Forfatter Emne: Kartonbyggede både  (Læst 3973 gange)

dsmj

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Kartonbyggede både
« Dato: Februar 24, 2009, 18:23:29 18:23* »
...Det er vist min (dsmj) "skyld", at emnet er bragt på bane. Jeg skulle have lidt hjælp med at få  red.billeder der kan sættes ind på min profil. Således slap det ud, at jeg bygger mine modeller - fremdels af karton. ikke "pap"! som nogle fejlagtigt opfatter det. Det er min erfaring, at karton ringeagtes som byggemateriale, de "traditionelle" modelbyggere regner ikke karton for "rigtige" byggematerialer, heri begår de en megafejltagelse!! Karton er ent fortrinelig og meget velegnet mbyggemateriale, og det fremstilles i mange gode kvaliteter og tykkelser, det er let at arbejde med, ... det sviner ikke (ingen støv og savsmuld) - det fordrer ikke dyre værktøjer, og det er stort set "overfladebehandlet færdigt" inden anvendelsen.
I øjeblikket har jeg en model af "Bismarck" i  1:100 på bedding (vandliniemodel) med en totallængde på 2.59m!! Og! skroget er så stærk, at det kan bære min vægt 95kg!! ... uden at b ryde sammen!! Det er et spørgsmål om konstruktion.
Karton er yderst velegnet til f.eks standmodeller, men også sødygtige modeller kan man bygge af karton, det er udelukkende et spørgsmål om, at "forsegle" materialet mod vand og fugt  ... ganske som en træbygget model: Træet kan revne og "slå sig" ved kontakt med vand, karton bliver "blødt som smør" ... det er i al sin enkelthed forskellen.
Karton har - som føranført  - mange gode egenskaber og fordele: Det er relativt billigt - det fås i mange varierende kvaliteter, - det sviner ikke ved bearbejdelsen, det er let og bekvemt at bearbejde, - det kræver ikke avancerede værktøjer. Man kan stort set klare sig med en god saks, standleykniv ... og lim, ... og så er det et billigt materiale. Hertil kommer så de "normale" materialer: Maling, lak o.s.v.
Jeg har efterhånden 30 års erfaring med karton og bygger fremdeles i disse materialer, når det drejer sig om "stålskibe" træskibe skal - naturligvis - bygges i træ!
Med karton kan man nå fremragende resultater  der snildt kan stå mål med træ og glasfiber,på  en velbygget model kan man umuligt afgøre om det er karton, træ, eller glasfober der er anvendt.
Jeg kan varmt anbefale, at man forsøger sig med disse - lidt "utraditionelle" materialer, og man vil hurtigt erfare, at det er lige så velegnet som alt andet, og i mange tilfælde mere bekvemt at arbejde med. Jeg vil forsøge at lægge nogle billeder ind på min profil (dsmj), så kan man jo selv afgøre og bedømme resultaterne.*tup*

sigurd

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Kartonbyggede både
« Svar #1 Dato: Februar 24, 2009, 19:09:30 19:09* »
Hvor mange mm er det karton du bruger? Jeg kan ikke se nogle billeder andet end det der viser dit album, men det ser ret godt ud *tup*. Ville det ikke også være en god måde at bygge negativ formen når man bygger glasfiber?*hmm*
MV. Hilsen

Sigurd

tidligereadmin

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Kartonbyggede både
« Svar #2 Dato: Februar 24, 2009, 20:20:58 20:20* »
Glæder mig til at se mere om dette emne.
Men helt klart flotte modeller du har vist mig *tup*
[

dsmj

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Kartonbyggede både
« Svar #3 Dato: Februar 24, 2009, 21:10:01 21:10* »
jo, man kan sagtens anvende karton til en "negativ" støbeform. Jeg gjorde det da jeg skulle forlænge min egen sejlbåd med en m agterud, jeg byggede en "negativ" form i 1:1 altså bredde 1.8 m og længde 0.6 m og det fungerede fint. Kartonnen var overfladebehandlet således (fra fremstillingen) at slipmidlet i formen ikke ødelagde formen*clap*

dsmj

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Kartonbyggede både
« Svar #4 Dato: Februar 24, 2009, 21:15:08 21:15* »
Det karton jeg anvender til opstalt og spant er typisk 2 mm, til opklædning skærer jeg "planker" i samme tykkelse, når det "rå" skrog er opklædt  spartkler og pudser jeg det hele pænt glat, derefter  2-3 gange lak, og til yderklædningen som skal illuderer stålplader benytter jeg mellem 0.5-08 mm glat karton (det samme man anvender til "juleklip", men tykkelsen afhænger af modellens størrelse og målestok. Al overbygning: dækshuse o.l. anvender jeg samme type. Derefter er det den helt normale procedure med malerarbejde o.l.

sigurd

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Kartonbyggede både
« Svar #5 Dato: Februar 24, 2009, 21:27:00 21:27* »
Det lyser som en rigtig smart måde at lave sådan en negativ form på. Jeg tror det kunne blive lidt svært med normal flamingo selvom det bliver lakeret med vandbasseret lak og pudset til.. klart en måde jeg vil overveje.*tup*

Tak for tippet*clap*.
MV. Hilsen

Sigurd

dsmj

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Kartonbyggede både
« Svar #6 Dato: Februar 24, 2009, 22:12:04 22:12* »
Citér
sigurd skrev:
Det lyser som en rigtig smart måde at lave sådan en negativ form på. Jeg tror det kunne blive lidt svært med normal flamingo selvom det bliver lakeret med vandbasseret lak og pudset til.. klart en måde jeg vil overveje.*tup*

Tak for tippet*clap*.

ja, jeg synes også du skal prøve. "Hemmeligheden" ved at arbejde i karto, minder stærkt om principperne i pladeudfoldning, tænk på en kegle fremstollet af eet stykke, og så fold den ud, og du vil se, den har en uventet facon.

Bjarne Abel

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Kartonbyggede både
« Svar #7 Dato: Februar 20, 2014, 16:59:45 16:59* »
Hvor er det morsomt at se at andre end jeg bygger skibe i karton.   Jeg har faktisk anvendt 1mm karton glittet på den ene side til det meste af skibsopbygningen og anvender så 2 og 4 mm. til mellemdæk.  Ved større modeller anvender jeg en bund af spånplade således at den er solid.

På mindre færger har jeg også anvendt sammenlimede 4mm.  karton så færgen bliver som var den bygget af træ.

Karton er let at arbejde med og det går derfor meget hurtigere end hvis man arbejder i andre materialer.
Slutresultatet er som i orden.