Forfatter Emne: Skoleskibet Danmark scala 1/75 speciel edition  (Læst 26537 gange)

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Skoleskibet Danmark scala 1/75 speciel edition
« Svar #45 Dato: November 16, 2016, 12:21:08 12:21* »
Fandt dette på Martec's fb side
Det ku jo godt se ud som der en bænk midt i båden.. Også ikke mere
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:33:25 10:33* af Admin »

Per Rise

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #46 Dato: November 28, 2016, 13:02:29 13:02* »
Spændende at følge dit projekt med Skoleskibet, som jeg i øvrigt selv er i gang med at bygge. Er dog ikke nået så langt som dig.

Min store udfordring lige nu, er at lave rækværk med messingtråd. Jeg finder det svært at lave nogle pæne drej og buk, specielt når der er 3 tråde og holdere, at holde styr på.

Har du nogle gode tricks til det pæne arbejde som jeg kan se kun kan lave.

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #47 Dato: November 30, 2016, 07:32:27 07:32* »
Citér
Per Rise skrev:

Spændende at følge dit projekt med Skoleskibet, som jeg i øvrigt selv er i gang med at bygge. Er dog ikke nået så langt som dig.

Min store udfordring lige nu, er at lave rækværk med messingtråd. Jeg finder det svært at lave nogle pæne drej og buk, specielt når der er 3 tråde og holdere, at holde styr på.

uuuuuuhh tak for de pæne ord..:D

1. Man skal ikke sætte holderne fast, hvis man vil lave det i et stykke..
2. Lav den ene, ja.. det tager tid, og skal laves om mange gange for at få det rigtige drej, men tråden er heldigvis nem at arbejde med, så sætter du alle holderne på tråden og setter dem løst på plads, for at se om alle hjørner er som du vil have dem.
3. så laver du 2 tråde mere magen til den første, altså kopier den ved at lægge dem du laver ovenpå den første.. tape den første fast til bordet..
4. når alle tråde er lavet, kører du alle holdere på, og begynder at montere holderne. Start med at lime hjørnerne fast, så har du stadig mulighed for at rette til, og de øvrige holdere kan du lime fra bunden af. Tynd cyano som løber ind i hullet og fastgør

Der er måske andre måder at gøre det på, og det var ikke helt den måde jeg brugte, men vil være den måde jeg gør fremover :D

Jannie

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #48 Dato: November 30, 2016, 11:33:23 11:33* »
Citér
jangroth skrev:

Citér
Per Rise skrev:

uuuuuuhh tak for de pæne ord..:D

1. Man skal ikke sætte holderne fast, hvis man vil lave det i et stykke..
2. Lav den ene, ja.. det tager tid, og skal laves om mange gange for at få det rigtige drej, men tråden er heldigvis nem at arbejde med, så sætter du alle holderne på tråden og setter dem løst på plads, for at se om alle hjørner er som du vil have dem.
3. så laver du 2 tråde mere magen til den første, altså kopier den ved at lægge dem du laver ovenpå den første.. tape den første fast til bordet..
4. når alle tråde er lavet, kører du alle holdere på, og begynder at montere holderne. Start med at lime hjørnerne fast, så har du stadig mulighed for at rette til, og de øvrige holdere kan du lime fra bunden af. Tynd cyano som løber ind i hullet og fastgør

Der er måske andre måder at gøre det på, og det var ikke helt den måde jeg brugte, men vil være den måde jeg gør fremover :D

Det er nok også vigtigt at tråden ikke er "krøllet" inden man går igang. Selv helt små buk virker meget voldsomme når de kommer på modellen.

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #49 Dato: December 17, 2016, 06:00:52 06:00* »
Ja.. jeg er i live endnu.. :D
Der sker lidt i byggerummet... meget lidt.. det er kun lidt tid af gangen, som hovedsageligt er gået med at male småting, klar til montering.. Og hver gang jeg får den ide, at det er jeg ikke sikker på jeg vil lave, stopper jeg.. For så bliver det ikke godt nok.. :| og det vil jeg senere fortryde.. så enten eller.. B) Regner med at give den fuld gas igen i juleferien..

