Forfatter Emne: Beklædning af skrog / tegne støttelinjer  (Læst 2816 gange)

MichaelCS

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Beklædning af skrog / tegne støttelinjer
« Dato: Januar 10, 2011, 10:03:20 10:03* »
Jeg har netop købt mit første modelsæt - det lille vikingeskib Roar Ege fra Billing Boats - og er hurtigt løbet ind i noget, jeg ikke rigtig kan hitte ud af. Nemlig hvordan jeg i beklædningen af skroget sikrer, at listerne sættes korrekt på.

Baggrund: Styr- og bagbordsside bygges hver for sig ved at lægge køl og mastefundament og beklæde hver skrogside med lister fra kølen og op ved at støtte sig til nogle midlertidige spanter. Det er det, jeg skal til nu. Siden skal de to halvdele samles, de midlertidige støttespanter fjernes og de endelige spanter sættes ind.

Men:

I vejledningen og på tegningerne angives, at der skal tegnes nogle "støttelinjer" på listerne, så man ved hvor næste liste skal limes på. Imidlertid er tegningen af beklædningslisterne i vejledningen i betydeligt mindre skala end modellen, så jeg kan ikke bruge den som 1:1 angivelse af, hvordan jeg skal tegne linjerne. Det gør det lidt svært. Her er ingen angivne mål, regler eller andet, jeg kan holde mig til.

Jeg tør heller ikke blot montere listerne UDEN først at tegne linjerne, for så kommer jeg nemt til at placere listerne for tilfældigt, så de næppe passer med de endelige spanter, når de engang skal monteres. Måske bliver skroget endda pivskævt.

What to do?

Beklager, hvis svaret er fuldstændig indlysende. Men husk, at I her har med en begynder at gøre :).

Bedste hilsener
Michael

skjold

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.dmbl.dk
IOS
International Offshore Support Vessel Society
Dansk Modelbygger Laug.

skjold

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.dmbl.dk
IOS
International Offshore Support Vessel Society
Dansk Modelbygger Laug.

MichaelCS

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Beklædning af skrog / tegne støttelinjer
« Svar #3 Dato: Januar 10, 2011, 12:38:31 12:38* »
Tak for links. Det ser imidlertid ud som om hollænderen har arbejdet med et sæt, hvor hjælpelinjer m.m. *er* påtrykt fra fabrikkens side af. Det er de af en eller anden mystisk årsag ikke på min model; der er ikke engang påtrykt numre på de enkelte dele, men de er dog til at identificere ud fra indholdsoversigten, så det går nok endda.

Jeg tror, at jeg prøver at tage fat i fabrikken, når de åbner i morgen. Måske de har en patentløsning på genvordighederne..

UPDATE: Jeg har netop talt med Billing Boats. De var fantastisk hjælpsomme og fortalte, at:

1) der skulle være mellem en og halvanden millimeters overlap pr. beklædningsplanke (hvor overlappet er mindst).
2) det er en god idé at gøre træet en smule fleksibelt i en blanding af vand og salmiakspiritus et par timer.
3) man med fordel kan bygge de to skroghalvdele samtidig for at sikre, at beklædningen lægges så ens som muligt.