Forfatter Emne: Flyvefisken  (Læst 46016 gange)

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #75 Dato: September 13, 2010, 18:13:25 18:13* »
så kan den godt få lidt mere blus på.. hehe... der skal være lys i lygten jo..

Ja jeg så den godt hos modelskibet.dk...  jeg tillod mig osse at tage lidt fotos af den. så jeg kunne se lidt detaljer når jeg kom hjem.
Den er flot bygget, og ser sku godt ud :-)
desværre havde michael ikke påhængsmotorene,, men bare byg nogen selv sagde han.. jaja godt med ham ;)

tidligereadmin

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #76 Dato: September 14, 2010, 15:55:13 15:55* »
Det er nu ikke så svært at lav sådan en motor kan godt hjælpe dig med at lave sådan en hvis du til dig.
[

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #77 Dato: September 15, 2010, 06:25:00 06:25* »
Mange tak webmaster..  men hvad koster det at specialfremstille sådan 2 stk ;)

Legede lidt med SMD dioder den anden aften.
Ønsket er at lave de lamper der sidder på dækket virkbare..  og det er jo lysstofrør på den rigtige. Så jeg fremstilte et amatur der er 2 cm lanft og 4 mm bredt.
Der skal så SMD dioder i fandt michaelbm og jeg ud af under besøget hos ham.

Fandt nogle 0603 dioder hos brinck.  de er MEGET små.. og svære at lodde..  havde heller ikke noget lakeret kobbertråd så måtte bruge stift monterings ledning.. ikke godt resultat men de lyser da.  Jeg har sat en kondensator i serie parallel med dioderne til at tage peakstrømmen ved opstart.

Her er det hele samlet uden lys i...  selve amaturet af dioder er bukket lidt pga varmen fra loddekolben..  skal lige finde en anden mulighed for at sætte dem sammen i stedet for den styren pind de sidder på nu.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 19:09:43 19:09* af tica »

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #78 Dato: September 15, 2010, 06:26:16 06:26* »
Her er der lys i alle dioder så lodningen holder selvom den er ret grimt lavet
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 19:10:05 19:10* af tica »

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #79 Dato: September 15, 2010, 06:27:28 06:27* »
Sådan ser det ud når der kommer glas over dioderne..  desværre er det i virkligheden muligt at se det er 6 enkelte dioder der lyser gennem glasset end her på billedet.
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 19:10:18 19:10* af tica »

FARF

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #80 Dato: September 15, 2010, 18:04:02 18:04* »
Hej oemfod. Jeg er ny i modelskibsfaget, men ikke i "skibsfaget" sejler til dagligt på et af de grå fartøjer :-9  med henhold til dit juletræ. så er der såvidt jeg kan se følgende lanterner på masten.  en hvid 360 graders toplanterne ( ankerlys )  dernæst ser det ud som om der er nogle røde 360 gr. over de i parvis anbragte rød over hvid over rød 360 graders der er anbragt på hver side af  masten.   her en forklaring:

som nævnt er den øverste hvide 360ér et ankerlys. Skibe over 50 meter SKAL føre to af denne slags hvor den bagerste skal være anbragt synligt lavere end den forreste. dette for at vise hvilken vej skibet vender. Skibe under 50 meter længde MÅ gerne have 2. men SKAL ikke.

de øverste røde ( er der 2 ? )  viser at der er farligt gods ombord.  dernæst kommer de forskellige kombinationer:

rød over rød sammen med nav.lanterne  = ikke under kommando.

rød over rød uden navlanterner men med ankerlys = grundstøder.

rød over hvid over rød med navlanterner = Begrænset manøverevne.  ( kan ikke føres uden navlys.

rød over rød over rød = hæmmet af dybdegang. ( kan ikke forekomme på en flex )

Navlanternerne består af følgende:

hvidt toplys synligt 225 grader.  rød og grøn sidemarkeringslys synligt 112,5 grader og en hvid agterlanterne synlig 135 grader. tilsammen danner de en 360 graders dækning.

der vil sandsynligvis også være en slæbelanterne der skal være gul. lyse 135 grader og sidde synligt lavere end agterlanternen.  håber det gav dig en ide om din belysning.

tidligereadmin

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #81 Dato: September 20, 2010, 15:14:23 15:14* »
hej oemfod

Det skal ikke koste dig en krone kun tiden til at lave en tegning til mig af motoren set forfra og fra siden.
[

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #82 Dato: September 29, 2010, 21:11:14 21:11* »
FARF: Tusinde tak for super instruktion i hvilke lys og hvordan og hvorfor.. Det er vildt lækkert med sådan en beskrivelse..  Jeg takker mange gange.
Hvis jeg har andre spørgsmål, håber jeg at jeg må forstyrre dig på mail.

