Forfatter Emne: Kongeskibet ” DANNEBROG ”  (Læst 496 gange)

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Kongeskibet ” DANNEBROG ”
« Dato: December 24, 2019, 10:02:43 10:02* »
Flyttet fra den gamle side hvor den lå som en artikel af Fritz Jensen

Kongeskibet ” DANNEBROG ”

Hej mit navn er Fritz Jensen og har bygget modelskibe i mange år, først byggede jeg de forskellige byggesæt, og de sidste 30 år har jeg bygget helt fra bunden, altså startet med en tegning. Min stor drøm var at bygge vores smukke kongeskib, og jeg skrev til vores Dronning, blev derefter ringet op ad Dronningens jagtcaptain. Vi havde en lang snak og senere blev min kone og jeg inviteres ombord på kongeskibet ”DANNEBROG” en stor oplevelse, på billedet her er jeg og jagtcaptain ved at beundrede flotte tegninger, derefter en rundvisning på det smukke skib,lidt historie om skibet:

Dannebrog blev bygget i 1931-1932 på Orlogsværftet i København, som afløser for det forrige kongeskib hjuldamperen Dannebrog fra 1879. Skibets skrog er bygget af stål i nittet konstruktion på et tværskibs spantesystem, skibet har klipperstævn og elliptisk hæk. Set udefra kan kongeskibet deles i to sektioner. Foran skorstenen er plads for besætningens underbringelse, laster og maskine. Agten derfor er den kongelige afdeling, som i hospitalskibsrollen vil være underbringelse for patienter. Ved anløb af danske og udenlandske havne benyttes det overdækkede agterdæk til receptioner.

Jeg har derefter været ombord  på Dannebrog nogle gange. Et stort billede af skibet blev sat i glas og ramme, og sendt til regentparret til deres sølvbryllup jeg fik derefter et flot takkebrev tilbage billede og signatur.

Fritz Jensen
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Odenwald

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Kongeskibet ” DANNEBROG ”
« Svar #1 Dato: Januar 01, 2020, 14:03:55 14:03* »
Hallo Modell-Schiffbauer,

ich wünsche euch ein gesundes und erfolgreiches neues Jahr 2020.

Mein Name ist Bernd und bin seit einiger Zeit beschäftigt mit der Konstruktion und dem Bau Eurer Königlichen Yacht "Dannebrog".

Diese schöne Yacht hatte ich auf einem Foto, beim Befahren des Nord-Ostseekanals gesehen, und sofort gewusst, Die ist es!
Leider scheint es, dass sich kaum ein Modellbauer damit beschäftigt. Als einzige Unterlagen im Netz sind Fotos erhältlich.
So habe ich versucht aus fast 700 Fotos eine möglichst originalgetreue Modellyacht im Maßstab 1:78 zu konstruieren.
Nun fand ich auf Eurer Seite einen Beitrag, über einen Modellbauer, der die Dannebrog schon realisiert hat.

Bisher habe ich in Modellbau-Foren noch keine weiteren Beiträge gefunden, würde mich aber gern mit Modellbaufreunden zur "Dannebrog" austauschen. Vielleicht hat jemand dazu Interesse.

Bis dahin freundliche Grüße, von Bernd

PS. anbei zwei Fotos (Konstruktion/Bau)