Forfatter Emne: Nimbus RTR fra Kina  (Læst 1683 gange)

SJN

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Nimbus RTR fra Kina
« Dato: Juli 03, 2008, 00:08:15 00:08* »
Det var så min første benzin båd fra kina. (og sidste)

Det her er en model efter Volvo`s Bat båd.
Dn er 120cm lang, og lavet i væv og polyester.
Den har en kinesisk 26cc buskryder motor ombygget til vandkøling.
Der er en elektrisk vandpumpe til at køle motoren, når båden ligger stille i vandet. Udstødningen er bare en "dæmper" , hvor kølvandet også bliver ledt ud i.  Den bruger et 5mm flex drev. Rorene er lavet af blødt bondejern. RC anlæget som fulgte med var et 2 kanal Futaba med 2 standart servoer. 5 cellers 1200 modtager/vandpumpe batteri.

Jeg gav 2700kr for båden med fragt fra ebay i tyskland  Så den var ret billig :D

Men man får desværre også hvad man betaler for.

Vævet og polyesteren er ikke så stærkt som epoxy , derfor har de lagt et par lag mere for at opnår styrke....men så vejer det også en del mere. Rorene bukker helt vildt nemt......så dem skal man lige passe på med ikke at ramme ind i noget ved transport.  Udstødningen optimerer bestemt ikke motoren, så den yder ikke alverdens....men tilgengæld kan den larme så det lyder af noget. B)
Min vandpumpe stod desværre af mens jeg tilkørte motoren.....så jeg købte en MHZ membran pumpe istedet.  Da jeg havde kørt 2 liter gennem den, så knækkede flex drevet desværre.....  Og siden har jeg ikke sejlet med den.   Jeg kan ikke finde et nyt 5mm flex drev som er presset firkantet til koblingen på motoren.....så derfor fik jeg en kammerat til at modificere den til 6,35mm.  Men det blev desværre ikke helt lige, så motoren rystede sig løs......og så har jeg ikke kigget så meget til den ellers.
Farten er desværre også skuffende med ca 35-40 km/t
Men da den virkede, var den ellers ok sjov :D

Jeg vil ikke anbefale andre at købe sådan en på ebay.
Mest fordi man ikke kan få dele til den igen når noget går i stykker. Intet holder evigt :D
Men også fordi den er ret langsom.......du bliver til grin på søen når de andre gutter kommer med deres både :D
Den er alt for næsetung, da motoren er lagt alt for langt fremme.....så den kommer aldrig til at plane. Futaba anlæget er egentlig udemærkedet. De små standart servoer klarer fint presset når båden ikke sejler hurtigere :)  Lakereingen ser ok ud......men forarbejdningen af hele skroget er helt hen i skoven.  Det har brugt den groveste fil de kunne finde til at slibe støbe kanterne på ydersiden af skrogen ned med.... langt fra ser det godt ud B)

Jeg har planer om at rive alt indmaden ud af den, og slibe hele skroget ned, og male det om, og instalere noget ordentligt grej i den......men den vil altid være tung, så jeg ved ikke om jeg bare skal droppe den, og komme videre ;)  

Her er et par billeder af den

SJN

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Nimbus RTR fra Kina
« Svar #1 Dato: Juli 03, 2008, 01:33:38 01:33* »