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #50 Dato: December 28, 2016, 16:30:49 16:30* »
Det er som om det kniber lidt med koncentrationen *helplees*

Træder lidt vande og har ikke det helt nødvendige drive i dette projekt lige pt, men lidt sker der da. Ved godt at det sker i perioder på større projekter, og det bare er en tid som skal overståes.. Det hjælper jo hellere ikke at tvinge sig selv ud i færdiggørelse, for så bliver det noget hø.. Men har dog tilbragt det meste af dagen i dag i det kreative rum, dog med en lidt lang middagspause. :D Men dælme om jeg ikke også skal arbejde her mellem jul og nytår..:|

Lidt fra den sidste måneds nuseri.

Og ja.. motorbåden har fået træbund indeni, og der skal laves en lille bænk i midten

Nu passer de forskellige ting, og jeg er gået i gang med at lægge lister på de 2 udhæng.. :)

Af en eller anden årsag er mine nye billeder lavet om til jpeg.. I guder altså det her it tager tid *bugs* De billeder jeg henter fra icloud kommer hjem i jpeg format, og når jeg gemmer billederne på pc, kan jeg ikke vælge jpg format.. Hvad sker der..?? Har hentet en konverter og lavet dem til png..
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:34:13 10:34* af Admin »

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #51 Dato: Marts 25, 2017, 07:41:28 07:41* »
Ja.. det er ikke fordi tråden er død, ting tager bare lidt tid.. :D

Man bruger jo faktisk ret meget tid på at opdatere denne tråd, med download af billeder, konvertere og komprimere..
Siden Jul er der ik sket så meget, da jeg har haft gang i nogle andre projekter, men lidt er der sket.
Alting er bare sat på løs, da skibet skal på hovedet i gør det om afdelingen.. :|

Men først lidt om det der sket..
Jeg bruger lidt mørkere farver en skibets originale farver, og det er fordi jeg kan li den effekt det giver sammen med de messingting som ikke skal males.

Men nu kan i jo selv se og sige hvad i mener om det.. Den farve jeg bruger som bejse,  er den samme, den er bare fortyndet på de lysere dele, og når det får noget lak, syntes jeg farven kommer helt til sin ret, (grund farve på styrhus samt indvendigt på broen og hus til rat), har kun lavet prøver, og der er ikke noget af dette som er lakeret endnu.
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:35:52 10:35* af Admin »

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #52 Dato: Marts 25, 2017, 07:58:47 07:58* »
Her er så grunden til at ting ikke er sat fast.. :|

Jeg var så træt af måden jeg fik lavet bagenden på, at jeg har gået og samlet energi til at lave det om.
Så nu er det lavet rigtig.. :)

Så liste blev skåret af, skrog spartlet og malet, nye lister på og så få det malet hvidt igen..

Igen ikke efter tegning, da den nye liste er lavet af 2,5 mm halvrund plastik, og buen over er jo kun med som klistermærke..

Så nu kan jeg komme videre med de sidste mørke lister på bagenden, og få det hele lakeret, så der kan komme fine koøjer i med vindue.. :D
« Senest Redigeret: December 02, 2018, 10:37:15 10:37* af Admin »

Thomas41

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #53 Dato: Marts 30, 2017, 07:57:36 07:57* »
Hej Jan,
Spændende at se, hvor flot og "anderledes" din model bliver, i forhold til min egen. (Jeg skal nok lægge nogle billeder op senere). Interessant med din messing fittings. Har du efter pudsning lakeret dem?
Efter 28 år, er alle mine messing stumper blevet godt og grundig mørke, så jeg vælger at male det meste.
Også interessant at se den flotte båd, du har på kabystaget. Jeg selv må - hvis jeg skal være tro mod Skoleskibet anno 1989, som jeg bygger - montere den sureste og mest mølædte livbåd, man kan forestille sig. Efter min tur på togt 75, blev den vistnok smidt ud.

