Forfatter Emne: RC til Dragen  (Læst 12107 gange)

Viggo Munck

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #15 Dato: Januar 07, 2009, 11:35:56 11:35* »
Jeg har skrevet til modelskibet.dk og bedt om et forslag.
Lad os se hvad de kan komme op med. De risikerer jo, at skulle levere og få god omtale her på siden. *dog*
Vh
Viggo
Husk at tjære gør fødder og lunger sorte

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #16 Dato: Januar 07, 2009, 15:16:48 15:16* »
Hej Viggo

Glæde rmig at du er kommet igang med byggeriet (husk billeder, så vi andre kan følge lidt med!:) ).

Fordelen ved en sejlvinde kontra en servo er dels at sejlvinden har en større trækkraft, og at du under dæk "kun" skal skaffe plads til sejlvinden (+ snoretræk) - der skal ikke være al den plads som en servo med en lang arm på kræver.

Om hvorvidt en sejlvinde kan trække både storsejl og en fok er nok et spørgsmål om sejlarealet (antal cm2). Hvis du kigger i mit galleri under "Heimdal" kan de måske danne dig et indtryk af hvad en sådan standard sejlvinde formår; storsejlet kører på een vinde, og de to forsejl kører på en anden vinde.

Grunden til at jeg har valgt to, skyldes nu knapt så meget at jeg ikke tror at een ikke kunne klare jobbet, men mere at der skal stilles forskelligt på de to typer sejl:
Storsejlet skal bare slækkes ud og hales tot - vinden klarer så at presse bommen ud.
Forsejlene (især klyver (og jager hvis man har sådan een - hvilket jeg skal have på mit nyeste projekt "Jens Krogh) - kig evt. i galleriet) skal trækkes "over" forstaget for at så rigtigt.
Dette medfører at der skal laves 2 uafhængige "skøde-træk" under dæk 0 2 sejlvinder.

Mvh
Steen
De eneste dårlige spørgsmål er dem, der IKKE bliver stillet! :)

Viggo Munck

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #17 Dato: Januar 08, 2009, 13:31:09 13:31* »
Prisen på den sejlvinde du anbefaler er 25 Euro.
Det er 185 kroner plus levering.
Vh
Viggo

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #18 Dato: Januar 10, 2009, 15:13:20 15:13* »
Hej Viggo

Har lavet en principskitse der viser hvordan jeg har installeret RC i "Heimdal" - og især hvordan skødetræk og lignende virker. Vedhæfter billedet nedenfor:

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #19 Dato: Januar 10, 2009, 15:14:38 15:14* »
Ojjj - det virkede! *eek*

Jeg KAN da bare det der!!!! *clap*

Viggo Munck

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #20 Dato: Januar 10, 2009, 16:11:47 16:11* »
Kære Steen
Det ser ret flot ud. Er du i gang med at skrive en lærebog?*clap*
Jeg kan se, at det bliver nødvendigt at grave nogle huller i spanterne for at få alle linerne til at løbe ordentligt. Jeg kan se, at det ikke bliver et problem at anbringe sejlvinderne. Specielt når der kun skal være to.

Vh
Viggo

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #21 Dato: Januar 14, 2009, 11:33:13 11:33* »
Citér
Viggo Munck skrev:
......Det luv skøde skal - for ikke at hale den forkerte vej og for at se så naturtro ud som muligt - hænge slapt ned.
Men det kommer måske helt naturligt ved at stille vinden i neutral, så den bare løber med ud når det hales ind på det læ skøde?
Viggo

Hej - igen igen Viggo

Du nævner, at du ønsker at det luv skøde skal hænge slapt (som i virkeligheden), og det vil jeg give dig ret i; det bør det gøre.

Hvis du kigger på nedenstående foto af Heimdal, kan du se at dette sagtens kan lade sig gøre, hvis man bruger sejl-vinder: det luv skøde til fokken hænger slapt. (Luv skøde til klyveren vil ikke hænge slapt, idet skødet jo skal "løbe omkring" for-staget, og derfor altid vil være (delvist) strammet op - også på luv side). ;)

Viggo Munck

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #22 Dato: Januar 14, 2009, 12:01:28 12:01* »
Kære Steen
Jeg er overbevist om, at det kan lade sig gøre efter dit princip og det vil jeg bruge.
Din skitse over forløbet af linerne er meget fin.
Et sted har jeg set, at en af blokkene skal være fjederbelastet for at holde rundgangen stram, så linerne ikke løber af sejlvinden. Har du sådan en fjeder indbygget?

