Forfatter Emne: Træ ?  (Læst 2736 gange)

Soren

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Træ ?
« Dato: August 15, 2009, 15:21:07 15:21* »
Hvis man bygge et skrog i træ er det så ikke en go ide at bruge 6 mm Birkefiner til spanter og køl.
Hvor tykke Balsaplader bruger i til overbygning - dæk

Hilsen Søren *dog*

Soren

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Træ ?
« Svar #1 Dato: August 15, 2009, 17:53:06 17:53* »
Tak for dine råd Jørn ( Gedved ).
Det var nu ikke såmeget prisen jeg tænkte på...
Jeg synes bare ikke der er så mange bygge markeder der har 6mm Birkefiner men jeg vil prøve Silvan.

Mvh Søren

Soren

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Træ ?
« Svar #2 Dato: August 15, 2009, 20:04:55 20:04* »
Det er pænt af dig men jeg skal bruge rimelig meget så jeg vil helst finde en stor plade kan se at viking hobby også har Birkefiner plader.

Søren

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
Træ ?
« Svar #3 Dato: August 15, 2009, 22:56:51 22:56* »
Modelskibet kan skaffe birkefiner (uden papirkerne) i op til 12 mm tykkelse - pladestørrelse 1270x1270 mm.

Drop en mail, da der skal bestilles i den kommende uge hos producenten.
Think twice - you can only cut once!

Steen B

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Træ ?
« Svar #4 Dato: August 16, 2009, 09:43:35 09:43* »
Hej Søren

Du skiver ikke om det er til en stand-model eller en sejlende model?

Hvis det er en sejlende model, så har jeg selv god erfaring med at benytte 6 mm. vandfast krydsfiner. Der er jo sådan, at der ALDRIG kommer vand ind i en sejlende model, for man har jo gjort ALT for at undgå det....meeeen virkeligheden viser jo, at det gør der alligevel.:(

Og selv om man - naturligvis - har givet alt det indvendige lak (indtil flere lag) , så er der alligevel altid et eller andet sted, hvor vandet kan trænge ind og ødelægge. Derfor mit råd (og jeg taler af erfaring); benyt vandfast x-finer, hvis det er en sejlende model.

Held og lykke med det. *tup*

Mvh
Steen
De eneste dårlige spørgsmål er dem, der IKKE bliver stillet! :)

Soren

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Træ ?
« Svar #5 Dato: August 16, 2009, 15:48:58 15:48* »
Hejsa Sten

Nej jeg fortalte ikke om det er til en sejlende model og det er det tak for dit råd Sten men er X - finer ligeså godt at bruge som Birkefiner eller som du skriver måske endda bedre...

Til dig Michael så foretrækker jeg at finde det i jylland og selv hente pladen men ellers tak.

Søren*inlove*

Lasse68

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Træ ?
« Svar #6 Dato: August 20, 2009, 08:25:12 08:25* »
Krydsfiner købt i et byggemarked eller en tømmerhandel i Danmark er ALTID vandfast. Forstået således at det er limet med en absolut vand- og kogefast lim, typisk en brun UH-lim. Man kan ofte se på de små stempler bag på, at der står "WBP" Weather and Boil Proof. Det har været forbudt at sælge ikkevandfast X-finer til byggeriet i mange år.

Når man så bygger hus mm. skal man bare huske at limen nok skal holde men træet skal stadig beskyttes mod råd og sollys mm.

Tilføjelse:

Birkefiner er også X-finer, og derfor vandfast limet.
Hilsen Lasse68

-------------------------------------------------
[small]....Maa du opgive kampen, det Gud forbyde, skal du vikle dig i Fanen og dø\".

Gammel Faneed
[/small]