mvh
Thomas

jangroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #54 Dato: April 01, 2017, 07:14:23 07:14* »
Citér
Thomas41 skrev:

Hej Jan,
Spændende at se, hvor flot og "anderledes" din model bliver, i forhold til min egen. (Jeg skal nok lægge nogle billeder op senere). Interessant med din messing fittings. Har du efter pudsning lakeret dem?
Efter 28 år, er alle mine messing stumper blevet godt og grundig mørke, så jeg vælger at male det meste.
Også interessant at se den flotte båd, du har på kabystaget. Jeg selv må - hvis jeg skal være tro mod Skoleskibet anno 1989, som jeg bygger - montere den sureste og mest mølædte livbåd, man kan forestille sig. Efter min tur på togt 75, blev den vistnok smidt ud.

mvh
Thomas

Hej Thomas..
jo tak... ;) Nu er det jo fra en anden tråd du ved at jeg pudser mine fittings i brasso, men ja.. har ikke gjort det, men overvejer faktisk at lakere dem, for at de ikke skal oxydere, og dermed blive sorte med tiden.. Det er jo fuldstendig umuligt at komme til at pudse dem når skibet er færdig..  Nogle af fittingsene vil dog blive malet.. f.eks. alle dem til rebstigerne bliver malet sorte.. Er i øvrigt gået i gang med at lakere bunden af skroget og de bejdsede ting, og det spiller bare max.. Sån noget som broen får en dejlig rødlig glød.

Der findes jo rigtig mange versioner efterhånden af det skib, eftersom mange vælger ligesom dig, at bygge fra det år som man var med skibet, og skibet har jo gennemgået meget store forandringer, siden det blev søsat i Nakskov d. 19 nov 1933.
Mange skibe er jo bygget i en tid hvor sociale medier ikke fantes, og det er begrænset hvad der er af gode billeder af de forskellige moddeler på nettet, og vil da kun opfordre folk der læser dette og som har en model af skoleskibet, gå på fb at gå med i gruppen https://www.facebook.com/groups/460704997603846/ som er en gruppe kun for skoleskibet fra billing boat, og læg nogle billeder og historie op.

Brian F

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Skoleskibet Danmark scala 1/75 speciel edition
« Svar #55 Dato: December 29, 2018, 18:49:42 18:49* »
Hej til alle på denne side.
Jeg ved ikke om det er det rigtige sted jeg “poster” og jeg ved heller ikke meget om benævnelserne på skibe men jeg har studeret denne side meget da jeg ikke synes tegningerne fra Billing Boats er super gode
Jeg har købt modellen Skoleskibet Danmark (det er nok ikke speciel edition) og er i gang med arbejdet som jeg nyder.
Jeg har undret mig over det lille “hus” under dækket i stævnen. På modellen er der et koøje men på billeder er der to. Er der en god forklaring på dette?
Mange hilsner og godt nytår
Brian Fatum.

Per Rise

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #56 Dato: December 30, 2018, 08:54:30 08:54* »
Hej Brian
Du vil opleve, efterhånden som du kommer frem, at tegningerne er både forvirrende og mangelfulde. Der er mange gange, hvor du må beslutte selv hvordan det skal se ud.
Jeg bygger "special edition" og har kun ét hul i det lille hus - uden messing koøje.

God fornøjelse med byggeriet. Jeg har foreløbigt brugt næsten 3 år på min model, men er i gang med sejl og rigning. Det tager tid.

Godt nytår til alle

/Per Rise

Brian F

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #57 Dato: December 31, 2018, 18:37:42 18:37* »
Hej Per.
Tak for svaret, det kan vist siges at det gør opgaven mere interessant.
Gad vide om nogen har prøvet at gøre Billing opmærksom på det.
Mvh. Brian.