Forfatter Emne: Ny her  (Læst 3464 gange)

Marineinfanterist

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Ny her
« Dato: November 15, 2009, 15:16:02 15:16* »
Hej alle samme,

Jeg vil lige presæntere mig her da jeg er ny på forumet,

Jeg hedder bjarne og arbejder som våbenmekanikker i forsvaret, jeg faldt over forum her da jeg søgte lidt på nettet omkring modelbygning og klubber.

Jeg har før bygget plastic modeller, først fly derefter en hel det panser, gik lidt træt i det da jeg efterhånden brugte mest tid på at finde kilde matriel end og bygge, er blevet frisk på at bygge lidt igen og har tænkt mig at det skal være et skib, nærmere et liberty skib, tror jeg ender op med at ville bygge Flying enterprice fra Isbrandtsen rederiet.

Så hvis der er nogen der ligger inde med tegninger så er jeg meget intresseret, har forestillet mig at modellen skal være omkring 1.5-2 meter lang. Gerne bygget fra bunden af.

Mvh

shipbuilder

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Ny her
« Svar #1 Dato: November 15, 2009, 16:15:30 16:15* »
Hej Dig fra Marinen..

Du kan jo til at starte med se hvad JUMBO har lavet (skalamodelskibe.dk/forum/viewthread.php?thread_id=394&rowstart=0)

måske var det en idé at sige hej til ham.. ;)

Shipbuilder

skjold

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.dmbl.dk
Ny her
« Svar #2 Dato: November 15, 2009, 18:55:07 18:55* »
IOS
International Offshore Support Vessel Society
Dansk Modelbygger Laug.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Ny her
« Svar #3 Dato: November 15, 2009, 19:36:56 19:36* »
Hej

Jeg tror faktisk jeg har en tegning til dit projekt. Jeg kigger i morgen og vender tilbage :-)

Vh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

Marineinfanterist

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Ny her
« Svar #4 Dato: November 17, 2009, 12:02:50 12:02* »
Hej og tak alle, jeg har luret i jumbo´s tråd og det ser fint ud, jeg ved dog ikke om jeg har lyst til at købe en magen til, har egentligt tænkt mig det kunne være sjovt at gå og bygge en helt fra bunden, men jeg mangler som sagt tegninger med spante rids osv, jeg har søgt lidt på nettet, men min google fu ser ikke ud til at være så god for tiden *hmm*

MarkusAndersen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Ny her
« Svar #5 Dato: November 17, 2009, 12:20:50 12:20* »
(A)
http://my.att.net/p/s/community.dll?ep=16&groupid=231663&ck=
Helt nederst på siden.

NOTE : dette er et link til byggeplaner til 1:144 skala modelskibe beregnet til søslag. Der er spanterids og tegninger over overbygninger, men de er ikke specielt detaljeret - faktisk nærmest slet ikke. Nøjagtigheden burde være fin nok, men forvent ikke for meget. Prisen er til gengæld rimelig :-)

Om det lige kan blive til den du nævner ved jeg ikke. Tegningen er et generelt Liberty skrog.

(B)
Man kan købe et glasfiber skrog baseret på (sandsynligvis) ovennævnte tegning her.
http://www.ausbg.org/BSY/index.html
Skala 1:144 = 94 cm længde.
Marcus Tullius Cicero (106-43 f.kr.) : Det er med mænd som med vin. Alderen gør de dårlige sure og de gode bedre.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Ny her
« Svar #6 Dato: November 17, 2009, 19:24:15 19:24* »
Hejsa Marineinfanterist

Har lige checket mit "lager" og jeg har en tegning til et liberty skib, det er semi skala beregnet på at bygges i balsatræ. Længde er ca 100cm men man kan jo altid ændre forholdet men vil da men at en båd på 100cm er en ok størrelse.

Nu ved jeg ikke hvor du bor men hvis det er i nærheden af Køge så kan tegningen lånes ellers kan der tages et godt foto af den med måleskala.

