle jeg kan bruge.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:41:28 18:41* af Admin »

SHR

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 28
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #14 Dato: April 17, 2018, 13:49:09 13:49* »
Næste step, er motor fundamenterne.
Jeg valgte, at lave nogle kiler hvorpå der blev monterede en plade af krydsfiner. Inden pladen blev limet på kilen, monterede jeg fire 3mm bolte på hver plade, de blev efterfølgende sikret med en møtrik, så boltene ikke løsnede sig ved en evt. udskiftning af motoren. Alt blev naturligvis lakeret, her brugte jeg vandfast gulvlak, da det ikke giver nogen lugt gener.

Inden begge motorfundamenter blev limet fast, blev placeringen testet igen og igen, for der skulle jo ikke være skævheder når epoxyen var hærdet.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:42:56 18:42* af Admin »