Forfatter Emne: Vallejo primer (grunder) problemer  (Læst 3978 gange)

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
Vallejo primer (grunder) problemer
« Dato: Februar 06, 2011, 17:50:24 17:50* »
Hejsa

Nu har jeg arbejdet lidt med den indkøbt primer fra Vallejo og det driller noget.

Jeg bruger en Badger No 150 med M nål / dysse.

Problemet er at den meget hurtigt begynder at "sprutte" (smider dråber ud på emnet) og den stopper til.

Har forsøgt følgende uden forbedringer:

1: Fortynde med lidt demi vand.

2: justeret maling/luft (No 150 er en doubel action)

3: Skift fra Biltema kompressor til den store 2Hk 50l med reduktionsventil og vandudskiller.

Hvad bruger i til den primer ???

Vh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

michaelbm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
    • http://Modelskibet.dk
« Svar #1 Dato: Februar 07, 2011, 08:42:41 08:42* »
Jeg bruger en Badger Crescendo (175).

Primeren rystes godt (i flasken), og hældes direkte i airbush.

Lufttryk ca. 2,0 bar. Sprøjteafstand ca. 20-30 cm.

Alt virker perfekt :)

Dog skal airbrush gøres grundigt ren umiddelbart efter brug, da primeren hæfter alt for godt til al ting. Rengøring med terpentin.

Har du
1) Checket at nålen er helt lige?
2) Rengjort airbrush ordentligt?
3) Rystet flasken med primeren godt?
4) Har du vandudskiller på kompressoren?
Think twice - you can only cut once!

MarkusAndersen

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: Februar 07, 2011, 09:15:10 09:15* »
Min gamle airbrush spruttede i en periode indtil jeg fik skiftet gummipakningerne omkring dysehovedet.
Kan det evt. være fordi den ikke er skruet helt tæt, så gummipakningerne lukker ordentligt?

Generelt set er en grundig rengøring efter brug altid af det gode :)

/Markus
Marcus Tullius Cicero (106-43 f.kr.) : Det er med mænd som med vin. Alderen gør de dårlige sure og de gode bedre.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: Februar 08, 2011, 16:10:39 16:10* »
@Michael hvilken nål / dysse bruger du ?

Jeg har leget lidt mere med den. Og problemet er der stadig, det der sker er at der samles maling foran og omkring dyssen og dette tørrer hurtigt og det giver de "sprøjt" jeg nævner.

Jeg har ikke før haft de problemer med den, hverken med den billige mini Biltema kompressor eller den store i garagen.

Nålen er næsten ny, pistolen bliver altid adskilt og renset i bund efter brug (har brugt den en del til 2K autolak).

Kommer til at tænke på at nok har jeg skiftet nål en del gange men aldrig selv dyssen så det kunne jo være den der ved at være død. Hmmm tror jeg skal ud og handle lidt på fredag

Vh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

tidligereadmin

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: Februar 08, 2011, 17:00:32 17:00* »
for mig lyder det som om at du har dette problem.
" Tip dry "som det hedder når malingen tørrer ud på spidsen af nålen vil alle der airbrusher komme ud for på et eller andet tidspunkt. Du kan komme dette til livs på 2 måder.

1: fortynd malingen mere. ( Men ikke for tyndt da du vil    opleve løber.)
2: fjern maligen med to negle. plus brug noget demi vand i ny og næ sådan så pistolen også bliver ren inde i ( Dette gør jeg  )
[

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: Februar 18, 2011, 16:47:46 16:47* »
Så er problemet løst, efter at den blev splittet ad fandt jeg 1: nålen havde set bedre dage 2: Der manglede en lille pakning mellem den komplette dysse og huset.

Efter et smut til modeskibet og lidt danske kroner fattigere men med en ny nål og en komplet dysse virker den igen som den burde

God weekend :-)
Mvh
Carsten