Forfatter Emne: RNLI Alice Upjohn  (Læst 14462 gange)

servicechefen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #15 Dato: April 23, 2018, 21:18:26 21:18* »
Spændende model at følge, og en super beskrivelse af byggeriet.  Fortsæt endelig med det!

SHR

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #16 Dato: April 27, 2018, 14:52:40 14:52* »
Tak til servicechefen for interessen og tak for de fine ord, jeg skal nok fortsætte.
Ja det er en dejlig model men den kræver sin mand. Det er den første model jeg har kastet mig ud i efter, at have bygget og fløjet med RC svævefly i ca. 40 år.
Det ville være dejligt, om der var flere der ville dele deres erfaringer med os her på Skalamodelskibe.dk

Nu tilbage til byggeriet:
For at sikre, at begge stævnrør havde den samme position, monterede jeg et par løse afstands stykker på akslerne (plast slange), inden stævnrørene blev limet fast, de fik også lige et par støtter.

Så blev motor installationen færdig, og hullerne i skroget lukket med epoxy.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:44:57 18:44* af Admin »

SHR

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #17 Dato: Maj 01, 2018, 21:40:30 21:40* »
Da noget af rælingen skal flugte med det nederste dæk mellem for og agter dækket, skulle der fjernes noget glasfiber. Det letteste er, at bore en hulens masse små huller, så man kan save/brække det overskydende væk. For at boret ikke skulle smutte, satte jeg maler tape (Tesa maler tape), på ydersiden og når boret brød igennem glasfiberen, havde jeg lagt noget hvidt relativt fast skum fra noget Tv/elektronik indpakning bag bore stedet, så var der styr på det.
Nu venter jeg kun på godt vejr, så jeg kan komme uden for og slibe, da det ikke er sundt for lungerne, at slibe glasfiber inden dørs.
Ps.: Beklager, men billederne kom til at ligge i omvendt række følge.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:46:01 18:46* af Admin »

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
RNLI Alice Upjohn
« Svar #18 Dato: Maj 02, 2018, 16:32:02 16:32* »
Smart at bore alle de små huller.

En Proxxon stiksav med fintandet klinge kan også anvendes. Det er vigtigt at save fra den rigtige side, så gel-coat ikke ødelægges.
Think twice - you can only cut once!

SHR

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #19 Dato: Maj 18, 2018, 22:16:37 22:16* »
På et tidspunkt skal skibet jo i vandet og afbalanceres. For at få ballasten så langt ned som muligt, har jeg lavet nogle aftryk af bunden i ler.
De skal så senere bruges til, at lave støbeformene i gips hvor i jeg smelter bly.

HUSK, at blyet afgiver giftige dampe ved smeltning.

HUSK, gør det uden for og brug maske og hansker.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:47:22 18:47* af Admin »

Axel

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #20 Dato: Maj 19, 2018, 09:27:05 09:27* »
Godmorgen,

Jeg valgte ballast til beton på en model af min, den lyse cruiser. For det havde jeg lavet støbeformene ifølge skrogformen. Samlet set var det 2,8 kg ballast. Det ville være et alternativ, forslag til at lede.

Mvh
Axel

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
RNLI Alice Upjohn
« Svar #21 Dato: Maj 20, 2018, 11:22:56 11:22* »
Hvis ballast ikke kun placeres på kølen, men også i siderne, så bliver skibet mere stabilt og ruller dermed ikke så nemt.
Think twice - you can only cut once!

Axel

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #22 Dato: Maj 20, 2018, 15:24:25 15:24* »
Jeg er også enig, her er ballasten fra en krydser. Det ligger under CWL. Siden han var flad, tjente han stadig som transportør for teknologien.
En del af vægten / Ballsat Jeg har igen figurativt placeret.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:50:36 18:50* af Admin »

SHR

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #23 Dato: Maj 20, 2018, 15:32:41 15:32* »
Citér
michaelbm skrev:

Hvis ballast ikke kun placeres på kølen, men også i siderne, så bliver skibet mere stabilt og ruller dermed ikke så nemt.

Hej Michael

Tak for tippet

Udover ballasten i kølen, kommer der også to accuer der bliver placeret lidt højere.

