Forfatter Emne: Bøjning af trælister.  (Læst 7265 gange)

Soren

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Bøjning af trælister.
« Dato: December 29, 2008, 09:26:50 09:26* »
Jeg har ladet mig fortælle at man bruger vand & salmiak og lader dem ligge der i ca 20 min og så skylle med vand bagefter.
Hvad er forskellen på at bare bruge vand ?
Og hvad forhold skal vand og salminak blandes i.

Hilsen Søren :D

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
Bøjning af trælister.
« Svar #1 Dato: December 29, 2008, 17:34:19 17:34* »
Trælister er nemmest at bøje, når de har ligget i blød i ammoniak i ca. 20 minutter (3-dobbelt salmiakspiritus og vand blandet 50/50).
Think twice - you can only cut once!

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Bøjning af trælister.
« Svar #2 Dato: December 30, 2008, 10:32:54 10:32* »
Hej Michael

Tak for tippet med amoniak - det har jeg aldrig hørt før! ;) ("Pinligt" når man tænker på at jeg har bygget modelskibe i snart 30 år!*eek*

Mvh
Steen
De eneste dårlige spørgsmål er dem, der IKKE bliver stillet! :)

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
Bøjning af trælister.
« Svar #3 Dato: December 30, 2008, 19:25:02 19:25* »
3-dobbelt salmiakspiritus:

Øhh, jeg vil ikke drikke det eller indånde det.

På flaskens etiket er der påtrykt de nødvendige forholdsregler og hvordan det håndteres.

Men giftigt - NEJ! Ellers ville det ikke kunne sælges i almindelige forretninger (Matas, Brugsen, byggemarkeder etc).

Min gamle mor bruger det til at pudse vinduer med. Det lugter grimt, men vinduerne bliver meget flotte! :)

PS: I mangel af bedre, kan man indkoge urin, der også indeholder ammoniak.
Think twice - you can only cut once!

Soren

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Bøjning af trælister.
« Svar #4 Dato: December 31, 2008, 13:01:21 13:01* »
Godt Nytår til alle...

På min har arbejdsplads kom der en patient ind der havde drukket det for at tage livet af sig selv.
Hun overlede ikke spiserøret var ætset væk.

Søren

tidligereadmin

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Bøjning af trælister.
« Svar #5 Dato: December 31, 2008, 14:43:39 14:43* »
*eek* tak for kaffe *eek*
[

Preben Glerup

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Bøjning af trælister.
« Svar #6 Dato: December 31, 2008, 15:01:11 15:01* »
:):) hej du spørger om at bøje nogle lister jeg har bygget mange modelbåde af træ hvor der skulle bøjes lister jeg brugte en gammel kedel hvor jeg havde monteret et metalrør der passede i listernes længde og oppe i toppen var der sat et låg der sad så jeg fik lidt overtryk  så puttede jeg listerne ind i røret i den tid det var nødvendig jeg btugte systemet over et campingblus
 mvh.
 hilsen
 preben  glerup

Soren

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Bøjning af trælister.
« Svar #7 Dato: Januar 01, 2009, 15:09:27 15:09* »
Godt Nytår.

Tak for alle jeres gode råd -så det er jo ligesom bare et tempraments spørgsmål om man vil bruge salmiak spiritus eller bruge damp men 1000 tak for rådene.

Søren

Viggo Munck

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Bøjning af trælister.
« Svar #8 Dato: Januar 01, 2009, 15:54:20 15:54* »
3-dobbelt salmiak eller ammoniak (det er det samme) har faremærkning ÆTSNINGSFARE.
Det er en skrap base på linie med natronlud eller natriumhydroxid.
Det lugter ad h til og hvis man indånder det risikerer man skader på lungerne.
Da det for år tilbage blev brugt meget mere ammoniak i landbruget til gødning var der hvert år ulykker med det, nogle med dødelig udgang.
Jeg vil anbefale, at man ikke bruger det, specielt når der er ufarlige og miljøvenlige metoder til rådighed.
Hvis man bruger ammoniak bør man gøre det under emhætten og bruge gummihandsker.

Det er selvfølgelig ikke ufarligt at dampe listerne over kogende vand, da man kan skolde sig både på vandet og på dampen.

Venlig hilsen
Den lille Kemiker (og det er ikke engang løgn)
Viggo
Husk at tjære gør fødder og lunger sorte

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Bøjning af trælister.
« Svar #9 Dato: Januar 01, 2009, 16:57:10 16:57* »
Hej alle

Da jeg sidst skulle bøje lister (3 x 10 mm fyrretræ) gjorde jeg følgende: Lagde dem i blød i badekarret i MINIMUM 1 døgn (da vi efterfølgende afskaffede badekarret, brugte jeg guldfiskebassinet *hilarious* ).

Efterfølgende kunne jeg så gøre dem yderligere bøjelige ved at trække dem hen over damp fra en gammeldags vandkedel. Straks efter placerede jeg dem på spanterne og hæftede dem i første omgange kun med stifter. Når listen efte 1 - 2 døgn var tør, så kan man tage den af, og den bibeholder nogenlunde den form, den er holdt i.

Til slut er det rimeligt let at lime den fast - da det på grund af formen kan ske stort set uden at der er nævneværdige spændinger i træet.

En af mine klubkammerater fra den tyske klub (http://www.minisail-classic.dehttp://) jeg er medlem af, bygger udelukkende i egetræ, og med den slags træ er det ikke nok med lidt vand og lidt damp fra en kogende kedel. Manfred - som han hedder - har bygget sin egen lille "svedekasse", hvor han kan "koge" egetræet. Han har fortalt mig, at han nogenlunde kan følge den "opskrift" som de rigtige, gamle skibsbyggere brugte, når de havde egetræ i svedekasser, nemlig "Een time pr. tomme trætykkelse". Dette kan - sådan ca. omsættes til skalabrug.

Mvh
Steen
De eneste dårlige spørgsmål er dem, der IKKE bliver stillet! :)

Fritz Jensen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Bøjning af trælister.
« Svar #10 Dato: Januar 03, 2009, 20:03:02 20:03* »
Hej og godt nytår til alle!
Jeg har i mange år bygget modelskibe, og har altid kun brugt varm vand fra brusekabinen, når listerne er våde bliver de sat på spanterne med en stift, og når de er tørre har de den bøjning de skal have, så nemt kan det gøres.
Venlig hilsen
Fritz Jensen