Forfatter Emne: Maling - vand eller terpentin  (Læst 1644 gange)

Viggo Munck

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Maling - vand eller terpentin
« Dato: Maj 21, 2009, 15:05:23 15:05* »
Jeg har set, at Billingboats er begyndet at sælge vandbaseret maling.
Og nu vil jeg spørge de "gamle" garvede byggerister hvad deres mening er om de to typer.
Men vandbaseret menes ikke umiddelbart plastikmaling. Det kan være olieemulgeret.
Og hvad vil forhandlerne helst af med?
Og endelig hvad er kvaliteten af BB malingen?

Så har I noget at tænke over her i de lange "vinteraftener". *hmm*

Viggo
Husk at tjære gør fødder og lunger sorte

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
« Svar #1 Dato: Maj 21, 2009, 15:20:10 15:20* »
Malingen er fra amerikanske Testors, og er kendt blandt modelbyggere som maling i en meget høj kvalitet.

Malingen kan ikke anvendes på sejlende modeller, med mindre man efterfølgende giver den et lag lak (husk at teste maling og lak sammen på et stykke træ, inden modellen lakeres).
Think twice - you can only cut once!

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Maj 23, 2009, 20:25:20 20:25* »
Hej Viggo

Kender ikke konkret de malinger, som du nævner. Men kan fortælle at jeg altid benytter vandbaseret maling på mine modeller (både indvendigt og udvendigt). Til gengæld sørger jeg også for at de får indtil flere lag (skibs-)lak udvendigt. I den forbindelse kan jeg anbefale "Hempels" produkter.

det kan i øvrigt ikke undgås at der kommer lidt slid og lidt "knubs" på skroget i løbet af en sæson, så når vinteren er overstået, giver jeg altid mine skrog et nyt lag lak. Endnu er jeg ikke kommet så vidt at laget er blevet så tykt at det skæmmer, men på et tidspkt. kan det godt være at jeg bliver nødt til at slibe i bund, inden jeg giver lak.
De eneste dårlige spørgsmål er dem, der IKKE bliver stillet! :)