Forfatter Emne: Billleder af skibe  (Læst 3296 gange)

Martin

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Billleder af skibe
« Dato: Oktober 29, 2008, 23:01:51 23:01* »
Når der bliver taget billeder af alle slags skibe hvorfor er det så ALTID styrbord side (højre side) at man tager billeder af??
Bagbord side kan vel være lige så køn???

Jeg syntes det er meget sjælent at man ser Bagbord side(Venste side)

Det samme er på genneralarrangement hvor man ser skibets styrbord side i opstalten.

:(??????

tidligereadmin

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Billleder af skibe
« Svar #1 Dato: Oktober 30, 2008, 07:53:04 07:53* »
Hvad jeg ved af så er det bare noget man bare gør over hele verden på nær  amerikanerne de vil kun ha skibene set fra bagbord.

Det samme er det også med tegninger på Modelskibe/Både osv..
[

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
Billleder af skibe
« Svar #2 Dato: Oktober 30, 2008, 07:57:47 07:57* »
Jeg er i gang med en model fra Graupner, og der er GA kun vist fra bagbord.

Jeg fandt tre tegninger hos et engelsk rederi, og der var alle tre færger vist fra bagbord.
Think twice - you can only cut once!

Martin

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Billleder af skibe
« Svar #3 Dato: Oktober 30, 2008, 09:50:02 09:50* »
Tak for svaret dvs jeg var ikke helt forkert på den;)

Det er jo bare sådan hvis man vil bygge en færge som jeg går meget op i så kender jeg mange færger som ikke er helt ens da der  kan være flere eller færre vinduer eller sideport og lign.

Men der er et eller andet med styrbord side for når skibe sejler til fremmede lande har man det pågældende lands flag i mastens styrbord side og rederiflag i bagbord side.

Men tro mig jeg har sejlet med en flagskipper og jeg fik virkelig læst
teksten da jeg havde sat gæsteflaget forkert.

Christian P

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Billleder af skibe
« Svar #4 Dato: December 02, 2013, 05:47:50 05:47* »
Hej
Da jeg sejlede med ØK lagde man altid den side til kaj der var nymalet i frihavnen, for ikke at at blive irettesat fra kontoret, måske er det samme med billeder?:)

Carsten B Thomsen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Billleder af skibe
« Svar #5 Dato: December 02, 2013, 10:09:34 10:09* »
Citér
Martin skrev:
Når der bliver taget billeder af alle slags skibe hvorfor er det så ALTID styrbord side (højre side) at man tager billeder af??
Bagbord side kan vel være lige så køn???

Jeg syntes det er meget sjælent at man ser Bagbord side(Venste side)

Det samme er på genneralarrangement hvor man ser skibets styrbord side i opstalten.

:(??????

Hej Martin

Måske skyldes det et-eller-andet psykologisk noget med, at det har med læseretningen at gøre  - måske "forstyrrer" det øjet mindst, når læseretningen følges ?.
(Her ses der så bort fra "læsevanerne" i Mellemøsten og Fjernøsten).

Jeg kom i den forbindelse til at tænke på Steven Spielberg's kultfilm "Duel", hvor bilerne i starten primært kører henover skærmen i læseretningen, men at de - efterhånden som spændingen stiger - også begynder at køre nedad og mod venstre på skærmen, hvilket "forstyrrer" øjet mere.
Det må en-eller-anden psykologiprofessor sikkert kunne udtale sig mere begavet om - men lur mig om ikke det er et kommunikativt trick, der bruges mere eller mindre bevidst ?.

Indenfor min anden store interesse - tog og jernbaner - ser man ofte samme fænomen.
Selvom samme lokomotiv er blevet fotograferet af adskillige jernbanefotografer, så har de ofte taget billeder af den samme side eller af den samme ende af maskinen, sådan at en af siderne er den mere eller mindre "ukendte" side.
Og mange lokomotiver er netop heller ikke ens på begge sider, eller - også for diesellkomotivernes vedkommende - i begge ender.