Forfatter Emne: Konvertering af tegning til 1:50  (Læst 4052 gange)

MSF

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Konvertering af tegning til 1:50
« Dato: Januar 24, 2011, 16:08:02 16:08* »
Hey allesammen.

Efter at have bygget modelskibe fra Billing Boats i en årrække, vil jeg derfor gerne igang med at bygge et skib fra bunden.
Valget er faldet på "Carolineren" M/S Samka der er bygget på H.C Christensens Skibsværft i Marstal i 1956.
Dette er et skib som er spændende for mig da jeg selv er født og opvokset der og iøvrigt har let tilgang til billeder og data.
Har fremskaffet tegninger til skibet men de er desværre kun scannet ind på A4 ark, og søger derfor hjælp til at konvertere tegningerne til størrelse 1:50
Hva gør jeg?

Med venlig hilsen

Mads Friborg

skjold

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://www.dmbl.dk
IOS
International Offshore Support Vessel Society
Dansk Modelbygger Laug.

MSF

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Januar 25, 2011, 14:57:45 14:57* »
Tak for det fine link. Men det hjælper mig ikke synderligt. Men måske skal jeg præcisere.
Skibet skal opbygges med lister på spant og skal bruges som standmodel uden RC osv.
Men mangler simpelthen hjælp til at få lavet mine tegninger om til 1:50.

Er der ikke en eller anden herinde der kan give en løsning til det? Det ville glæde mig meget:)

Mvh Mads

FARF

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Januar 25, 2011, 18:58:28 18:58* »
Det var nok netop meningen med linket..  Bjarne der er byggeren af denne standmodel har jo nok tegningerne. modellen på siden er jo også 1:50 ;-)

MSF

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Januar 25, 2011, 20:05:07 20:05* »
Ja okay, godt ord igen. Men det kunne godt at der var andre der kunne svare på det. Det er jo sikkert mere simpelt end jeg lige tror.
Jeg skriver lige til Bjarne så.
Tak for hjælpen til Skjold og FARF.

MVH Mads

FARF

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Januar 25, 2011, 21:55:33 21:55* »
Hejsa Mads.
nja simpelt og simpelt.  hvis du kender dimensionerne på originalen, så kan du jo hurtigt regne skalaen på din nuværende tegning ud, og så er det jo blot at "forstørre" din nuværende tegning de krævede procent.. men prøv da lige Bjarne først..