SHR

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #24 Dato: Juli 03, 2018, 21:51:19 21:51* »
Så er der sket lidt siden sidst, dog ikke så meget.
Rednings bælterne er nu blevet færdige, som jeg vil have dem.
Den støbte bevikling blev fjerner inden maling med rød og hvid, da malingen var tør, kom den nye bevikling på.
For at sikre, at den løse ende af tovet (som skal rinkes op på holderen), ikke skulle blive stiv af lakken når kransen og beviklingen fik en gang satin spray, blev de gemt i et sugerør, det virkede efter hensigten, så nu ligger de klar til montering.
Håber billederne taler for sig selv.
Forsat god sommer.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:51:25 18:51* af Admin »

SHR

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #25 Dato: August 18, 2018, 11:02:09 11:02* »
Så blev støbeformene til ballasten klar.
Efter gipsen var hærdet nogenlunde af, blev leret fjernet medens det stadig var lidt fugtigt det er det nemmeste (leret optog fugt fra gipsen),.
Nu skal gipsen så gennemhærde, for al vand skal ud, ellers risikerer man at formen springer.
HUSK, blyet afgiver giftige dampe ved smeltning.
HUSK, gør det udenfor og brug maske og hansker.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:57:45 18:57* af Admin »

SHR

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RNLI Alice Upjohn
« Svar #26 Dato: Oktober 30, 2018, 21:48:57 21:48* »
Hej igen

Så er der sket lidt mere på redningsskibet.

Iflg. tegningen, skal servoen til roret sidde i en kasse godt gemt under agterdækket.
Det er en løsning som jeg på ingen måde er vild med, jeg har aldrig (muret en servo inde), der skal altid være mulighed for et serviceeftersyn, eller et skift.

Så der måtte tænkes nyt.
Resultatet blev, at jeg bibeholdt kassen, men udskiftede bagstykket og tilpassede det så servoen blev fastholdt og bagstykket kunne skrues af og på (manglet lige at finde to messing skruer). Ligeledes sørgede jeg for, at servo ledningen kunne komme fri af kassen.
Der blev brugt masser af Tesa malertape, inden jeg var tilfreds og der kunne limes.
For at sikre, at det hele blev limet i den rette vinkel, brugte jeg en stump alu. vinkelskinne.
Skinnen er indvendig beklædt med tape, derved forhindrer man at emnerne sætter sig fast, uanset om der er vandfast lim eller epoxy.
Nu mangler jeg blot, at lakere kassen med vandfast gulvlak fra Trip Trap.

Billedernes kvalitet er ikke optimale, men jeg håber de kan tale lidt for sig selv.
Jeg håber også, de kommer i den rigtige rækkefølge, har tidligere haft lidt udfordring med det.
« Senest Redigeret: November 26, 2018, 18:58:41 18:58* af Admin »

SHR

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: RNLI Alice Upjohn
« Svar #27 Dato: December 22, 2018, 21:53:42 21:53* »
Så sker der lidt på AU.

Er i gang med, at klargøre div. “klistermærker”  til instrumenter m.m. fra BECC model accessories.
Da de endnu ikke skal sættes fast, hvad gør man så for at de ikke bliver væk.
Jo, man tager en Post-It, vender den om så klistersiden er opad, derefter sætter men de frigjorte instrumenter m.m. fast i limen.
Så er de tilgængelige og klar til senere brug.

Beklager kvaliteten af billederne, jeg er ikke en ørn til foto, men de skulle gerne illustrere ideen.

Der skal nok komme mere i det nye år.

God jul og godt nytår.

SHR

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #28 Dato: Januar 02, 2019, 15:54:33 15:54* »

Godt nytår til alle her på Skalamodelskibet.dk

Da masten skal lægges ned når båden skal ind i bådhuset, skal den da også kunne det på modellen.
Mastens støtteben, som er et T laves af to stykker messing som skal slaglodde sammen.
Nu var jeg “fraværende” da vi havde metalsløjd i skolen, så jeg valgte at gøre det på min måde, dvs. det blev limet sammen med 24 timers Araldit.
Som det fremgår af billederne, lavede jeg en jig på en stump balsa, for at sikre at de to stykker messing ikke forskubber sig medens limen hærdede.
Husk at file et spor der hvor de skal limes sammen, husk også at limstedet ligger oven på en stump tape, ellers limer man emnet fast på underlaget. Når det hele er fikseret sætter jeg en lampe oven over limstedet, derved hærdet limen hurtigt og den bliver mere hård.

SHR

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: Januar 09, 2019, 14:14:40 14:14* »
Når man nu har valgt en model der er lidt større end normalt, må man engang i mellem opfinde noget ala StormP.
For at sikre skroget, i mod at flytte sig medens den udvendige det af ror installationen bliver monteret, fandt jeg en gammen bagestrop som kunne holde skroget fast til en høj stol.
Endnu en gang svigtede mine fotografiske evner, beklager.