Forfatter Emne: genopbygning af sejlbåd  (Læst 5384 gange)

christian_hvam

• Newbie
  • *
    • Vis profil
genopbygning af sejlbåd
« Dato: Juni 30, 2011, 16:39:27 16:39* »
hey, som overskriften siger, så vil jeg gerne til at genopbygge/renovere en ældre sejlbåd ;)

min morfar har i længere tid haft den her båd stående, efter at den blev gravet frem fra loftet og nu er jeg begyndt at tænke lidt på om man ville kunne få den lavet pæn og sejlklar :)
men da jeg desværre ikke har de store erfaringer omkring modelbåde og den slags ville jeg lige høre om der evt. skulle være nogle herinde der kunne hjælpe mig med hvordan de forskellige ting evt. kunne laves :)

der er kun underdelen/skroget til skibet så skal have lavet alt omkring mast, sejl, ror, ovs. jeg ved at båden tidligere har sejlet med et såkaldt vindror og det var ideen at den skulle komme til det igen :)

så hvis der er nogle der har forslag til hvordan det kan laves og evt. nogle billeder af det, så vil jeg meget gerne høre fra jer :D

p.s. der ligger flere billeder af båden i mit fotoalbum.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
genopbygning af sejlbåd
« Svar #1 Dato: Juni 30, 2011, 17:27:05 17:27* »
Hej Christian

Jeg har et skib liggende som min onkel byggede slut 1950 først i 60'erne, som ligner dit utrolig meget det er også med vindror.

Jeg knipser lige lidt fotos i morgen, både af mast og vindror mekanismen så har du en ide om hvordan det skal laves.

Vh
Carsten
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
genopbygning af sejlbåd
« Svar #2 Dato: Juli 01, 2011, 20:50:15 20:50* »
Billeder søndag, har lige en fødselsdag der skal klares
Mvh
Carsten

Alt hvad jeg skriver afspejler kun min mening og holdning til det enkelte indlæg.

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
genopbygning af sejlbåd
« Svar #3 Dato: Juli 03, 2011, 15:14:37 15:14* »
Så fik jeg taget lidt fotos.

Mit er 89cm langt, masten er 102cm og bommen er 33cm.

Både mast og bom er med slidset således at sejlet kan side i en form for fals. Se foto af mast.

Jeg mangler desværre mastefoden så der skal bygges en ny.

Min onkel er ikke mere, men kan huske at min mormor nævnte at den skulle være bygget efter en tegning der var i et FDF blad i tidernes morgen, bladet skulle hedde noget ala Ikasus ??

Vh
Carsten
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
genopbygning af sejlbåd
« Svar #4 Dato: Juli 03, 2011, 15:15:19 15:15* »
Vindror
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
genopbygning af sejlbåd
« Svar #5 Dato: Juli 03, 2011, 15:15:44 15:15* »
Mast
Mvh
Carsten

tica

• Administrator
  • Newbie
    • Vis profil
genopbygning af sejlbåd
« Svar #6 Dato: Juli 03, 2011, 15:15:58 15:15* »
Bom beslag
Mvh
Carsten

christian_hvam

• Newbie
  • *
    • Vis profil
genopbygning af sejlbåd
« Svar #7 Dato: Juli 03, 2011, 21:02:32 21:02* »
jeg siger mange tak for billederne, det vil blive en stor hjælp når jeg skal til at lave de forskellige ting :)

jeg var så heldig at finde masten med bom og stor sejl, oppe ved min onkel. så nu er det da blevet en del nemmere :) men der skal stadigt laves meget, før den kommer på vandet.

min er 120 cm lang, men ellers ligner den din utroligt meget også med slisse i mast og bom. og andre små finesser :D