Jeg glæder mig til at deltage i fotokonkurrencen om det bedste billede af en modelbåd i sit rette element. Foreløbig er du den sikre vinder. *tup*
Vh
Viggo

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #23 Dato: Januar 14, 2009, 15:36:22 15:36* »
Kære Viggo

Glæder mig at du kan bruge mine tips. ;)

I forhold til at have en fjeder, der sikrer en konstant stram line, så kan jeg kun sige at det er absolut en rigtig god ide! Jeg har selv (efter-)monteret en sådan, da jeg fra starten IKKE havde en sådan, med deraf følgende "bekneb" i tovværket :(

Så jo - det bør du absolut gøre.

Har (igen :) ) lavet en lille principskitse, der viser min "efter-rationalisering"

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #24 Dato: Januar 14, 2009, 15:43:56 15:43* »
Citér
Viggo Munck skrev:
Jeg glæder mig til at deltage i fotokonkurrencen om det bedste billede af en modelbåd i sit rette element. Foreløbig er du den sikre vinder. *tup*
Vh
Viggo

Hej Viggo

Synes også selv at det er et godt billede - har dog ikke taget det selv. Mit eget favorit-billede af "Heimdal" i rette element er dette (eneste svipser er, at baggrunden ikke er helt vandret!):

Viggo Munck

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #25 Dato: Januar 14, 2009, 16:12:10 16:12* »
Du kan da bare rette det lidt.
Sådan.
Vh
Viggo  :)

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #26 Dato: Januar 14, 2009, 16:13:55 16:13* »
HOV!!!*eek*

Du ka´ ski´ da også bare det det!!!*clap*

Tak for hjælpen.

Viggo Munck

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #27 Dato: November 22, 2013, 10:33:57 10:33* »
For laaaang tid siden - helt nøjagtigt i 2008 - startede jeg på Dragen. Den skulle kunne sejle på egne sejl.
Der er løbet megen vand et eller andet sted hen siden, men nu er der sket noget.
I sommer var jeg i Ghana i to måneder og havde Dragen med.
Det er noget bøvlet at rejse med sådan en svend. Jeg havde den i en speciel designet kasse. Det blev let lettere af, at jeg måtte have to gange 23 kg med i flyveren.

Nu er den kommet med til Ramallah på Vestbredden i Palæstina og den blev søsat i swimmingpoolen forleden dag. Og den er tæt.

Riggen har været rejst, men jeg mangler at lægge dækket på. Planen var, at bruge det dæk der er med i kittet, men det er svært at få det til at passe ordentligt. Derfor skal der lægges lister på, men.... Det er ikke lige til at opdrive her på Vestbredden, men hvis der er en som ved hvor hobbymanden bor i Jerusalem, så er en adresse velkommen. :)

Men et par billeder skal der med, så I kan se hvad jeg har fået ud af det.

Den har nogle utroligt smukke linier.

Viggo Munck

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #28 Dato: November 22, 2013, 10:46:15 10:46* »
Der er ikke megen plads i skroget til noget som helst. Hvis jeg havde vidst hvad jeg havde rodet mig ud i, så var det nok blevet en anden model. Men nu er det blevet Dragen og så må jeg fuldføre.
Rorserveren er en mini udgave. Den er sat på skrå, men parallelt med rorskaftet.
Der er  ikke megen plads.

Viggo Munck

• Newbie
  • *
    • Vis profil
RC til Dragen
« Svar #29 Dato: November 22, 2013, 10:53:10 10:53* »
Sejlvinderne er anbragt forude.
Der er som sagt ikke megen plads. Den forreste styrer fokken. Der er en rundgang ned langs siderne og hen foran roret. Skøderne kommer op ved de to øskner og herfra til sejlet.
Storsejlet er styret af den bagerste sejlvinde. Rundgangen går ned langs bagbords side og tilbage i samme side. Der var ikke plads foran roret. Selve skødet kommer op midt i skibet.

Under den agterste vinde ses modtageren. Batteriet er ikke monteret.