Tilføjelse: Husk Liberty skibene blev bygget af flere værfter og samlet mange steder gennem krigen og de blev modificeret i en uendelighed gennem deres tjeneste, så find eET skib hvor der findes en fornuftig mængde data og fotos og så byg den, hvis du er til skala, vil du bare sejle så er en tegning som den jeg har en hurtig måde at bygge på :-)

Tilføjelse II: Du kan finde enkelte bøger på www.amazon.co.uk søg på liberty

Vh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

MarkusAndersen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Ny her
« Svar #8 Dato: November 18, 2009, 10:38:17 10:38* »
Liberty skibe er faktisk ret interessante at følge. Og ikke bare fordi de blev bygget i så store styktal i ekstrem fart.

Her er en tegning mere :
http://www.cornwallmodelboats.co.uk/acatalog/mar3142.html

"RAMON DE LARRINAGA" blev oprindelig bygget som "samconstant" i USA. Efter krigen sejlede den under britsik flag m.fl en periode indtil den gik til i 1967. Skibet var en standard Liberty model.

http://www.mariners-l.co.uk/LibShipsS.html
NAME                 BL'DR    ENG      COMP.
Samconstant      02        08         5.44

HISTORY
Lease lend to Britain
1944 MOWT (Furness Withy & Co, London)
1947 SKIPSEA, Sea SS Co (Wm.Brown Atkinson & Co, Hull) - British flag.
1948 RAMON DE LARRINAGA, Larrinaga SS Co, Liverpool - British flag.
1952 OKEANOPOROS, Okeanoporos Shpg.Corp.- Liberian flag (N. J. Pateras, London)
1962 KOSTIS A. GEORGILIS, Greek flag (same owners)
3.11.67 Aground Coco Islands after fire, burnt out and total loss.

Oversigt over værfter og liberty typer:
http://www.fiu.edu/~thompsop/liberty/liberty_list.html

Samconstant:
http://www.fiu.edu/~thompsop/liberty/liberty_listS.html  
    Name                 Yard          MCE    Builder   Way Keel Laid   Launched   Delivered  Type
Samconstant              BF          2621    2353      13  14-Mar-44  14-Apr-44  26-Apr-44
Marcus Tullius Cicero (106-43 f.kr.) : Det er med mænd som med vin. Alderen gør de dårlige sure og de gode bedre.

Marineinfanterist

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Ny her
« Svar #9 Dato: November 18, 2009, 18:21:28 18:21* »
takker endnu engang, en del af de sider faldt jeg selv over, har tænkt på om de ikke lå gratis tegninger af LS et sted på nettet men dem kan jeg ikke lige finde.

Har sådan set besluttet mig for at det er Flying Enterprise fra rederiet ISBRANDTSEN jeg vil bygge (hmm skulle man bygge den MED slagsiden)

Køge er okay, men jeg skal lige se hvornår det kan blive, jeg vil tro jeg kan få den skaleret op på mit job hvis jeg evt kan låne tegningen med.

Mvh

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Ny her
« Svar #10 Dato: November 20, 2009, 08:18:35 08:18* »
Du kan nok låne tegningen et par dage hvis det er :-)

Jeg har taget et foto af tegningen og skanner lige lidt data der høre til den. Send din e-mail til mig i en PM så sender jeg det til dig så kan du vurdere om det er noget du kan bruge :-)

Og igen så vil jeg anbefale dig at "nøjes med at bygge den første version direkte fra tegningen, da 1.5 - 2 meter model båd er stor og vil kræve en del ballast = tyng og uhåndterlig model (med mindre du bruger vandtanke eller udtagelig ballast.)

Og hvis du vil bygge i skala så er der nok ingen vej uden om at købe kvalitets tegninger og jeg syntes ikke det er så dyrt igen, der linkes bla til en tegning til £7.5 + forsendelse og hvis du vil bygge 1.5 -2m så er det en lille udgift i forhold til resten.

Vh
Carsten
Mvh
Carsten