Forfatter Emne: Tape fra Tamya  (Læst 2019 gange)

shipbuilder

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 106
    • Vis profil
Tape fra Tamya
« Dato: Oktober 21, 2009, 08:59:08 08:59* »
Er der nogen der tidligere har haft problemer med tape fra tamya??
Jeg har godt gang i Queen Elizabeth 2 i 1/450.. den bliver stor og flot.. men mit problem er at jeg skulle rette noget ved vandlinien, jeg er færdig med det og tager tapen af. tapen har kun lige været på i 5 min og tager malingen med af.. Hvad sker der?

MarkusAndersen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Tape fra Tamya
« Svar #1 Dato: Oktober 21, 2009, 09:27:35 09:27* »
Hej

Formoder engelsk ikke er et problem :-)

http://www.modelsbuzz.com/problems-getting-paint-to-stick-when-using-mask-103615.html

Jeg har kun lige kigget kort på artiklen, men det jeg læser er at overfladen der skal males ikke har været tilstrækkeligt behandlet. Dvs enten med grundmaling/primer eller tilstrækkeligt afrenset.

Evt. at der kan opstår problemer, hvis man ikke har ladet den underliggende maling tørre tilstrækkelig længe. f.eks 24 timer.
Jeg har hørt om at blanding af maling med forskellige opløsningsmidler kan give dårlige resultater, f.eks at det ene lag aldrig vil tørre. Men det er nok ikke dit problem :-)

Jeg kender selvfølgelig ikke din arbejdsproces, men skriv evt. lidt mere om hvad du har gjort før du malede.
Marcus Tullius Cicero (106-43 f.kr.) : Det er med mænd som med vin. Alderen gør de dårlige sure og de gode bedre.

shipbuilder

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 106
    • Vis profil
Tape fra Tamya
« Svar #2 Dato: Oktober 21, 2009, 09:57:33 09:57* »
Hej.. og tak for linket..
Jeg renser overfladen godt og bagefter ser om der evt skulle være "snask" i overfladen.. Men lige på den her prøvede jeg først at praime den og vente 2 dage.. så mat rød første gang så mat sort 1. gang og 1 gang gloss hvid (fordi den dækker bedst) og igen vente 2 dage.. Det har så gået fint..
men så da jeg giver rød 2.gang går det galt.. tapen har kun siddet på i 5 min og tager altså malingen med af.. øv.. jeg har så været ude at sejle i mellemtiden i 14 dage.. men det har givet samme resultat.. det skal så lige siges jeg kun maler med pensel og med olie maling fra humbrol..

MarkusAndersen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Tape fra Tamya
« Svar #3 Dato: Oktober 21, 2009, 15:42:52 15:42* »
Aner ikke om dette kan bruges til noget? Problemer med hvid på sort maling, selv om det er samme leverandør

http://modelskibe.informe.com/forum/yorkshireman-f27/byggeri-af-yorkshireman-t36.html#p72

Snakkede med en kollega, der maler modelbiler. Han har haft lignende problemer, hvor underlaget har været for glat til at det øverste lag maling har kunnet hæfte ordentligt.
Marcus Tullius Cicero (106-43 f.kr.) : Det er med mænd som med vin. Alderen gør de dårlige sure og de gode bedre.

shipbuilder

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 106
    • Vis profil
Tape fra Tamya
« Svar #4 Dato: Oktober 21, 2009, 20:45:55 20:45* »
hej igen.. det er ikke noget med det at gøre..
jeg kan igennem Tapen se om det er hæftet helt tæt.. og det skal gøres for ikke at ødelægge det sorte eller det hvide og sågar det røde.. malingen som sådan kan godt sammen.. men det der er mit problem er at det maling jeg har sat tapen på går med af når man tager tapen af..

tidligereadmin

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 876
    • Vis profil
Tape fra Tamya
« Svar #5 Dato: Oktober 22, 2009, 16:40:39 16:40* »
Ved godt at det er blevet sagt før i denne debat men din overflade er enten ikke fedt fri eller slibet godt nok.

Så jeg er bange for at du skal starte forfra igen. *hmm*
[

shipbuilder

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 106
    • Vis profil
Tape fra Tamya
« Svar #6 Dato: November 19, 2009, 10:03:26 10:03* »
*tup* pyh ha.. jeg fik den redet.. så nu ser det ud som det skal.. er lidt mere forsigtig med tapen nu.. :|