Webmaster, det er et super tilbud..TAK!  Jeg har faktisk besluttet at den kun skal ha en påhængsmotor på. Men en nyere type.. 4 takter, men en stor en..  HK i massevis :o
Jeg finder et billede og lidt tegninger.. så kan vi lige tales ved... Tak igen.

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #83 Dato: September 29, 2010, 21:14:38 21:14* »
Spørgsmål om at lodde SMD LED´er

Meget eller lidt varme?

Fortinner i de små loddeflader først?

Flusmiddel?   jeg bruger 1 mm tråd med fluss i. er det okay?

Det jeg gerne vil er at lodde 8 til 10 SMD LED sammen. Sidden i parallel, og sidde meget tæt så de faktisk danner en stor LED. Så anoderne er i en side og katoderne i den anden side.

jeg har købt lakeret 0.15 mm kobbertråd nu, så jeg har de dele der skal til, men efter et forsøg der ikke gik så godt, vil jeg gerne lige høre hvad i gør.. Alle råd modtages med stor tak..

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #84 Dato: September 29, 2010, 21:14:40 21:14* »
Spørgsmål om at lodde SMD LED´er

Meget eller lidt varme?

Fortinner i de små loddeflader først?

Flusmiddel?   jeg bruger 1 mm tråd med fluss i. er det okay?

Det jeg gerne vil er at lodde 8 til 10 SMD LED sammen. Sidden i parallel, og sidde meget tæt så de faktisk danner en stor LED. Så anoderne er i en side og katoderne i den anden side.

jeg har købt lakeret 0.15 mm kobbertråd nu, så jeg har de dele der skal til, men efter et forsøg der ikke gik så godt, vil jeg gerne lige høre hvad i gør.. Alle råd modtages med stor tak..

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #85 Dato: September 29, 2010, 21:20:28 21:20* »
Gummibåden er stort set færdig..  den mangler motoren, og så reb på siden og lidt andre småting hist og pist..
Vil lige vise den lidt frem, hvis nogen er nysgerrige..

Her er den bare orange med sorte streger.. der gerne skulle ligne noget fra det virkelige liv..  nok noget skridsikrings agtig noget..
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 19:11:07 19:11* af tica »

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #86 Dato: September 29, 2010, 21:21:40 21:21* »
Her har den fået farve inden i og diverse bøjler på...
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 19:11:29 19:11* af tica »

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #87 Dato: September 29, 2010, 21:22:24 21:22* »
Anden side af gummi raceren
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 19:11:41 19:11* af tica »

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #88 Dato: September 29, 2010, 21:23:57 21:23* »
Sat på agterdækket af Flyvefisken, som jeg har besluttet at sende til Arden Bugten for at jagte pirater...  så den blir lavet lidt efter lyst og ikke helt skala som alle andre..  Dermed kan jeg osse opgradere den med nye radar og antenner osv...  Nemt ikk? :D
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 19:12:00 19:12* af tica »

oemfod

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flyvefisken
« Svar #89 Dato: Oktober 03, 2010, 15:45:02 15:45* »
Som i måske så tidligere havde jeg loddet lidt SMD led sammen... med et ikke ret kønt eller godt resultat.
Idag prøvede jeg så igen. Med tyndere tråd og en lidt andet måde at sætte dem op på.

Lavede en strip på 2 mm i bredden og limede dem på den med linsen nedaf.
Så kunne jeg lodde 0.15mm lakeret kobber tråd på som leder til + & -

Det virkede...  jeg glemte het at tage billeder mens jeg lavede den.
Men de kommer når jeg laver de 7 andre der skal bruges.

De skal bruges som lysstofamaturer rundt omkring på dækket.

her er den uden lys.. 

Selve amaturet er 20 mm lang og 3.5 mm bred.
lavet ud af U bjælke og en 1/2 rund rør i mat gennemsigtigt plast.

Der er 7 stk 0805 SMD LED indeni. Har brugt kold hvid efter råd fra Michael fra modelskibet. Tak for det Michael, det ser præcis ud som lysstofrør... 

LED købte jeg af HMSK..  dem skal jeg vist ha lidt flere af..  Han er god at handle med..  hurtig forsendelse og gode råd på mail. Tak HMSK
« Senest Redigeret: December 29, 2019, 19:12:23 19:12* af tica »